Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kan iemand mij vertellen waar ik aan een pakking kan komen voor mijn demper, die heeft ook last van ''ploffertjes''.

Kan je gewoon bij iedere willekeurige motorzaak halen...

En anders hier ff in kijken, staan er zat tussen ;)

cb 500 auspuff | eBay

Edit: Als ie lekt bij de overgang van demper naar bochtenset, dan moet je ff bij een motorzaak een pakking-vel halen (richting A4-formaat), die kan je dan op maat knippen en er omheen doen. Zo'n velletje kost maar een paar euries ;)
 
Laatst bewerkt:
Was de weg glad door bijvoorbeeld olie/diesel? Misschien is het dan te verhalen op de wegbeheerder.

Was moeilijk te zien 's avonds. Mijn vermoeden zelf is dat er iets van bagger oid lag.
Ze zijn tegenwoordig aan die weg bezig en de boeren enz moeten dus ook de provinciale weg over. Ik gok er gewoon op dat dat het is.

Hetgeen wat er kapot is.
  • Voorvork + kroonplaten
  • Kontkap
  • zijkap
  • schakelpook
  • voetsteun bestuurder
  • Voorspatbord
  • Motorbeschermer (weet even de naam niet)

Opzich valt het nog wel mee.

Zijn nog wel kleine dingetjes verder zoals een deukje in de tank en wat lichte schaafplekken.

Een collega zou aan zijn broer gaan vragen wat et opnieuw spuiten van de cb zou kosten. Als dat nog een redelijk prijsje is overweeg ik emh compleet te laten spuiten. Zijn alle kappen weer strak en laat ik de tank ook uitdeuken.

Ik had gelukkig zelf weinig schade. Alleen me motorbroek is kapot, maar dat valt te overzien.
Had alleen verder een beetje last van spierpijn en een zeer been.

Dus dat viel gelukkig wel mee

Iedereen alvast bedankt voor het meehelpen van zoeken van onderdelen :D
 
Laatst bewerkt:
owh ja nog even snel een vraagje. Mijn frame is een pc32 frame als ik me niet vergis. Passen de spullen van een pc26 er ook gewoon op?
 
PC26 heeft trommelrem achter. En dus ook een andere rechter voetsteun plaat en achterbrug.
Verder zit er volgens mij geen verschil in.
 
Owh dan scheelt het een hoop.
Gelukkig is die op de linkerkant gevallen en niet op de rechterkant. Dat was een stukkie minder fijn geweest.
 
Zit dagelijks op Ebay (diverse landen) en op MP naar leuke onderdelen te kijken... Op een gegeven moment dan ben je een soort van zoekmachine :')

Volgens mij zou dat wel moeten passen, maar zeker weten doe ik dat niet.
(van een blade kan je me alles vragen, maar over de CB nog niet :$ )

Als het past, zou ik het zeker doen, kost compleet een stuk minder dan losse onderdelen.
 
Zit dagelijks op Ebay (diverse landen) en op MP naar leuke onderdelen te kijken... Op een gegeven moment dan ben je een soort van zoekmachine :')

Volgens mij zou dat wel moeten passen, maar zeker weten doe ik dat niet.
(van een blade kan je me alles vragen, maar over de CB nog niet :$ )

Als het past, zou ik het zeker doen, kost compleet een stuk minder dan losse onderdelen.

Dan gaat dat idd vanzelf ja.
Ik heb dat meer met elektronica spulletjes :P

Ik kwam deze advertentie nog tegen op marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/413408335
Staan alleen niet super foto's bij enz. Anders is het miss ook wel iets.
Dan heb ik zeker te weten zat onderdelen.
Anders ga ik toch voor die voorvork van mijn vorige link.
Zou je die opnieuw moeten vullen eigenlijk? Lijkt me niet toch?
 
Ik heb ook nog een donorfiets hier staan.
Welke compleet is.
Kontkap is goed, voorvork is goed met de kroonplaat en balhoofd.
Er zitten zelfs nog redelijke nette valbeugels op.
Ook evt een losse voorvork met balhoofd en kroonplaat. En volgens mij heb ik ook nog een schetsplaat rechts voor een schijfrem uitvoering.

Stuur mij anders een een pb'tje.

Greetz Mark
 
U have Pm ;)

Pff motor ligt nu weer een stukje verder uit elkaar. Kom ik bij het contact aan blijkt dat de bouten zijn afgebroken dus moet ze nu weer uit gaan boren. Zit wel lekker mee :P
bolt-combination_medium90100MW6610-01_2377.jpg

Zo horen ze er uit te zien. Bij mij missen ze allebei het moer gedeelte :(
 
Ik heb nog wel een originele pakking, ooit gekocht maar nooit meer iets mee gedaan...


is die voor de overgang van demper op uitlaat ?



En iets anders, ik heb gister een voorband besteld in de maat 110/70/17 (michelin pilot activ). Ik dacht dat deze er standaard op zat, maar dat blijkt 110/80/17 te zijn. Is de 110/70 ook goed?
 
Geen idee of dat past, je zou zeggen dat het geen kwaad kan, maar heb daar ook dan niet echt kaas van gegeten :/

Kan je die bestelling niet wijzigen dan?
 
Ik heb de band bij een lokale dealer besteld. Het punt is echter dat de band nu onderweg zou moeten zijn naar de dealer, en ik hem binnenkort op kan halen...
Misschien zou ik hem wel om kunnen ruilen voor een 110/80, maar dat zou ik alleen proberen als de 110/70 niet geschikt is. De 110/80 moet ook speciaal besteld worden.

Edit:
Ik heb het even uitgerekend; een 110/70 is in diameter 2cm kleiner en in omtrek 6,4 cm korter.
 
Laatst bewerkt:
Haha :P zo gek veel zal het toch niet schelen, geeft hooguit 4km/u meer aan denk ik?
In de CB500 cup rijden ze met 110/70-17 en 140/70-17 zie ik. Neem aan dat de 110/70 wel op een originele velg past.
 
Laatst bewerkt:
Ja zal wel passen.

Zie wat info uit de CB250 topic. Hier hadden we het vooral over een breder achter band.
Ik heb mijn cb 250 gekocht met een 90/130 achterband. Nu is deze versleten en heb ik net de nieuwe binnen, een 90/120.

Vond die bredere er wel stoer uitzien, moest wel een deel van de kettingkap weg slijpen omdat de band daar langs schuurde.

Volgens de dealer is de 90/120 de originele maat voor onze mooie honda's.

Weet iemand wat het verschil is met rijden tussen een 130 en 120 maat band?


Er zitten behoorlijk wat nadelen aan een bredere band dan de originele breedte.

full


Eerst het voordeel:
Het ziet er 'vet' uit. Daar stopt het dan ook met voordelen.


De band wordt in de breedte 'plat' gedrukt. doordat de velg eigenlijk te smal is voor de 130/90 band (met een 130/80 wordt het nog erger).
Gevolg hiervan is dat de band niet meer 90% hoogte heeft van de 130 mm maar eerder 100%.
De nadelen:
Door deze hoogte is de zijstandaard niet meer lang genoeg en zal de motor vaker onstabiel staan.

De middenstandaard is ook te kort en het achterwiel zal niet meer vrij staan. Als je pech hebt staat de motor nu ook onstabiel.

Doordat de band toch iets breder is dan de 120/90 is er kans op aanlopen tegen de kettingbeschermrand, dit is nog het minste probleem want met wat buigwerk is dit vaak op te lossen.

Door de hogere band is de omtrek groter en zal de topsnelheid in theorie toenemen, de realiteit leert dat de trekkracht meestal niet genoeg is om de hogere snelheid te benutten. Om met een gelijke snelheid als met de juiste band te rijden moet het gas door de grotere weerstand die de grotere omtrek met zich meebrengt verder open worden gedraaid; dus geen brandstof besparing, in het beste geval blijft het verbruik gelijk bij zware belasting rijdt het duurder.

Zoals je op de (overdreven) tekening kan zien is de laatste situatie die met de te brede band. De band staat op het raakvlak met de weg met minder rubber dan met de juiste band. Dit zorgt voor snellere slijtage en verminderde grip.

Dit is niet op te lossen door een iets lagere spanning te gebruiken; doordat de band hoger is geworden dan het oorspronkelijke ontwerp heeft deze de neiging tot zwabberen (deze theorie kan je makkelijk testen: neem twee verschillende maten bloempotten en een ballon. Blaas deze op en plaats hem eerst in de grote bloempot, leg je hand er bovenop en duw zachtjes naar beneden, als je nu heen en weer gaat zie je de ballon vervormen. Doe je de ballon nu in de kleinere bloempot en doe je het zelfde met de zelfde kracht zie je dat de ballon veel meer beweegt) Om het zwabberen tegen te gaan moet de druk dus hoger zijn dan normaal. Hierdoor slijt de band nog harder en gaat er comfort en wegligging verloren.

Als je op de grens rijdt (ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit zelfs met een CB250 proberen) ontbreekt het gevoel in de band als je de grens overschrijdt. Er is wel meer rubber in de bochten dan normaal maar bij deze belasting zal de verhoogde druk niet helpen en zal de band toch 'ombuigen' onder de krachten die er op komen.

Het zelfde probleem speelt aan de voorkant; eigenlijk moet er een 90/100-18 om en die zijn er niet meer? Ja toch wel, een 3.60"-18 heeft de juiste hoogte en breedte een 3.50"-18 kan ook nog.
Toch zie je vaak een 100/90-18, ook deze is eigenlijk voor een bredere velg. Het voordeel is dat de teller niet erg afwijkt van rijden met de juiste band en er is natuurlijk heel veel keus in deze maat. De nadelen zijn het zelfde als achter alleen omdat de voorvelg in verhouding tot de originele band breder is dan achter leidt het hier minder tot problemen.

Een 90/90-18 zal het altijd beter doen. Alleen geeft de teller nu te veel aan, als je er niet bij nadenkt scheelt het aan bekeuringen en is het ook nog eens ego strelend dat het CBtje ineens harder kan en ook nog eens minder verbruikt.
Een 3.60"-18 of 3.50"-18 is gewoon de beste keus voor voor en achter gewoon de vertrouwde 120/90-16.




O ja Fuzy, het is ook na een paar keer altijd weer een speciaal
moment hoor als je 'rond' gaat, probeer het eens te filmen
(wel op de weg blijven letten) ik heb twee keer een cameraatje
meegenomen en het allebei die keren toch gemist.

 
U have Pm ;)

Pff motor ligt nu weer een stukje verder uit elkaar. Kom ik bij het contact aan blijkt dat de bouten zijn afgebroken dus moet ze nu weer uit gaan boren. Zit wel lekker mee :P
[afbeelding]
Zo horen ze er uit te zien. Bij mij missen ze allebei het moer gedeelte :(

Die dingen zijn altijd afgebroken, anti diefstal noemen ze dat ofzoiets :P
Ik heb nog wel een originele pakking, ooit gekocht maar nooit meer iets mee gedaan...


is die voor de overgang van demper op uitlaat ?

:Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan