Yonni
MF veteraan
Was de weg glad door bijvoorbeeld olie/diesel? Misschien is het dan te verhalen op de wegbeheerder.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Kan iemand mij vertellen waar ik aan een pakking kan komen voor mijn demper, die heeft ook last van ''ploffertjes''.
Was de weg glad door bijvoorbeeld olie/diesel? Misschien is het dan te verhalen op de wegbeheerder.
deze kan je mss proberen over te nemen voor een appel en een ei (bv300 bieden)
http://gratis-zoekertjes.onlinertjes.be/d-166/16342/tekoop-honda-cb-500-.html
grtz
tom
Kan iemand mij vertellen waar ik aan een pakking kan komen voor mijn demper, die heeft ook last van ''ploffertjes''.
Zit dagelijks op Ebay (diverse landen) en op MP naar leuke onderdelen te kijken... Op een gegeven moment dan ben je een soort van zoekmachine
Volgens mij zou dat wel moeten passen, maar zeker weten doe ik dat niet.
(van een blade kan je me alles vragen, maar over de CB nog niet )
Als het past, zou ik het zeker doen, kost compleet een stuk minder dan losse onderdelen.
Ik heb nog wel een originele pakking, ooit gekocht maar nooit meer iets mee gedaan...
Ik heb mijn cb 250 gekocht met een 90/130 achterband. Nu is deze versleten en heb ik net de nieuwe binnen, een 90/120.
Vond die bredere er wel stoer uitzien, moest wel een deel van de kettingkap weg slijpen omdat de band daar langs schuurde.
Volgens de dealer is de 90/120 de originele maat voor onze mooie honda's.
Weet iemand wat het verschil is met rijden tussen een 130 en 120 maat band?
Er zitten behoorlijk wat nadelen aan een bredere band dan de originele breedte.
Eerst het voordeel:
Het ziet er 'vet' uit. Daar stopt het dan ook met voordelen.
De band wordt in de breedte 'plat' gedrukt. doordat de velg eigenlijk te smal is voor de 130/90 band (met een 130/80 wordt het nog erger).
Gevolg hiervan is dat de band niet meer 90% hoogte heeft van de 130 mm maar eerder 100%.
De nadelen:
Door deze hoogte is de zijstandaard niet meer lang genoeg en zal de motor vaker onstabiel staan.
De middenstandaard is ook te kort en het achterwiel zal niet meer vrij staan. Als je pech hebt staat de motor nu ook onstabiel.
Doordat de band toch iets breder is dan de 120/90 is er kans op aanlopen tegen de kettingbeschermrand, dit is nog het minste probleem want met wat buigwerk is dit vaak op te lossen.
Door de hogere band is de omtrek groter en zal de topsnelheid in theorie toenemen, de realiteit leert dat de trekkracht meestal niet genoeg is om de hogere snelheid te benutten. Om met een gelijke snelheid als met de juiste band te rijden moet het gas door de grotere weerstand die de grotere omtrek met zich meebrengt verder open worden gedraaid; dus geen brandstof besparing, in het beste geval blijft het verbruik gelijk bij zware belasting rijdt het duurder.
Zoals je op de (overdreven) tekening kan zien is de laatste situatie die met de te brede band. De band staat op het raakvlak met de weg met minder rubber dan met de juiste band. Dit zorgt voor snellere slijtage en verminderde grip.
Dit is niet op te lossen door een iets lagere spanning te gebruiken; doordat de band hoger is geworden dan het oorspronkelijke ontwerp heeft deze de neiging tot zwabberen (deze theorie kan je makkelijk testen: neem twee verschillende maten bloempotten en een ballon. Blaas deze op en plaats hem eerst in de grote bloempot, leg je hand er bovenop en duw zachtjes naar beneden, als je nu heen en weer gaat zie je de ballon vervormen. Doe je de ballon nu in de kleinere bloempot en doe je het zelfde met de zelfde kracht zie je dat de ballon veel meer beweegt) Om het zwabberen tegen te gaan moet de druk dus hoger zijn dan normaal. Hierdoor slijt de band nog harder en gaat er comfort en wegligging verloren.
Als je op de grens rijdt (ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit zelfs met een CB250 proberen) ontbreekt het gevoel in de band als je de grens overschrijdt. Er is wel meer rubber in de bochten dan normaal maar bij deze belasting zal de verhoogde druk niet helpen en zal de band toch 'ombuigen' onder de krachten die er op komen.
Het zelfde probleem speelt aan de voorkant; eigenlijk moet er een 90/100-18 om en die zijn er niet meer? Ja toch wel, een 3.60"-18 heeft de juiste hoogte en breedte een 3.50"-18 kan ook nog.
Toch zie je vaak een 100/90-18, ook deze is eigenlijk voor een bredere velg. Het voordeel is dat de teller niet erg afwijkt van rijden met de juiste band en er is natuurlijk heel veel keus in deze maat. De nadelen zijn het zelfde als achter alleen omdat de voorvelg in verhouding tot de originele band breder is dan achter leidt het hier minder tot problemen.
Een 90/90-18 zal het altijd beter doen. Alleen geeft de teller nu te veel aan, als je er niet bij nadenkt scheelt het aan bekeuringen en is het ook nog eens ego strelend dat het CBtje ineens harder kan en ook nog eens minder verbruikt.
Een 3.60"-18 of 3.50"-18 is gewoon de beste keus voor voor en achter gewoon de vertrouwde 120/90-16.
O ja Fuzy, het is ook na een paar keer altijd weer een speciaal
moment hoor als je 'rond' gaat, probeer het eens te filmen
(wel op de weg blijven letten) ik heb twee keer een cameraatje
meegenomen en het allebei die keren toch gemist.
U have Pm
Pff motor ligt nu weer een stukje verder uit elkaar. Kom ik bij het contact aan blijkt dat de bouten zijn afgebroken dus moet ze nu weer uit gaan boren. Zit wel lekker mee
[afbeelding]
Zo horen ze er uit te zien. Bij mij missen ze allebei het moer gedeelte
Ik heb nog wel een originele pakking, ooit gekocht maar nooit meer iets mee gedaan...
is die voor de overgang van demper op uitlaat ?