Het Honda CB(F)500 (Twin) Topic - Deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Denk inderdaad dat je choke niets doet.
Bij mij gaat het zo:
100% open -> 2000 toeren erbij stationair.
50% open -> 100 toeren erbij stationair.

Ik start de motor nu elke ochtend met choke, zodra ik het stoplicht voorbij ben waardoor ik de snelweg op draai gaat ie uit, dat is 1 km verder. Als het nog iets warmer wordt kan ik zonder choke starten.
Zo heb ik t ook alleen ik doe hem al eerder uit..

Over skills gesproken je hebt t over geen abs en wel abs hou er.rekening.mee dat je rem minder krachtig is ivm.mrt 1 schijfrem voor en trommelrem achter op de cb ;-)

8tje had ik geen.moeite.mee haha gewoon kwestie van.de.motor lekker onder je laten.spelen
En niet bang zijn :p
 
Zo heb ik t ook alleen ik doe hem al eerder uit..

Over skills gesproken je hebt t over geen abs en wel abs hou er.rekening.mee dat je rem minder krachtig is ivm.mrt 1 schijfrem voor en trommelrem achter op de cb ;-)

8tje had ik geen.moeite.mee haha gewoon kwestie van.de.motor lekker onder je laten.spelen
En niet bang zijn :p

inderdaad. zou niet graag hebben dat ik in de eerste week al tegen dek ga met mijn fietsje... even rustig aftasten wat het maximum is dat ik uit mijn remmen krijg (ik heb ook al een schijf achter)

8tje zal ook wel geen probleem zijn als ik de motor nog wat leer kennen. Maar laat ik het zo zeggen, als je in je hele leven nog maar een dik uur op een motor hebt gezeten en je moet onmiddellijk gaan 8tjes draaien, dan is het idd best wel :o had op dat moment echt geen zin om er onder te komen terwijl die gast van de rijschool stond te kijken ;)

De ceebee rijd toch een stukje anders, en laat ik eerlijk zijn, ik had niet echt zin om die eerste km's die ik er op deed te vern***en met 8tjes... gewoon lekker :]
 
Haha groot gelijk..
Maar schijfrem achter? Dan heb je een nieuwere cb dan 95 of is die aangepast?

jup jup, modeljaar '97 eerste inschrijving '98...

hmmm, nu ik er trouwens aan denk. Bij aflevering door de vorige eigenaar is de CB op reserve gegaan onderweg. De benzine die erin zat was oud aangezien de eigenaar er zelden nog op reed. Zou het dan zo simpel kunnen zijn dat er gewoon vuil in de carbs zit die ik er gewoon even kan door blazen op een stukje autosnelweg? Of is een grote opkuisbeurt van de carbs en de slangen de enige oplossing?

sowieso zal ik die choke eens onder handen nemen zodat die werkt naar behoren...

greetz
 
Laatst bewerkt:
Denk inderdaad dat je choke niets doet.
Bij mij gaat het zo:
100% open -> 2000 toeren erbij stationair.
50% open -> 100 toeren erbij stationair.

Ik start de motor nu elke ochtend met choke, zodra ik het stoplicht voorbij ben waardoor ik de snelweg op draai gaat ie uit, dat is 1 km verder. Als het nog iets warmer wordt kan ik zonder choke starten.

Bij mij is het net zoals bij Djonah, tussen 0-99% merk je geen verschil, en bij 100%choke merk je pas verschil (en als je dat doet als die al loopt slaat ie af....).
De oorzaak hiervan is volgensmij een te laag stationair toerenal (ik vind een laag stationair wat mooier, dus vandaar)

Oplossing;
Als je motor warm is moet je het toerental eens iets hoger draaien, zo uit mijn hoofd moet die op 1100/1200rpm staan volgensmij... (gokje :9 )
 
Is er hier een cbf rijder die dit (hugger) :

cbf500b.jpg


of dit (undertail)

117919865_1-ermax-undertail-bodemplaat-honda-cbf-500.jpg


op zijn motor heeft?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij is het net zoals bij Djonah, tussen 0-99% merk je geen verschil, en bij 100%choke merk je pas verschil (en als je dat doet als die al loopt slaat ie af....).
De oorzaak hiervan is volgensmij een te laag stationair toerenal (ik vind een laag stationair wat mooier, dus vandaar)

Oplossing;
Als je motor warm is moet je het toerental eens iets hoger draaien, zo uit mijn hoofd moet die op 1100/1200rpm staan volgensmij... (gokje :9 )

En hoe start jij dan de motor? Choke helemaal op en starten en dan terugdraaien?
of ook gewoon wat gassen?

Stationair draait hij nu juist onder de 1000 als ik zo goed zie...beetje bijdraaien dan maar en zien wat het geeft...
 
Die van mij draait ongeveer rond de 1200-1400 toeren met choke er op. Ik moet wel choken anders wil die niet starten. Misschien je choke kabel eens goed doorsmeren?

Ik start m'n motor met de choke erop en dan als ik de straat uit ben kan ie er alweer af. Met mijn lesmotor (CB500) moet ik ongeveer 5 min de choke erop houden onder het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, bij mijn CB500S is lopen gelijk na het starten niet zo soepel, hij wil afslaan, maar na 2 minuutjes rijden is het allemaal weer OK. Ik heb de stationair wat hoger gezet, hierdoor loopt het rond de 1000rpm na het warm rijden. Dit vind ik een beetje hoog. Volgens mij is 800 voldoende.
 
volgens de officiële honda handleiding is het 1300 ±100 voor elke model uitgezonderd de SW. Daar zou het 1300 ±50 moeten zijn...
best wel hoog zo.
 
@ Djonah, misschien is gewoon de afstelling van je carbu (daarom niet je stationair) niet goed waardoor je choke niet lijkt te doen wat hij moet doen, als je met dit probleem blijft zitten misschien best eens binnendoen bij de dealer dan, zoveel zal dat wel niet kosten om eens je choke ed. na te zien (of je kan dit zelf eens proberen te doen ;))

M'n cb500 staat nu eindelijk weer helemaal rijklaar (na mijn klein ongelukje):
IMG_1574.jpg
 
Jij hebt een stuurdemper?
volgens de officiële honda handleiding is het 1300 ±100 voor elke model uitgezonderd de SW. Daar zou het 1300 ±50 moeten zijn...
best wel hoog zo.
Ja, het zal wel OK zijn... Wellicht ben ik zo'n blokje niet gewend (compressie en toerental)
Ik heb volgens mij maar 4000-5000km gereden tot zover op mijn CB500S, ivm drukte + geen geld/tijd voor toeren.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt een stuurdemper?Ja, het zal wel OK zijn... Wellicht ben ik zo'n blokje niet gewend (compressie en toerental)
Ik heb volgens mij maar 4000-5000km gereden tot zover op mijn CB500S, ivm drukte + geen geld/tijd voor toeren.

Ja, had een klein ongeluk gehad door een tankslapper en mijn ouders wouden dan percé dat ik een stuurdemper stak, heb die dan gekregen van hen *D
 
Wat is dan precies het voordeel van zon demper? Kun je dan geen abrupte stuurbewegingen maken?

Inderdaad en het voorkomt ook tankslappers, ik vind het niet echt nodig omdat ik waarschijnlijk gewoon een inschattingsfout had gemaakt van de slechte baan.

Maar het staat wel niet mis vind ik :+
 
jup jup, modeljaar '97 eerste inschrijving '98...

hmmm, nu ik er trouwens aan denk. Bij aflevering door de vorige eigenaar is de CB op reserve gegaan onderweg. De benzine die erin zat was oud aangezien de eigenaar er zelden nog op reed. Zou het dan zo simpel kunnen zijn dat er gewoon vuil in de carbs zit die ik er gewoon even kan door blazen op een stukje autosnelweg? Of is een grote opkuisbeurt van de carbs en de slangen de enige oplossing?

sowieso zal ik die choke eens onder handen nemen zodat die werkt naar behoren...

greetz

Gooi eens een flesje Fuel System Cleaner van Forte, TUNAP of iets dergelijks in een volle tank. Daarna 40 km rijden en dan je motor een dagje laten staan, bij licht vervuilde carbs en benzineleidingen werkt dit perfect. Als het echt zware vervuiling is zal je het toch schoon moeten maken.
 
Dadelijk naar de RDW keuring met mn CBF-je.
Dat gaat wat worden met dat eendagskenteken...

531259_302967413105166_100001757291718_759345_1689524536_n.jpg
 
En hoe start jij dan de motor? Choke helemaal op en starten en dan terugdraaien?
of ook gewoon wat gassen?

Stationair draait hij nu juist onder de 1000 als ik zo goed zie...beetje bijdraaien dan maar en zien wat het geeft...

Eerst de choke helemaal open, gas handel een klein tikje opendraaien (1/6 deel ofzo) en dan starten. werkt bij mij altijd :P

Nog resultaat gehad met iets hoger stationair?

Dadelijk naar de RDW keuring met mn CBF-je.
Dat gaat wat worden met dat eendagskenteken...

[afbeelding]

En heeft ie de keuring overleefd? of ben je aangehouden met je tijdelijke kenteken vanwege gevaarlijk uitstekende delen? :+
 
Ja, de keuring heb ik overleefd :D
Alleen klopte de papieren niet helemaal.
Op het kentekenbewijs stond dat mijn motor 281 kg woog.. :P
En op mijn CVO stond dat de motor 25kw is, terwijl hij dat niet is.
Dus opnieuw gewogen, en er komt gewoon volvermogen op de nieuwe papieren.

Ik heb nog een opmerking gemaakt over het kenteken, maar de reactie was: "Tsja, dat zijn de regels" :9


@gls450,


Haha, nou, ik kom van een NX250 af, dus ik heb niet veel gemerkt van de extra weestand, het ging al hard zat.^^
 
Laatst bewerkt:
Alleen klopte de papieren niet helemaal.
Op het kentekenbewijs stond dat mijn motor 281 kg woog.. :P
En op mijn CVO stond dat de motor 25kw is, terwijl hij dat niet is.
Dus opnieuw gewogen, en er komt gewoon volvermogen op de nieuwe papieren.

Officieel wordt in Belgie alles voertuigen gewogen met bestuurder ingerekend... En daar wordt 75kg voor genomen als gemiddelde (al goed dat ze daar geen gemiddelde Amerikaan voor nemen :P )
Officieel volgens alle site's weegt de CBF 206kg.
En in Belgie kan het vermogen maar 1x op papier gezet worden... Dus als hij van in het begin 25kw is, is hij het altijd.... Ondanks dat de reduktieset er terug uit zou zijn. 1 uitzondering (en daar zijn wij Belgen goed in :P )= Vol vermogen mag op 25kw gezet worden.
Weeral wat bijgeleerd, sé
(nu ik hoop dat mijn info correct is)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Lennard!
Ben je straks idd goedkoper uit zo, ipv een NL fiets te kopen? (behalve het feit dat je bijna geen een kan vinden die geen lesmotor is geweest in Nederland.)
Ik moet zeggen dat ik het een heel mooi model en kleur vind. Ook de accessoires; ruit+topkoffer, vind ik de allerbeste combinatie voor woon-werkverkeer. Veel plezier ermee!


Over de hugger en undertray, volgens mij was het op de CBF500 hetzelfde als op de CBF600. Dus je kan naar CBF600 onderdelen zoeken en waarschijnlijk zonder aanpassingen monteren op je CBF500. Maar ik durf het niet met 100% te bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
Over de hugger en undertray, volgens mij was het op de CBF500 hetzelfde als op de CBF600. Dus je kan naar CBF600 onderdelen zoeken en waarschijnlijk zonder aanpassingen monteren op je CBF500. Maar ik durf het niet met 100% te bevestigen.

Is absoluut correct... Daarmee mijn verwijzing naar het CBF-topic. Zowel 500, 600 als 1000 zijn rijwieltechnisch identiek... Enkele kleine details verschillen zoals ophanging van het motorblok en dubbele remschijf.
Grtz
Tom

Ps; Lennard... Doen die hugger, want de eerste plek waarop je anders roest krijgt is de achterbrug... Deze is van dun gelakt staal .Vuil wordt van het achterwiel hierop gekatapulteerd en maakt dus schade die dan later kan roesten...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan