Van de Yamaha MT-07 zijn er, jawel, twee verschillende types met elk een eigen typegoedkeuring.
Je hebt een volwaardige MT-07 en een aparte MT-07 35kW, die dus niet makkelijk ontgrenst kan worden (zeggen ze). Een aantal onderdelen zijn dus anders en de importeur kon mij destijds dat niet vertellen (2014), want zelfs de monteurs daar kregen dat niet te weten vanuit Yamaha HQ. Althans, dat werd tegen mij gezegd en daar ga ik dan ook van uit dat dit klopt.
Officieel zou elk nieuwe model motor zoals de MT-07 worden geknepen volgens regeltjes geldig sinds 2016, maar blijkbaar was dat achteraf toch niet zo nodig, want bijv. een Z900 kan ook nog terug naar 70kW via een ECU swap. Aparte modellen die niet ontgrenst mogen worden, zijn dus blijkbaar toch afgeschaft en ik denk dat de MT-07 daar de enige in is die dus echt twee aparte modellen heeft. Gelukkig maar, anders viel er voor mij minder te testen bij importeurs. Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen hoe dat met het vernieuwde model (2018) zit. Het was destijds lastig om een 35kW model te testen en hetzelfde was toen geldig voor XSR 700 en Tracer 700. Aangezien ik ze op 35kW wil rijden voor mijn website, kon ik ze al niet meenemen. Ja, vol vermogen. Maar ik wil het verschil weten. Ik zal nog eens contact opnemen met de importeur hierover.
Anyway, op Ebay zie je dit onderdeel om 'm te knijpen. Zou het dan toch enkel een stangetje zijn en meer niet?
Yamaha MT 07 alpha power restriction 35kW A2 | eBay
en hier
Drossel Mehls 35KW JYARM04 mechanisch Yamaha MT-07 RM04 ABS Moto Cage | eBay
Al had ik niet dat er begrenzing was op de gashendel met bijv. een hele korte draai, zoals bij de Z800e.
Ik zie verder geen andere ECU, maar daar praat men wel weer over in dit topic;
motorforums.co.uk
Maar goed, dan is de motor dus misschien vol vermogen te krijgen en kloppen de papieren niet.
Allereerst moet je de verzekering inlichten dat de motor meer vermogen heeft en dan gaat de premie ook omhoog. Als bij een ongeval blijkt dat de motor veel meer vermogen heeft dan waar deze voor is verzekerd, kan je problemen krijgen. Daarnaast bij de RDW vragen of dit specifieke model makkelijk de andere typegoedkeuring kan krijgen, om 'm dus eigenlijk daadwerkelijk 35kW op kenteken te krijgen.
In de verkoop doet de MT-07 het op 35kW beter dan vol vermogen, want er zijn genoeg vol-vermogen MT-07's te koop en een stuk minder op 35kW. Hogere vraag, kleiner aanbod. Je kan er dus meer voor vragen en krijgen.
Ik zou misschien eerst als je een vol vermogen rijbewijs hebt, bij een dealer op een vol vermogen MT-07 rijden om te kijken of het het waard is om de boel proberen te verbouwen en wat de kosten zijn. Anders die MT-07 35kW verkopen en wat anders terugkopen. Of dat nu een MT-07 is of heel wat anders... want er zijn helaas veel te veel leuke motoren te koop.
Ennuh.. heb je al eens bij een Yamaha-dealer gevraagd of het kan?