Gisterenmiddag op weg naar huis, ’t was warm maar geen nood: doorwaaijasje aan, zomerhandschoentjes en alle mogelijke ventilatie vol open.
Onderweg bleek het toch warm, op het display van den nieuwe brommer gaven de digitale cijfers 23 graden aan. Dat viel eigenlijk nog best mee. Fluks het “dorp” uit en daar reed ik op de snelweg de file in. Daar broeide het asfalt, zonder echte rijwind bij het filteren steeg de temperatuur. Vizier open en uitblazen. 29 graden, toonde het dashboard.
De file bleek lang, filteren kostte moeite. De temperatuurmeter gaf hogere waarden aan. 33 graden inmiddels. Even later steeg de waarde nog meer > 36 graden! Ik zelf werd warmer en warmer en het stijgen van de meter bevestigde alleen maar het gevoel. De nieuwe zwarte asfalt laag broeide onder mij. Maar wacht, 39?
De file loste op, gelukkig dacht ik, rijwind. Gevoelsmatig werd het koeler. Een blik op de temperatuurmeter bracht me in verwarring: WAT? 42 graden? En nog wat later 43 graden en hups, welja 44 graden!!
Daar ging mij een LED lampje op…. Mijn nieuwe Tracer heeft nog wat nieuwigheidjes.. De plaats waar normaal de temperatuuraanduiding in digitale cijfers wordt weergegeven, verandert van functie als de brandstofreserve aangesproken wordt. Daar wordt dan het aantal kilometers getoond die afgelegd zijn sinds het overschakelen naar de laatste liters benzine. En al rijdend loopt dat natuurlijk op.
Even later maar een benzinepomp opgezocht en in het warme pak getankt. De instelling op het informatiepaneel weer naar temperatuur aangepast, 27 graden gaf hij aan. Pffffffft.