Aansluitend op onze discussie op pagina 3 van ons forum, over de nieuwe brandstof en de daarbij behorende problemen, hierbij een mededeling van de Fehac die ik jullie niet wilde onthouden.
Nieuwe E10benzine kan niet zonder voorzorgsmaatregelen gebruikt worden in klassieke voertuigen. Benzine E10 bevat 10%Ethanolen is bedoeld om in de toekomst Euro 95 benzine, met maximaal 5% Ethanol, te vervangen. De introductiedatum van E10 verschilt per land, maar dat het er overal aankomt is zeker. De Fehac heeft een aantal feiten en adviezen opgesteld ten aanzien van het gebruik van E10 voor klassiekers. Mogelijke problemen die kunnen optreden met de brandstof E10 liggen op het terrein van opslag in de benzinetank, toegepaste materialen in het brandstofsysteem, interne vervuiling van het brandstofsysteem na overschakeling op E10 en interne vervuiling van het systeem op de lange duur. De Fehac adviseert om overschakeling op E10 zo lang mogelijk uit te stellen enethanolvrije benzine als Shell V power, Q8 super plus 98 en Texaco super plus 98 of BP Ultimate te tanken.
Tank.
Ethanol (een alcohol soort) is hygroscopisch, dat wil zeggen het trekt water aan. Door het ademen van de tank bij wisselende temperaturen wordt vochtige lucht de tank ingezogen. Uiteindelijk vormt zich een corrosief water/ethanol mengsel onder in de tank.
Advies 1: Bij langdurige stilstand, het voertuig wegzetten met een volle tank.
Advies 2: Plaats het voertuig in een ruimte met een zo constant mogelijke temperatuur.
Advies 3: Bij voorkeur tanken bij een druk bezocht tankstation. Benzine met ethanol is gevoelig voor veroudering. De eigenschappen blijven wel minimaal een half jaar behouden.
Brandstof systeem.
Het brandstofsysteem is opgebouwd uit vele materialen. Niet alle van deze materialen zijn E10 bestendig. Rubber wordt o.a. toegepast bij slangen, afdichtingen, diafragma in de brandstofpomp en het membraam in de benzinekraan en de acceleratiepomp. Niet E10 bestendig zij: natuurrubber NR, butylrubber llR. Wel E10 bestendig zijn Nitrille rubber NBR en Viton. De oplossing is daar waar mogelijk Nitrille rubber NBR en Viton toepassen. Voor aluminium delen is een coating noodzakelijk. Zink is gevoelig voor corrosie. Ook het kurk van vlotters bij oude carburateurs is niet E10 bestendig.
Interne vervuiling na overschakeling op E10.
Bij veelvuldig gebruik van E10 zal onder invloed van de ethanol reeds bestaande aanslag in de tank en leidingen losraken en zich ophopen in het brandstoffilter en/of de carburateur.
Advies 1: Filter regelmatig controleren op vervuiling en vaker reinigen of vervangen
Advies 2: Doorzichtig leidingfilter monteren.
Advies 3: Zonodig het bezinksel op de bodem van de tank verwijderen.
Interne vervuiling op de lange duur.
Door oxidatie van alcohol in de tank ontstaat een bruine kleverige substantie, die tot verstopping van het gehele brandstofsysteem kan leiden.
Conclusie.
De brandstof die Jack heeft voorgesteld tijdens onze discussie is helemaal niet zo gek uiteindelijk.
competition 102® | Salland Olie
Groet Jan