Hiervoor had ik een first edition (2010) en daar was ik op zich best gek mee. Maar deze Worldcrosser (DP01, 2014) is echt next level. Loopt nog mooier, makkelijker en ik vind 'm véél mooier om te zien.
...
Hiervoor had ik een first edition (2010) en daar was ik op zich best gek mee. Maar deze Worldcrosser (DP01, 2014) is echt next level. Loopt nog mooier, makkelijker en ik vind 'm véél mooier om te zien.
Hier en daar een beetje aan mijn wensen en postuur aangepast. Inmiddels handvatverwarming (Oxford Adventure) en stuurverhogers (Touratech) gemonteerd. De voetsteunverlagers voor de duo vandaag zwart gespoten, die kunnen en binnenkort ook op.
Het enige minpunt is het scherm, dat is echt niks. Wat ik daar aan ga doen heb ik nog niet definitief besloten.
Volgens mij is hier met het vermogen niets gedaan zoals je suggereerde. Op mijn vorige Super Tenere zat de 'paperclip' aanpassing die middels een schakelaar op verzoek in-/uitschakelbaar was. Dat maakte een serieus verschil in de 1e 3 versnellingen. Dat heeft deze niet, maar ik NL is dat naar mijn mening zeker geen gemis.
Hela, er is leven in het 1200 topic
Gelijk maar even een vraag dan; ik heb een poosje een 2010 first edition model gehad, op zich best een fijne motor...MAAR,
ik gebruik em dagelijks zo ongeveer, vooral woon-werk en dan de rest nog. En wat er nogal eens mis ging was dat het ding niet wou starten, onder de 1200 rijders is het verzuipen bij de koude start vrij algemeen bekend.
Is dat inmiddels al eens opgelost? In al die jaren dat ik motor rij is er helaas geen een die me zo vaak in de steek heeft gelaten als deze, wat dan ook de reden was van een voortijdig afscheid.
Als ik wil rijden moet hij dat ook willen, da's zo ongeveer de belangrijkste eis die ik stel.
Dus, opgelost, of nog steeds problematisch? Want verder vond ik het een fijne motor
@Borus, @Te Equivocas en @Salami
Mijn 'nieuwe' Super Ténéré heeft is dan wel van (aug.) 2014, het is nog wel een DP01 (zie mijn bericht van 24 mrt.) en dus het 'oude' model.
Het is zeer waarschijnlijk één van de laatsten van die serie, terwijl mijn first edition (juni 2010) wellicht één van de eersten was. Toch is er een merkbaar verschil tussen beide motoren. In de jaren wellicht toch een beetje verbeterd. Maar misschien ook andere factoren die een rol spelen waarom mijn huidige (nog) beter, lekkerder loopt.
Het afslaan probleem ken ik. Is me 1x overkomen en ik wist bij het uitzetten (direct na het starten) "volgende keer gaat het fout, verzopen". Er zo geschiede
Oplossing: Paniekknop uit, op contact en achter het rechter scherm met een draadje tussen een bepaald contact (in woorden niet uit te leggen) en de min van de accu. 3x 30 sec. droog doorstarten. Even wachten, paniekknop weer op aan en starten maar. Sinds dien heb ik standaard een stukje van 20cm draad met gesoldeerde eindjes in de buurt van de accu hangen.
Mijn Mitsubishi (auto) kent overigens hetzelfde probleem, alleen moet die dan aangesleept worden.
Mijn nieuwe scherm wordt waarschijnlijk een Givi D447ST. Een redelijk stukje hoger dan het origineel en samen met de windgeleider/kuipverbreders een bevredigend resultaat. Dat scherm zat ook op mijn first edition.
Dan alleen nog een Worldcrosser schermsticker zien te vinden. Die worden helaas alleen als complete set aangeboden en ik heb natuurlijk niets aan de rest. Of daar moet een liefhebber voor zijn die de restset wil overnemen.
[afbeelding]
Na wat opstartprobleempjes (bij de grote afleverbeurt is de slang voor de carterontluchting geknikt. Dit zorgde voor een verhoogde carterdruk en een defecte carterpakking) heb ik afgelopen weekend de Super Tenere First Edition die ik heb gekocht eens goed aan de tand gevoeld. En ik ben er echt blij mee. Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus.
Ik ben niet zo blij met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail
Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?
Banden zijn wel persoonlijk verschillend,Na wat opstartprobleempjes (bij de grote afleverbeurt is de slang voor de carterontluchting geknikt. Dit zorgde voor een verhoogde carterdruk en een defecte carterpakking) heb ik afgelopen weekend de Super Tenere First Edition die ik heb gekocht eens goed aan de tand gevoeld. En ik ben er echt blij mee. 500 km op een dag, dat was voor mij voorheen echt afzien. Nu stapte ik nog steeds fris af, en had zin in nog een rondje!
Ik heb het standaard ruitje er van af gesloopt. Met 60 kmh al turbulentie, ik werd gek. Daarna met wat karton een kort ruitje gesimuleerd. Dat was al beter. Van MRA een "sport" ruitje besteld. In de hoge stand was dit nog steeds heel turbulent, maar in de laagste stand begint het ergens op te lijken. Misschien zaag ik er later nog 1,5-2 cm af, maar dan moet het ook goed zijn.
De volgende stappen zijn de banden (zie hieronder) en de vering vervolgens afstellen. Nu staat alles nog heel zacht; dat mag vast iets harder allemaal.
Ik heb valbeugels van Givi liggen, en er moeten nog mistlampen komen van SW-Motech. Zodra ik die heb ga ik dat er op knutselen, en dan moet het voorlopig maar even goed zijn. Het was al een dure maand zo.
Ik heb nog (kleine) ledknippertjes liggen van Rizoma. Goed spul, maar misschien iets te klein om op zo'n grote motor te zetten. Daar moet ik nog even een nachtje over slapen en gewoon eens een keer proberen.
Alleen ben ik niet zo blij met de banden. Voor ligt een Conti Trailattack en achter een Metzeler Tourance Exp, de eerste Tourance dus.
Ik ben niet tevreden met het gehobbel van de achterband door haarspeldbochten. Die rij ik nog wel eens, dus daar wil ik ook wel vertrouwen in hebben. Ik verwacht eigenlijk maar heel zelden op een zandpaadje of gravelpad terecht te komen, en dan is het waarschijnlijk nog per ongeluk ook.
Maar de keuze is nu: welke banden zijn er verstandig onder een Super Tenere?
Ik kwam zelf tot de volgende shortlist:
- Metzeler Tourance Next
- Pirelli Scorpion Trail II
- Michelin Pilot Road 4 Trail
Op andere fietsen heb ik (en mijn mederijders) goede ervaringen met de Pilot Road. Maar ja, gedraagt een Super Tenere zich daar ook goed mee? Of beter toch een andere band?
{ik heb de vraag net ook in het bandentopic geplaatst, waarschijnlijk een betere plek}
...
Wat ik wel vervelend vind is de moeizame start, zeker als het koud is. Starten doet 'm wel steeds van de eerste keer, maar het klinkt of hij een hoop moeite moet doen om die startmotor rond te krijgen.
Misschien toch maar eens een nieuwe batterij met hogere startcapaciteit aanschaffen...
Verder dik tevreden van mijn tractor, enkel die pessimistische benzinemeter... erger ik me steeds weer aan.
Wat het scherm betreft, ik heb een Givi Airflow en dat werkt echt wel goed.
Toch nog even een kleine aanvulling op dit draadje,
De ST heeft een heel veel zichtbare, en minder zichtbare kwaliteiten. Maar laten we eerlijk zijn, hij heeft ook zwakke punten. Ik heb met mijn XT660Z nooit problemen gehad en de onderhoudskosten waren laag. Dat kan ik van de ST helaas niet zeggen ...
Het probleem met het starten kan ik mee leven. Noem het karakter en denk aan de motorrijders met een Italiaan of AmerikaanDe beperking van de eerste, tweede en derde versnelling van mijn 2012 model lijkt in de nieuwere bouwjaren opgelost. Het gebrek aan topvermogen wordt voor mij meer dan volledig gecompenseerd door de fantastische stuurkwaliteiten (noot: met de Tourance Next), stabiliteit in ALLE weersomstandigheden en het eindeloos kunnen blijven rijden.
Wat ik mis van Yamaha is de gedrevenheid om elk jaar deze motor te verbeteren of - dat het minst - de zwakke punten weg te nemen. De aandacht ligt nu duidelijk bij de MT modellen. Ook is de prijs behoorlijk hoog geworden. Het instapmodel lijkt mee te vallen maar dit is bereikt door een aantal zaken niet meer standaard mee te leveren ...
Verder heeft mijn motor de afgelopen jaren al enkele malen niet lekker gelopen. Ik tank nu al weer een aantal keren premium benzine en heb er een Forte Moto Power in gegooid. Hij lijkt weer ergens vervuild te zijn. Ik begrijp dit voor een High Performance, supergevoelige sportmotor, maar niet voor een robuuste all-road.
Toch niet zo positief dus... ik begin te twijfelen...
In andere woorden, ik ben heel blij met de motorbeleving van mijn ST. Maar als Yamaha voor 2018 geen verbeterd model aanbiedt, dan wordt het rationeel eens tijd bij de andere merken te gaan kijken.
Toch niet zo positief dus... ik begin te twijfelen...
Tja... ge zult toch zelf moeten kiezen natuurlijk.
Ik ben alvast heel tevreden van mijn Ten.
Ik zou me niet laten afschrikken door een paar (kleine) minpuntjes die je hier leest... denk dat je van elk merk/model wel zo'n dingetjes kan vinden.
volledig mee eens,Tja... ge zult toch zelf moeten kiezen natuurlijk.
Ik ben alvast heel tevreden van mijn Ten.
Ik zou me niet laten afschrikken door een paar (kleine) minpuntjes die je hier leest... denk dat je van elk merk/model wel zo'n dingetjes kan vinden.
Zeker, maar niet of slecht starten, gezeur met sleutel en noodstop handigheidjes of draadjes met een verzopen injectie.. Ik betaal 9000 euro voor een 8 jaar oude motor met 50 k, En
dan zoiets...normaal starten vind ik wel essentieel met woon/ werk rijden in alle seizoenen.