Gisteren moesten we naar Amsterdam en we hebben het nuttige met het aangename verenigd. We hadden de tijd, het was mooi weer en zijn op de motor gegaan. We zijn: mijn vrouw en ik.
Ik ben een vlotte doorrijder, maar geen racer. Voor de heenweg had ik een mooie route gemaakt, totaal ca. 200 km. In Amsterdam had ik een paar uurtjes te overbruggen en ben toen in m'n eentje wat wezen rondrijden en naar een spotters plaats bij Schiphol geweest.
De terugweg was ook toeristisch, maar vooral provinciale wegen. Lekker vlot gereden, geen boetes (hoop ik).
Totaal zo'n 400 km, waarvan ca. 50 km snelweg.
Bij vertrek de tank vol gedaan, zoals gebruikelijk goed vol tot ong. een cm voorbij het niveaurandje (of hoe dat ding in de vulopening ook heet).
Na 134 km (op de dagteller) ging het 1e blokje van de brandstofmeter uit. Bij ca. 340 km de laatste en ging ik op reserve rijden.
Om het voor mijn vrouw niet te spannend te laten worden, ben ik bij 380,1 km (op de dagteller) gaan tanken. Weer tot een cm boven het randje, er ging 18,42 ltr. in.
Vandaag een klein Exel bestandje gemaakt en de cijfers vergeleken.
De verbruiksmeter van de motor gaf bij de 2e tankbeurt een gemiddeld verbruik van 1:21,1 aan.
Op basis van één rit kun je geen statistieken maken, maar de cijfers komen redelijk overeen met eerdere ervaringen. Enkele conclusies:
- Afgaande op een tankinhoud van 23 ltr. zou je ca. 460 km op één tank moeten kunnen rijden.
- Het verbruik dat de board computer aangeeft is ca. 4% overdreven en loopt in lijn met het verschil tussen de dagteller en gps meting.
Meestal tank ik in Duitsland en dan daar dan vrijwel altijd Super Plus. Ik heb het gevoel dat de motor op Super Plus ca. 10% zuiniger is dan op Euro 95 (NL) of Super 95 (D). Door het relatief geringe prijsverschil loont het de moeite om in Duitsland Super Plus te tanken. Bovendien loopt de motor op Super Plus net een tikkeltje mooier.
Bij tanken in Duitsland kan trouwens veel voordeel gehaald worden door een rustig tijdstip op de dag te kiezen (als je dat kan). Op daluren kan het zo maar € 0,10/liter, bij hetzelfde tanksation, schelen t.o.v. spitsuur.
Super Plus in Duitsland tank ik doorgaans € 0,05 à € 0,10 /liter goedkoper dan Euro 95 in Nederland.