Zo, een half jaar en 9000 km heb ik de super tenere nu in bezit. Tijd voor een update.
Ik rij deze vrijwel alleen op het asfalt, en ik rij vrij sportief.
Ik heb lang zitten experimenteren met de vering, maar ik heb het eindelijk zo ver dat de motor super wendbaar is, en de vering geen krimp meer geeft onder mindere omstandigheden. Ik heb er Michelin Pilot Road 4 Trail onder zitten. De achterband begint hard te slijten in het midden. Tijdens de grote beurt in de winter wordt die vervangen.
De motor heeft altijd bakken met koppel beschikbaar. Meestal rij ik in de toermodus. Als het wat vlotter mag (inhalen) schakel ik even in de sportmodus. Ik vind dat echt een groot verschil geven.
Het standaard ruitje geeft belachelijk veel turbulentie. Ik heb een laag MRA sportruitje geprobeerd. Beter in de volle wind dan in turbulentie. Dat bevalt redelijk goed. Toch heb ik er nu ook een hogere ruit op gezet van Givi. Dat bevalt ook goed, maar geeft wat turbulentie achter op mijn helm. Uiteindelijk ook nog een MRA spoilertje daar op gezet, en nu is het eindelijk perfect. Het enige gevaar is dat ik nu 30-40 km/h harder rij als ik niet op de teller kijk.
Ik ben niet onder de indruk van de knipperlichten. Eerst had ik gele glaasjes er op zitten. Daar heb ik al eens witte van gemaakt, en tijdens het uitwisselen blijken er standaard 10W lampjes in te zitten. Fel is anders. Dat kon nog wel eens led gaan worden. Ik heb nog wat kleine maar felle leds liggen van Rizoma. Aan de ene kant te klein voor zo'n grote fiets, aan de andere kant heb ik ze al en ze waren duur genoeg. Dat wordt iets voor een koude winteravond in de garage.
Maar ja, ik moet de steunen voor het ruitje ook gaan verstevigen want onder wat hogere snelheden beweegt die hoge ruit me te veel. Ook een winterprojectje.
Ik heb van een ABS plaatje zelf een dashboardje gemaakt. Getekend, uitgezaagd, en gebogen. Nu heb ik de loze ruimte onder de tellers netjes afgedekt. Hierbij heb ik zelfs gebruik gemaakt van de originele montage punten. Ook heb ik hierin een robuuste schakelaar opgenomen om de ABS uit te schakelen. Pas twee keer gebruikt, maar wel mooi dat dit er nu op zit.
De motor geeft geen krimp. Hij start altijd alsof het zijn laatste keer is, maar door tijdens het starten een klein beetje gas te geven, start hij altijd. Brandstofverbruik zal rond de 1:18 zitten overall, maar dat zou ik moeten nakijken voor een exact getal.
Al met al een motor die me bijzonder veel vertrouwen geeft, en altijd een grijns op mijn gezicht.