Zo, net 2 garages in de buurt en de dealer een prijsindicatie gevraagd voor de 40.000 onderhoudsbeurt. Dan gaan we eens kijken wie dat mag gaan doen de komende winter. Schijnt nogal een ingrijpende en dure beurt te zijn inclusief de klepspeling controle/correctie.
Verder wil ik dat de hele motor sowieso wordt nagekeken omdat ik geen onderhoudshistorie heb.
Rest me wel nog een vraagje: De handleiding vindt dat de remleidingen vervangen moeten worden. Op zich prima. Maar kan ik dan beter voor staalomvlochten remleidingen gaan als die voor dit model ook beschikaar zijn? Ik heb er geen ervaringen mee en heb nu eigenlijk al veel gevoel en vertrouwen in de remmen. Ik zou dan ook niet weten wat ik moet antwoorden als me dit zou worden gevraagd. Iemand tips?
Rest me wel nog een vraagje: De handleiding vindt dat de remleidingen vervangen moeten worden. Op zich prima. Maar kan ik dan beter voor staalomvlochten remleidingen gaan als die voor dit model ook beschikaar zijn? Ik heb er geen ervaringen mee en heb nu eigenlijk al veel gevoel en vertrouwen in de remmen. Ik zou dan ook niet weten wat ik moet antwoorden als me dit zou worden gevraagd. Iemand tips?
Op een ander forum is er een topic waar men de kosten van een onderhoudsbeurt heeft opgelijst.
Ze zouden het wel nog eens mogen aanpassen, maar goed. Er staan 3 prijzen bij van een 40k beurt.
Niet elke dealer houdt zich blijkbaar aan het boekje.
allesoverdeyamahasupertenere :: Onderwerp bekijken - kosten reguliere onderhoudsbeurt
Ik ben op 'dat andere forum' het topic gestart en heb het overzicht gemaakt.
Voor de 40k beurt is dat dacht ik 6 of 6,5 uur. Dat kan dus zomaar € 120,- uitmaken bij de één of de ander. Voor dat geld gooi ik bijv. liever de tank een aantal keren vol.
Vooraf een beetje informeren kan lonend zijn.
Mijn huidige Super Tenere (heb ik sinds maart dit jaar) is aan de 40k beurt toe. Een dure beurt. Hier en daar geïnformeerd naar prijs en het 'gevoel' geproefd. Waar ik het goede gevoel aan over hield, daar gaat in de winterperiode mijn motor (zeer waarschijnlijk) naar toe.
Klopt. Je kent me dan ook via LRT. Ik was zelfs vorige week bij het eindejaarsweekend!Ik ben altijd voorstander van stalen remleidingen, maar ik heb ze nog niet op deze bike zitten.Ik vind dat de remmen op de ST wel wat harder mogen zijn, maar dat is persoonlijk. Er zijn kant en klare kitjes beschikbaar voor dit model.
Als ik me niet vergis kom je uit Limburg DrivingUCrazy? Ik heb mijn motor in onderhoud bij MTE in Echt, niet de goedkoopste, maar wel goed! Ze kunnen je daar ook helpen met je keuze voor stalen remleidingen en deze monteren!
Uiteraard niet, ik ben sterk voorstander van het bouwen van een duurzame relatie.Je gaat toch niet elke keer als je motor haast aan een onderhoudsbeurt toe is verschillende offertes laten maken...
(exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten).
Klopt. Je kent me dan ook via LRT. Ik was zelfs vorige week bij het eindejaarsweekend!
MTE in Echt heb ik nog geen ervaringen mee, maar eens even opzoeken. Inmiddels heb ik de eerste reactie ook binnen. 425 euro. (exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten). Daarbij is het vervangen van de remleidingen uitgesloten; pas iets aan doen als het ook echt nodig is. In die prijs is wel het stellen van enkele kleppen al meegenomen. Mocht hier nog wat afwijken kan dat nooit veel verschillen opleveren (alles ligt dan toch al open).
Het grootste voordeel is dat deze bij mij in het dorp zit. Lekker makkelijk met ophalen en brengen als het mij uitkomt.
Ik wacht sowieso wel de andere reacties nog af.
Ah, nu kan ik jouw gezicht ook bij de nickname plaatsen. Dat was inderdaad helaas triest nieuws.Ik was ook op het najaarsweekend, wel veel te kort helaas, ik was er net een uurtje (pas op zaterdag gekomen) en toen moest ik alweer naar huis omdat mijn moeder plotseling overleden was
De Michelin Pilot Road 4 Trail, op mijn eigen verzoek. De huidige band zit er nu 11.000 km onder en zit op het meest versleten punt op 1,9mm. Velen zouden hiermee nog een heel stuk doorrijden (met zoveel profiel op de band is er geen agent die ziet dat het middelste streepje officieel te kaal is), maar nu kan die band net zo goed meegenomen worden in de beurt. Anders sta ik er na een paar duizend kilometer (wat met goed weer een paar weken zijn) weer.(exclusief vervangen achterband, wat 175 moet kosten).
Voor banden ga ik dan weer wel vergelijken... zelden laat ik dit bij de dealer doen wegens "te duur" als je gaat vergelijken met de bandenboer.
175€ is dan ook een stevige prijs voor een achterband, welk type hebben ze geteld?
De Michelin Pilot Road 4 Trail, op mijn eigen verzoek. De huidige band zit er nu 11.000 km onder en zit op het meest versleten punt op 1,9mm. Velen zouden hiermee nog een heel stuk doorrijden (met zoveel profiel op de band is er geen agent die ziet dat het middelste streepje officieel te kaal is), maar nu kan die band net zo goed meegenomen worden in de beurt. Anders sta ik er na een paar duizend kilometer (wat met goed weer een paar weken zijn) weer.
prijzen binnen:
- Lokale monteur in het dorp waar ik woon: 425 euro, er van uit gaande dat er ook een paar kleppen gesteld moeten worden. Remleidingen worden niet vervangen; pas als het nodig is. Achterband 175 euro inc. montage.
- Universele garage: 475 euro. Mochten kleppen daadwerkelijke gesteld moeten worden komt er 100 euro bij. De achterband kost 165 euro inc. montage.
- Dealer: 625 euro. Achterband 178 euro.
Ik ga maar eens bellen met de lokale monteur. Als dat een goed gevoel oplevert heb ik niet alleen de goedkoopste optie gevonden. Mocht ik eens een keer startproblemen hebben zit 'ie dichtbij genoeg om de motor er heen te duwen. Wat mij betreft ideaal.
Eh, volgens mij begrijpen wij elkaar nog niet. Ik heb ten eerste om een indicatie gevraagd voor de werkzaamheden volgens het boekje, ervan uitgaande dat de motor 11.000 km vlekkeloos heeft gefunctioneerd en er geen problemen opduiken. Daarmee kun je prima vergelijken omdat iedere monteur daarmee van hetzelfde lijstje werkzaamheden uit kan gaan. (en nu blijkt er al 200 euro verschil in te zitten!)Ik blijf het vreemd vinden om op voorhand de prijs van een onderhoud te vragen, dat je het werkplaatstarief gaat vergelijken ok... maar nu moet men op voorhand bepalen hoe lang er gewerkt kan/mag worden.
En als er nu tijdens de beurt problemen opduiken? Gaan ze die dan aanpakken... of door de vingers zien om toch maar niet boven de afgesproken prijs te komen...
Die kleppen stellen op 40k... ik vind dat precies niet terug in het boekje...
Wa mij tegenwoordig wel opvalt...
Bij het starten hoor ik een mechanisch tikkend geluid, dat vrijwel onmiddellijk verdwijnt...
Als de motor warm is heeft 'm het niet.
Zit op 37000km, heeft dat met die kleppen te maken?
Op 30500km, dus eigenlijk net te laat om de motor voor de 30k beurt binnen te brengen ging het lampje van het olieniveau eens aan.
Heb toen 250ml bijgevuld.
Op 31500km heb ik de 30k beurt laten uitvoeren, nu op 37000km merk ik dat het olieniveau weer dicht bij het minimum zit.
een 200-300ml verbruik op 10k lijkt mij niets om me zorgen over te maken..., toch?
Ben van zin om +100k te gaan rijden met mijn S10...
Het overzicht op het 'andere' forum heb ik vandaag geactualiseerd.Het overzicht op 'dat andere forum' zal ik binnenkort weer een bijwerken met nagekomen reacties.
Het overzicht op het 'andere' forum heb ik vandaag geactualiseerd.
allesoverdeyamahasupertenere :: Onderwerp bekijken - kosten reguliere onderhoudsbeurt
dit geluid is je distributie ketting, je hydraulische kettingspanner verliest zn druk n beetje als je de motor uitzet, en bouwt dit weer op als de motor weer loopt. dit is een teken dat ie aan t verslijten is. kan in dit stadium nog geen kwaad. als het ratel geluid langer gaat duren, zal ie vervangen moeten worden, spanner kost eu 200 . heb het zelfde euvel met mijn fiets. heeft nu 97000 km op de teller.