De afgelopen dagen iets vreemd meegemaakt. Heb dit al aan verschillende voorgelegd, maar echt een antwoord heb ik nog niet gekregen.
Mijn motor is 2000km geleden op onderhoud geweest, dus nieuwe olie + oliefilter. Ik heb de slechte gewoonte om mijn oliepeil niet te controleren. Ben/was van mening dat een betrouwbare Yamaha gerust van onderhoudsbeurt naar onderhoudsbeurt kan gaan zonder olieverlies. Tot ik vorig jaar op vakantie een keer met een minimumpeil zat op vakantie.
Dus... nu kijk ik wel af en toe eens naar dat peilglaasje. Maar had dit probleem niet verwacht na 2000km.
Zaterdag toen ik de motor aan het poetsen was zat heel het kijkglaasje vol olie. Boven het max dus. Het kan best zijn dat ik al 2000km met zo'n niveau aan het rijden ben, ik heb er nog niet eerder naar gekeken.
Maandag dit bij de dealer voorgelegd. Ze hebben er eens naar gekeken en idd... er zat toch wel wat veel olie in.
Ze gingen wat olie aflaten en kijken of er geen benzine bij zou zitten.
Blijkt dus geen benzine vermengd te zijn met de olie, en ze denken dat ze bij het wisselen slechts één van de twee aftappluggen hebben losgedraaid. En toch de hoeveelheid olie bijgevuld volgens de voorschriften.
Dus teveel olie.
De technieker heeft olie afgelaten tot terug op peil.
Ik kom thuis na een rit van 20km, zet de motor op de bok en een kwartier later is het oliepeil gezakt tot onder minimum.
Ik denk... toch wel wat teveel afgelaten. Laat de motor eerst nog eens draaien zoals in het boekje staat en vul nadien terug bij tot ergens voorbij de helft.
Deze morgen stond het peil net zo hoog als toen ik 'm gisteren in de garage zette.
Heb vandaag een rit van +300km gereden en moest nog even bij de dealer langs. Zet 'm daar op de bok en kijk toch nog eens naar het oliepeil.
Nu zat het kijkglaasje weer helemaal vol.
Heb de motor dus maar achtergelaten. Ben benieuwd naar het verdict.
Heb ik nu teveel of op een verkeerde manier bijgevuld? Of is er een ander probleem??
Iemand een idee?