Het maakt forum-lezen niet makkelijker als je bij wijze van schot voor open doel dingen vet maakt...
Als ik je goed begrijp is de vraag eigenlijk: voldoen goedgekeurde standaard remblokken i.c.m. enkele remschijf en twee zuigers voor normaal rijgedrag op een Vulcan S? Jouw antwoord is het voldoet. (Later zeg je het voldoet niet.) Maar je bent er niet gerust op. Wat ik me afvraag, als dat klopt, hoe komt zo'n motor door de keuring? Dan moeten de keuringseisen wat betreft de remmen omhoog? Er is dan blijkbaar een gat tussen wat acceptabel remt en wat beter en veiliger remt.
Ik weet niet hoe het technisch in elkaar steekt maar wat is de relatie tussen knijpen en de maximale druk die de zuigers kunnen geven? Als de maximale druk 10 is bij een maximale knijpkracht van 12 (anders scheur je je pezen), dan is die twee extra zinloos. Wil je makkelijk remmen en tenminste die 10 halen, dan knijp je voor 8 en die sinter blokken remmen meer, goed voor 2 punten, zit je weer op 10. Je hoeft minder hard te knijpen en dat voelt dan wat beter. Maar voor de cijfers maakt het niet uit.
Andersom, als je maximaal kunt knijpen voor 8 en de zuigers kunnen 10 geven, dan is de rem capaciteit 2 minder. In dat geval zet je er betere blokken in om dat te compenseren. Dus de vraag blijft, worden de zuigers maximaal benut van de fabriek af?
Het lijkt me dat er een soort gouden ratio is tussen wat je voelt als je remt en de druk die je uitoefent en de rem capaciteit. Ik zou het onprettig vinden als ik met een druk zo licht als een veertje al een noodstop veroorzaak.
Je moet altijd met achter bijremmen. Gevoel is niet relevant. je stabiliseert de motor met de achterrem. En het is rem capaciteit. Ik heb geleerd dat de verhouding 70-30 is.
Maar goed, als ze aan vervanging toe zijn zet ik er van die sinter blokken op en kijk ik wat het verschil is. Maar ik heb meer gevoel bij het remmen als ik meer druk moot uitoefenen dan te weinig. Kwestie van DPI, zoals bij je muis. Zet je DPI op 25000 en ik garandeer je dat je geen icoon meer kunt raken. Tijdens een noodstop moet je remmen, niet nadenken over hoe gevoelig het is afgesteld.
Als de zuigers 10 geven en jij kunt met je speciale blokken 12 remmen dan heb je geen 2 extra, het voelt alleen scherper maar je staat geen meter eerder stil.
Ik neem aan dat ze bij testritten bij de fabriek dit soort dingen testen. En dan kiezen ze de voor hen economisch meest rendabele oplossing die nog wel door de keuring komt. Ik kan me niet voorstellen dat ze bezuinigen op de remblokken om dan overcapaciteit te hebben in het remsysteem, want als dat zo is, kun je ook bezuinigen op de capaciteit van de zuigers. Dan produceer je te duur.
En ik denk ook niet dat ze onder capaciteit produceren in verhouding tot de remblokken, want dat heb je te dure remblokken er op gezet. Dus ik vermoed dat er een perfecte ratio is tussen de capaciteit van het hele remsysteem en wat er aan blokken nodig is, die overigens integraal er een deel van uitmaken en dat allemaal binnen het kader van de keuringseisen. En dan hebben we het nog niet gehad over de inferieure D220 bandjes. Dat is dan nog een parameter.