Het XR 250 t/m 650 Topic Part 8

Ik heb voor een xr nog een verstelbare cnc kroonplaat liggen trouwens.. zo 1 waar je de stuurklemmen naar voren of achteren kan plaatsen, iemand interesse? :+ Zit een setje hoge klemmen bij voor 22mm stuur, setje lage klemmen voor 28.6mm stuur.
 
Ik heb voor een xr nog een verstelbare cnc kroonplaat liggen trouwens.. zo 1 waar je de stuurklemmen naar voren of achteren kan plaatsen, iemand interesse? :+ Zit een setje hoge klemmen bij voor 22mm stuur, setje lage klemmen voor 28.6mm stuur.


Oeeehh!
Is dat interessant voor de langere man?

Zo ja, heb ik 2mtr interesse :P
 
Ik zit met het volgende. Ik heb zojuist alle olie uit het frame laten lopen, zeefje schoongemaakt. Nu heb ik ook nieuwe koppelingsplaten liggen. Kan ik deze monteren zonder dat er olie in het frame zit? Want als ik de boel los wil draaien om de platen er uit te halen, dan draait de krukas mee. En daardoor kan er lucht in de oliepomp komen. En stel dat ik nu eerst het frame bij vul met olie, en dan de koppelingsdeksel er afhaalt, loopt dan niet alle olie eruit?

En zo ja, als ik de olie bijvul. Moet ik dan eerst een paar keer kicken om de olie door het systeem te laten lopen? En dan pas de platen vervangen?

:?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zonder olie doen en gewoon zorgen dat je de krukas niet draait.
Moet toch te doen zijn?

En met een beetje geluk ontlucht de pomp zichzelf wel.
Het is niet zo dat het altijd mis gaat ;)
 
De platen zitten er in, helaas wel lucht in de oliepomp gekomen. Nu heb ik een fietspomp op de retour leiding van de kop gezet. En volgens mij is de lucht er uit, alleen als ik kick spuit zwakjes olie uit de leiding. Klopt dat? Of met het er echt uitspuiten?
 
De platen zitten er in, helaas wel lucht in de oliepomp gekomen. Nu heb ik een fietspomp op de retour leiding van de kop gezet. En volgens mij is de lucht er uit, alleen als ik kick spuit zwakjes olie uit de leiding. Klopt dat? Of met het er echt uitspuiten?


Dat klinkt goed, Laat hem anders gewoon ff lopen.
Banjo aan de kop iets los, en dan zie je wel of er werkelijk wat langs sijpelt. In dat geval is het Oke *O*
 
Beste MF'ers

Vandaag kwam ik op het geniale idee om mijn XR600 eens een optische opknap beurt te geven.
Dus hier en daar het motorblok licht gestraald, om het vervolgens weer netjes in de lak te zetten.

Helaas kwam ik er met het stralen net iets te laat achter dat ik de slang van de carterontluchting nog los had liggen ( Stom, K*T, etc). Hierdoor zal vast en zeker een deel van het straalgrit in het motorcarter verdwenen zijn. Dit kan overigens nooit veel zijn, aangezien ik niet direct bij deze aansluiting in de buurt ben geweest.

Heb de motorfiets daarna (uiteraard) niet meer gestart, zal het in dit geval voldoende zijn om de onderste aftap plug even eruit te pakken, en vervolgens te spoelen via de carterontluchting? en waarmee kan er dan gespoeld worden?

Alvast bedankt!
 
olie aftappen, plug weer terug, zuiger in bovenste dode punt zetten, volgieten met bezine, en aftappen. paar keer herhalen met benzine, moet schoon genoeg worden lijkt me.

daarna goed op laten drogen (misschien kpp deksel er even afhalen?).
 
Straalgrit gaat overal doorheen. Dat wordt volledig openmaken en schoonmaken in ontvetterbak. Heb dit zelf wel eens gepland gedaan je staat versteld waar het allemaal zit. Er jammer maar anders loopt hij gegarandeerd in elkaar.
 
Nette motorfiets Bartbrouwer!

Oke, de XR gaat volledig uit elkaar. Iemand enig idee hoe ik kan achterhalen uit welk bouwjaar het motorblok zelf is? het kader is van 1986 maar wie weet is er ooit een ander blok in gekomen.

Dit ivm het bestellen van onderdelen.

Waar moet ik aan denken bij het blok splitsen? allereerst maar eens een complete pakkingset? het blok zou voor een jaar terug volledig aangepakt zijn, en liep echt als een zonnetje. geen bijgeluiden of wat dan ook. of zouden jullie preventief andere delen mee vervangen?
 
nog eentje dan:
Grotefoto-IZZDDPP8.jpg


Het CRF600x project ligt een beetje stil, voorlopig staat de motor er zo bij. Gewoon netjes, niks speciaals...

Weet er toevallig iemand waar ik een temperatuursensorsensor voor luchtgekoelde motoren kan bestellen voor mijn trailtech vapor??

bij voorbaat dank,

De groeten uit brabant, KUT
 
Heb nu het motorblok volledig gesplitst, hoewel de fiets zelf van 1986 is komt het blok (waarschijnlijk) uit een recentere fiets. Kan iemand mij zeggen hoe ik achter het bouwjaar van het motorblok kom? dit omdat de pakkingset tot 1986 anders is als die van erna? loop hier momenteel op vast.

full
 
Ik ben nog opzoek naar direct passende supermoto wielen voor mijn xr600r 1991. Een oud achterwiel met een goede naaf (rest mag slecht zijn) mag ook.

Dus als iemand nog iets heeft liggen...

Bij voorbaat dank!
 
Beste,

Dit topic: kruipolie in "Blok spoelen? carterontluchting had zin ..."
omschrijft het uit elkaar halen van mijn XR600 blok nadat er wat straalgrit in gekomen was.

nu gaat het ergens fout bij het timen van de balans-as, weten jullie hier antwoord op?

kopie van het bericht:
And the story continues.

Zojuist nog eens gekeken naar de timing van de balans-as, hier lijkt iets niet te kloppen.
Inderdaad horen volgens meerder bronnen de geponste markeringen, en NIET de gaten gelijk te staan t.o.v. van elkaar. helaas is het bij mij niet mogelijk om op basis van deze markeringen te timen, omdat dan simpelweg het balanceer gewicht tegen de krukas aan komt.

Een aantal checks:

Allereerst werkt de balans-as met 2 tandwielen (zoals eerder beschreven) die tegen een veerspanning in iets verschoven liggen van elkaar. dit lijkt me gedaan om altijd "spanning"op het tandwiel te laten staan, en er dus geen geluid optreed bij motorloop.

aan de hand van de volgende foto is te concluderen dat de 2 tandwielen JUIST t.o.v. staan:
Voorbeeld dubbel tandwiel:
full


Dubbele tandwielen staan zoals eerder beschreven tussen de 2 punten op het achterste tandwiel (lastig te zien):
full


Helaas als ik vervolgens de motor time door de 2 geponste markeringen tegen over elkaar te zetten, lijkt me de stand van de balansas niet juist t.o.v. de stand van de kruk-as, en tevens is het dan fysiek niet meer mogelijk om te kunnen draaien. zie onderstaande foto:

full


Enige wat in mij opkomt is dat het tandwiel op de kruk geperst zit, en dat deze bij het (eerder) vervangen van de krukas bij de vorige eigenaar niet goed terug op zijn plaats is gegaan (niet op geponste markeringen getimed), en er toen op de gaten is getimed. zie onderstaande foto:

full


Dit alles lijkt redelijk te kloppen? of worden hier de "verkeerde" krachten gebalanceerd en zou de stand van kruk t.o.v. balans-as anders moeten zijn?

Kortweg:
* Is de timing zoals in de onderste foto te zien is juist? (Naar mijn weten worden zo de krachten juist gebalanceerd)
* Is het mogelijk dat dit verkeerd is gegaan bij de vorige eigenaar/kan ik hem zo gewoon afbouwen?

alvast bedankt, het mooie weer roept om het ding weer een keer aan te kunnen kicken namelijk!
 
Iemand nog tips? mijn xrretje was 200 km na aankoop van tijd gegaan tijdens starten thank god.... kop en cilinder er af getrokken en de schade was beperkt. Door revisie bedrijf heb ik nu de cilinder laten boren en honen , nieuw zuigertje + veren etc, nieuwe kleppen, infrezen en slijpen van zittingen.
We kunnen er straks dus weer tegen aan als het goed is!
Maar nu ben ik op het punt om de distributie ketting te bestellen. Wat vervangen jullie nog meer? de spanner ziet er prima uit. Ik lees dat het goed is om het asje en de veer opnieuw te bestellen. Kan ik de geleiders en de spanner laten voor wat het is, of toch maar wel bestellen? Iemand miss weet van de service maten?

Ben het geld uitgeven een beetje beu :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan