Het XR 250 t/m 650 Topic Part 8

Mijn 400 start zooo slecht, ondertussen al veel gecontroleerd en vervangen dus nu aan een andere carb aan het denken.
Zal eens kijken of er ergens één van een DR te vinden is. Thanks!
 
De latere DR600 heeft een CV carburateur. Er zijn een aantal mensen die die carburateur (mikuni BST40) pas hebben gemaakt op een XR400. Het schijnt een verbetering te zijn maar ik heb er geen ervaring mee.

Als je de vlakschuif wilt moet je het eerste type dr600 hebben. Dit is een 38mm vlakschuif met acceleratiepomp. Past in principe zo op de motor maar ik moest de gaskabels wel verlengen (of inkorten, ik weet het niet meer) en het rubber richting de airbox moest iets opgerekt worden.

Starten ging een stuk beter met deze carburateur.
Hij moest wel afgesteld worden. Bij mij volstond een grotere hoofdsproeier en een andere afstelling v.d. luchtschroef.

Als je de carb los hebt maak meteen de schuif schoon en smeer deze een beetje met schone olie.
 
Naar een CV carbu overstappen is een stap terug toch....als je iets anders wil ,neem dan een Keihin FCR of Mikuni TM. Dat is een stap vooruit..... 40mm is trouwens veel te groot voor een standaard XR400,zelfs voor een stevig gepept blok.
Ik had een FCR 37mm op m'n 416 ( big bore,HRC cam, ported,licht vliegwiel etc.. )
Een XR400 is normaal trouwens een goede starter.
 
Vlakschuif en CV is niet vergelijkbaar m.b.t. de afmeting van de doorlaat. ;)
Een CV carb kan ook super presteren mits de maat goed gekozen is en het een goede carburateur is. De gasreactie zal altijd iets minder abrupt zijn maar het vermogen en de trekkracht hoeft zeker niet onder te doen voor een vlakschuif.

Soms is een soepelere grasreactie wel prettig, dat hangt ook van je rijstijl af.

Maar volgens mij hebben wij die discussie al eens gevoerd :+
 
Laatst bewerkt:
Ik een carb van een DR gevonden, en hiermee wil ik best voor €50 wat gaan proberen.
Een Mikuni, zou overigens gewoon een 36 geworden zijn, is echt een andere prijsklasse, had mezelf voorgenomen om niet meer te inversteren in de XR.

Als het goed is, is dit er 1 uit '85:

IMG_5061_zps6lsz8rhb.jpg

IMG_5060_zpstkevkceg.jpg
 
Ik heb mijn XR400 nét ingeruild voor een gasgas :X

Ik heb nog veel ''power parts'' liggen voor een 400.
Denk aan: skidplate, nieuwe snellere nokkenas, stuggere voorvork veren, tandwielen e.d.
Owja, zelfs een setje race tech gold valves voor én achter*O*

Dus als je interesse hebt ;)

Ik heb interesse in de skidplate en de voorvork veren. Kan je me foto's sturen?
 
Laatst bewerkt:
De carb zit er op en de motor start! :)
Viel allemaal best mee, zoals je al zei Bundy, rubber van luchtfilterkap wat oprekken en gaskabels inkorten. Heb nog het remreservoir een stukje verhangen, ook niet moeilijk.
Tot zo ver het goede nieuws.... B|
Het afstellen moet nu beginnen en daar heb ik toch wel wat hulp bij nodig.
Na het starten was het stationair toerental enorm hoog, eerst de stelschroef teug gedraaid maar bleek de choke te zijn haha :z
Stationair loopt hij niet mooi, erg onregelmatig (en het klinkt anders), heb ook het vermoeden dat de uitlaatbocht heel snel heel heet werd maar kan ook door de hoge toeren zijn gekomen.
Even de straat op en neer gereden, dat voelde op zich best prima. Bij volgas klapt hij wel helemaal dicht, lijkt alsof hij verzuipt. -> onjuiste sproeier?

Daarna nog heel even zitten pielen met stelschroef voor stationair toeren maar blijft onregelmatig of hij slaat af.
Nog even zitten zoeken of hij valse lucht aanzuigt maar heb daar geen bewijs voor gevonden. Rubbers zitten aan beide kanten best goed op de carb.
Bougie is niet mooi, veel te zwart, na poosje stationair.
De hoofdsproeier is nu een 145.
Wilde eigenlijk nog even een stukje proberen zonder luchtfilter maar het regent nu echt even te hard -O-

Wat zijn de stappen die ik moet/kan doen?
 
Ik had uiteindelijk een hoofdsproeier van 165 erin maar dat was met een compleet ander uitlaatsysteem. Stationair ik dacht 1 maat groter. Voor je begint luchtschroef op fabrieks instelling zetten.

Bochten snel heet is te arm.
Klappen in uitlaat vaak ook.
Zorg dat je bougie nieuw en je luchtfilter schoon is voor je gaat afstellen.
Zet hem anders een keer op de testbank ergens met uitlaatgasmeting scheelt je een hoop gepiel.

De kruiskop schroefjes vd vlotterbak vervangen voor imbus maakt het demonteren van de vlotterbak een stuk gemakkelijker omdat je meer grip hebt en onder een hoek kan draaien.
 
M'n XR200 mag dan niet veel pk's hebben, maar capabel en degelijk is ie wel.
Deze pic mag in de OP als dat kan.


 
Laatst bewerkt:
Is er hier misschien interesse in een setje sm velgen? Oude type met trommeltje achter. Akront rvs 17" 3.50 & 4.25 achter :)

PM mag altijd bij concrete interesse ;)
 
beetje rustig hier:( zie dat mijn oude xr600 project nog wel in de openingspost staat :)
ben inmiddels aan het overwegen om mijn vtr1000sp1 te vervangen voor een xr650 supermoto :) :)
 
Hallo

Als alles loopt zoals het hoort mag ik hier vanaf donderdag ook foto's spammen. Ik ga een XR600R uit 1985 aanschaffen, de motor loopt alleen niet en de volgende eigenaar vermoed dat het in de timing of de nokkenas/kop zit. Dus in het meest gunstigste geval is het even sleutelen en gaan of anders moet er een nieuwe kop/nokkenas op en dan wordt het iets langer sleutelen en dan gaan...

Ik ga de motor hoofdzakelijk gebruiken voor woon/werk (5km enkele reis) en misschien eens kijken of "de kuil" in IJmuiden nog een beetje leuk is. (7 km enkele reis)

Jeroen
 
Goedemorgen! Ik ben nieuw hier op de XR page. Heb al jaren een '89 XR600R. Laatst het blok er (weer) uitgehad en hoop onderdelen vervangen. Lekte namelijk erg hard en 1 van de tuimelaars was afgebroken en de overige 3 waren erg versleten. Ook gelijk maar de voorrem beetgepakt en kettingset gedaan.

Heeft iemand ervaring met het ophogen van de achterkant? Ik heb al een supermotard achterspatbord maar vind de motor eigenlijk wat laag hangen en slap veren.

Iemand enig idee hoe de achterkant (relatief makkelijk) een stuk omhoog te krijgen is?

gr Walter
 
Goedemorgen! Ik ben nieuw hier op de XR page. Heb al jaren een '89 XR600R. Laatst het blok er (weer) uitgehad en hoop onderdelen vervangen. Lekte namelijk erg hard en 1 van de tuimelaars was afgebroken en de overige 3 waren erg versleten. Ook gelijk maar de voorrem beetgepakt en kettingset gedaan.

Heeft iemand ervaring met het ophogen van de achterkant? Ik heb al een supermotard achterspatbord maar vind de motor eigenlijk wat laag hangen en slap veren.

Iemand enig idee hoe de achterkant (relatief makkelijk) een stuk omhoog te krijgen is?

gr Walter

shockbreker laten reviseren en evt een zwaardere veer erom. Je kan er denk ik wel vanuit gaan dat die unit sinds 89 nog nooit open geweest is.
 
Okee dan, deze oma is een stuk minder oud dan de oma die ik in het how-to topic uit het graf trok.

Maar ik heb een maandje terug een XR600R gekocht, niet lopend. Inmiddels heb ik de XR aan de praat (verse olie, luchtfilter, bougie en de kleppen gesteld)

Nu nog K60 bandjes erop, en dan kan ik gassen! :] :]

Dat kleppen stellen trouwens, mijn voeler maatjes passen niet zo heel lekker omdat ze een klein hoekje moeten maken. Hoe doen jullie dat? Ik heb ze nu net wat strakker gesteld (iets meer weerstand) dan wat ik normaal zou doen. Maar misschien moet ik niet die standaard voeler maatjes gebruiken?

Gr

Wouter
 
Terug
Bovenaan Onderaan