Met een klassieke TT never a dull moment......
Op de foto hierboven is te zien, dat de stuurschakelaar op een vreemde plek zit. De draadjes waren te kort.
Maar ik kon zo toch effe mn verse stuurtje proberen.
Gelukkig had Gijs nog een schakelaar met langere draden, maar die was defekt. Dus gewoon even die twee combineren en klaar is klara.
Niet dus.
Meneer Yamaha had (zoals zo vaak) het parts-nummer gelijk gehouden, maar de technische uitvoering niet.
Paste dus dus bijna.
Nou herinnerde Gijs zich opeens, dattie een tijd geleden van de Deputy een nos schakelaar had gekregen. Nr klopte, maar er zaten wel drie extra draden aan, waarvan de betekenis mij geheel onbekend waren. Na driftig speurwerk op het net, konden die geheel chirurgisch verwijderd worden, aangezien ze geen funktie hadden.
De rest was naturlijk kinderspel: draden aansluiten, koplamp dicht en een check. Alles deed ut!
He, wacht even, de richtingaanwijzert naar links doet helemaal niets.
Zoeken naar verkeerde aansluiting leverde niets op.
Ten einde raad de schakelaar open gemaakt en zie daar....soldeerverbinding in het kontakt los.
Spul slopen en solderen. Alles weer in elkaar ge-legood en een laatste test. Ja links doet het en.... WTF nu doet rechts het niet meer.
Oorzaak: verbinding in de schakelaar losgebroken v/h kontakt.
@%*^&#$ dus.
Gemaakt, gestest en ha, alles doet het nu. Koplamp dicht maken, maar daar brak een draad los v/h groot licht fittinkje.
Yesss!! Weer wat te sleutelen.
Nadat Gijs op een uitermate beschaafde manier de goden had aangeroepen, eerst die fitting weer gerepareerd. Zo, nu kan er eindelijk gevijsd worden.
Toch?
Toen Gijs bij de motor kwam voor de eindmontage, bleek, dat hij in zijn tomeloze jeugdig enthousiasme het kontakt aan had laten staan!
En dat betekent, dat er een bobine lekker 15 minuten stroom had staan trekken. En zoals de terzake kundige lezertjes wel weten, is er maar 1 ding waar zo'n ding niet tegen kan.....
Die was dus overleden.
Das na twee dagen klooien toch wel een resultaat om trots op te zijn.
Lang verhaal nog langer: uit de voorraad een verse bobine gepakt, tank er af en gemonteerd. En nu doet alles het weer.
Nou alles
....het vrijstand lampje heeft er zin meer in. Maar dat gaat Gijs pas bekijken, als de stroomtoevoer naar de bobines is uitgeschakeld.
Zo en nu even lekker een rondje