Tja,
Die andere vragen:
1. Zal ik een groot verschil voelen tussen mijn huidige 'fiets' ( zoals jullie nederlanders dat zo leuk zeggen ) en de Savage? 16kW tov 25kW zou toch wat moeten maken nee? Mijn vader heeft een Kawasaki Vulcan 800 en als ik daar even mee reed leek het wel een sportmodel ivg met de mijne, ik weet dat dat niet te vergelijken is maar... 16kW v-twin tov 25kW 1 cilinder... groot verschil?
De Savage heeft vrij veel koppel. De topsnelheid is maar 130 km/uur maar bij een stoplichtsprintje wil hij best wel
2. Ik ben noch erg groot noch erg zwaar ( 1.7m dus ik vang niet veel wind :-) ) is het dan te doen om iemand mee te nemen op de savage? Ik heb het niet over 100den kilometers snelweg maar voor gewone ritjes hier in de buurt met wegen waar je maximum 90km/h mag?
Ik (1m83 en 100 kg) en mijn dochter (1m85 en 75 kg) kunnen een toertochtje van 100 . 200 km wel aan. Meer dan 200 km wordt zwaar, lage rugpijn voor mij en een blikken reet voor dochterlief. 120 km haalt hij dan nog wel, maar dan is het wel op ook. Het rijdt trouwens niet zo prettig, saampjes 120 km op zo'n lichte motor.
3. Ik weet dat de Savage over de jaren heen enkele verbeteringen en veranderingen heeft ondergaan ( bv 4 versnellingen naar 5 ) kan ik hier ergens een overzicht van vinden of weet iemand de belangrijkste feiten op een rijtje te zetten? Bij een tweedehandsaankoop is dit wel belangrijk. Is het niet zo dat ze vanaf een bepaald jaar een riem ipv een ketting kregen?
Op
www.suzukisavage.nl staat een
overzicht van de veranderingen door de jaren heen. De zeldzame 400 cc versie heeft een ketting, de 650 cc heeft een riem, maar je kan de ketting van de 400 cc wel voor een 650 gebruiken.
4. Ik weet niet erg veel van techniek dus sla me niet dood als ik hier domme dingen zeg; ik las over de verschillende problemen met de motor van een Savage. Vanaf 30000km hebben ze wel eens een nieuwe ketting nodig maar ik zie modellen met een riem ( denk ik toch ) die hebben hier toch geen last van of hebben die ook meer slijtage op die riem dan een normale motor ofzo?
Ook las ik nog "afstelling van de solenoïd van de genoemde decompressieklep moet letten" en nog enkele zaken... kan iemand me vertellen hoe ik snel kan zien of een bepaalde motor lijdt aan één of meer van deze kwaaltjes? Als ik namelijk een ga bezichtigen wil ik graag weten of die er al last van hebben...
1- de afstelling van de sloneoïde is niet moeilijk of kritisch maar wel belangrijk. Verkeerd afstellen kan je een motorblok kosten.
2- de spanner van de nokkenas moet je regelmatig controleren. De fabriek heeft de originele spanner erg kort gehouden, waardoor je er zeker iedere 30.000 km even naar moet kijken. Dat is een kwestie van uitlaatje los, koppelingsdeksel eraf en controleren. Als je aktie moet ondernemen, is dat het vervangen van de nokkenasketting of het plaatsen van een verlengde spanner.
5. Ik zag een tweedehands savage staan met een riem maar wel al 35000km... Hij heeft een draguitlaat en een open luchtfilter, zijn dit dingen die men normaal doet om sneller te kunnen? Een open uitlaat snap ik; minder weerstand... Maar een open luchtfilter? Hoe werkt dat dan?
De Savage heeft een behoorlijke beperking op de inlaat en op de uitlaat om het koppel-onderin karakter te krijgen. Vrijer ademen geeft meer brandstof en lucht en dus grotere klappen.
De Savage is geen lastige fiets voor een beginnende sleutelaar. De motor heeft geen lastige dingen die afgesteld moeten worden, hoewel je voor het kleppenstellen wel Japanse vingertjes moet hebben. Maar dat is een kwestie van moeilijk bereikbaar zitten op een plek met weinig licht, het afstellen is verder niet kritisch of moeilijk.
Verder is het wel een fiets die onderhoud
nodig heeft. Als je bijvoorbeeld die spanner "vergeet" of de solenoïde niet juist afstelt onder het motto: "hij doet het toch" zal de Savage zijn blokje in puin draaien. Op
www.suzukisavage.nl is een wphb te downloaden en bij de accesoirelijst van mijn Savage zit een beduimeld origineel Suzuki wphb uit 1992....
Op het amerikaanse forum ( .com) is heel veel Savage-specifieke kennis aanwezig. Je vindt daar mensen met grotere cilinders, snelle nokkenassen, grotere carburateurs, grondige verbouwingen en handige aanpassingen aan fiets en motorblok.