Inderdaad, met forward controls zet je bij een Savage de pedalen een centimeter of 5 tot 10 naar voren. Een fabriekssetje is niet moeilijk te installeren, dat is een kwestie van de oude stepjes loshalen en de nieuwe er op schroeven. Maar, fabriekssetjes zijn niet goedkoop, sommige gaan over de 200 euro.
Ik begrijp dat je het een verrassing wil houden. Toch wil ik je het advies geven om zoonlief een testritje aan te bieden. De Savage is erg laag en het grote "probleem" met chopperrijden is de onderrug. Forward controls verergeren dit probleem alleen maar.
Als je ook naar toerfietsen en sportfietsen kijkt, zie je dat bij dat soort fietsen vrijwel nooit achterover gezeten wordt, men zit voorover. En, met de stepjes veel dichter bij het zadel dan bij choppers.
Waarom geef je zoonlief niet een setje marktplaatsfoto's van paar motoren die binnen jouw budget vallen? Dan kunnen jullie een paar proefritjes maken en even rondneuzen wat wel bevalt. Lekker vader-zoon shoppen.....
knappe jongen die zo'n setje nieuw voor minder dan 200 euro kan bemachtigen...
of ik heb in mijn Savagetijd het nodige gemist...
ik heb geen zin om alles na te lezen, dus bij deze mijn toevoegingen:
- de ketting moet elke 30.000 vervangen worden zoals je zelf al had gelezen. Doe je dit niet, loopt de boel stuk. Er is maar één manier om dit te controleren en dat is: rechter voetsteun los, uitlaat eraf, olie eruit en carterdeksel los. Dan kun je zien hoe het er voor staat. Voor 230 euro kan ik je aan een complete kit helpen om je distributieketting te vervangen (zit alles in, van ketting en spanner tot olie en borgplaatjes, incl. montagehandleiding).
- de aandrijfriem moet elke 40.000km vervangen worden. Ik heb drie Savage's gehad waarbij de band eraan ging, elke keer keurig op ongeveer 40.000km, dus let hier ook op. Deze aandrijfband kost origineel Suzuki ongeveer 250 euro.
- Voor iemand van jouw lengte en gewicht zal Savage rijden geen probleem zijn. Ik ben 1.85m en 65 kg (titanium botten, licht maar sterk), mijn Savage's deden altijd ruim boven de 150 met mij erop. Gaat prima. Aanrader: een breed stuur, voor de relaxtere zit, met her originele stuur erop zit je zo raar met je ellebogen naar binnen
- een Savage als 25kW motor is heerlijk. Het is de grootste (652cc!) motor die je mag rijden zonder te hoeven knijpen, een geknepen motor rijdt gewoon k*t (GS500, Dragstar 650, etc. gehad) en een 125 of 250cc is òf 2takt òf komt vermogen en koppel tekort. Vergeet niet dat de Savage meer dan 50Nm koppel heeft, meer dan veel twee- en viercilinders hebben!
Je moet alleen op drie dingen letten: voldoende olie (nieuw, fabrieksaf, verbruikt de Savage 0,5 liter op 2500km, dat wordt alleen maar meer), goede distributieketting+spanner, solenoid goed afgesteld.
Betreft de tweede 25kW vraag; een leuk alternatief is de GS500. Hebben wat problemen in de cilinderkop (verschuivende nokkenassen die geshimd moeten worden) maar zijn wel grappig om mee rond te rijden. Enig groot nadeel; het heeft een ketting...
Overigens snap ik niet het nut van een extra topic... hier hebben we
Onderhoud Suzuki Savage voor