Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Vandaag even een tanktas van het merk sw-motech geïnstalleerd. Ben er blij mee 😀.
 

Bijlagen

  • 2B4DEDAC-CA23-4388-969A-097687DC84F8.jpeg
    2B4DEDAC-CA23-4388-969A-097687DC84F8.jpeg
    137 KB · Weergaven: 17
  • 27D08CA4-007A-4659-B916-2CA1C7FA78D8.jpeg
    27D08CA4-007A-4659-B916-2CA1C7FA78D8.jpeg
    214,8 KB · Weergaven: 17
Goedeavond heren,

Ik dacht laat ik het WPHB 2005-2006 model even erbij pakken vanaf de 1e pagina maar die linkt naar een service manual voor de
Classic Aprilia Moto 6 5 1995 zal TS kunnen aanpassen?

Dan het echte probleem, ik las niks over generatie specifieke kwaaltjes maar vroeg mij af of men hier met de 2005/2006 generatie wel eens last van hebben gehad;

Sinds een week of wat last van, tijdens flink optrekken rond 13-14k rpm opschakelen van 2->3 (of 3->4, weet ik niet zeker meer is nu 3x gebeurt) lijkt de versnelling vast te zitten. Ontkoppelen gaat prima niks aan de hand niks geks, maar zodra ik met mn voet omhoog tik lijkt het alsof ik een blok beton probeer te verschuiven, muur vast. Dan gas iets terug en koppeling loslaten, weer inknijpen en ik tik hem zo omhoog.. glijdt zo in de volgende versnelling..

Kan zoiets door regulier gebruik optreden en is het (simpelweg) íets vervangen? Motor is niet gevallen of ergens tegen aan gestaan oids.

bvd!
 
Gisteren helaas een schuivertje gemaakt op Zandvoort. Motor zonder mij verder gestuiterd...
Dus mocht iemand nog een topkuip, een ruitje en/of een teller set hebben liggen hoor ik het graag :Z
IMG-20210706-WA0026.jpg
 
Wat is de staat van de olie en de koppelingsplaten?
Olie is bij 43.302 vervangen en de teller staat nu ongeveer op 47.550. Zeker 2-3x per week wordt er nog mee gereden verschillende afstanden maar minimaal 20km. Laat de motor ook altijd goed warm draaien stationair dus ik denk dat die olie nog goed moet zijn. Ook na de rit check ik het peil en zit nog mooi in het midden van het kijkglaasje.

Koppelingsplaten zou ik écht niet weten. Zijn die ongeveer op bij deze km stand?(veronderstel dat die 47-48k km op zowel weg als circuit is behaald, zijn die platen dan aan vervanging toe? of is het iets wat ruim die km stand mee moet kunnen zowel straat als circuit gebruik)
 
Olie zou dan niets geks moeten zijn nee na zo'n 4000 km als je het mij vraagt...
Koppelingsplaten sowieso lastig te zeggen, ligt er maar net aan hoe er mee gereden is.
Misschien denk ik ook wel in compleet de verkeerde richting he, maar aangezien je zegt dat het na gas terug wel schakelt ligt mijn eerste verdenking niet in de bak zelf...(?)
Als je de koppelingsplaten uit wil sluiten moet je ze even demonteren en inspecteren.
 
Daar durf ik mij (nog) niet aan de wagen, weinig kennis van zaken, geen gereedschap en geen plek om te sleutelen.. helaas.
Wat zou de worst case scenario zijn? Koppelingsplaten en een versnelling kaduuk waardoor alles vervangen moet worden?
Ik ga de garage zo maar bellen...
 
Dan zou ik het ook niet zelf doen nee. Ja worst case scenario is een wisselblok of deze reviseren.. maar zou het zeker bij de garage voorleggen!
 
We blijven niet bezig!! Zit juist net een ander blok in door mislukte grote beurt vanuit de garage _O-. Daarbij was alleen het motorblok overgezet is mij verteld, verder gewoon de eigen koppeling/versnelling/dynamo/vastnog meer wat ik niet weet te benoemen/ op de motor gebleven, dat spul heeft dus een goeie 47k km gemaakt ondertussen met zo nu en dan flink tempo en circuit rijden.

Kan hem volgende week naar de garage brengen, zo maar even kijken of ik nog een puntje kan sprokkelen met The Riding Game terwijl ik verder test welke versnelling precies, hoe en wat... Of is het beter om er zo min mogelijk mee te rijden?
 
Heb je het ook als je zonder koppeling schakelt? En alleen bij opschakelen of ook bij terug schakelen?

Ik gebruik de koppeling eigenlijk alleen bij wegrijden vanuit stilstand en terugschakelen.
 
Je kunt prima zonder koppeling opschakelen met een motor (met een auto ook overigens, maar je moet dan wel zorgen dat je op het goede toerental zit...). Gewoon gas geven, beetje druk zetten tegen het schakelpookje, gas los laten en dan schiet die zo in de volgende versnelling.

Niets bijzonders aan. Zelfs mijn Diversion met 125k op de klok geeft er niets om.
 
Plus uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Gijs graag alles kapot maakt...

Andere olie kan ook verschil maken.. ik schakel overigens eigenlijk altijd met koppeling.


Ik koop alleen vol syntehetisch met alle specificaties waar om wordt gevraagd per motor.

Heb nu motul 7100 oid met JASO japans):MA en API (amerikaans): <=SG specificaties.

Api backwards compatible dacht ik.. goed om je eens in te verdiepen
 
Goedeavond heren,

Ik dacht laat ik het WPHB 2005-2006 model even erbij pakken vanaf de 1e pagina maar die linkt naar een service manual voor de
Classic Aprilia Moto 6 5 1995 zal TS kunnen aanpassen?

Dan het echte probleem, ik las niks over generatie specifieke kwaaltjes maar vroeg mij af of men hier met de 2005/2006 generatie wel eens last van hebben gehad;

Sinds een week of wat last van, tijdens flink optrekken rond 13-14k rpm opschakelen van 2->3 (of 3->4, weet ik niet zeker meer is nu 3x gebeurt) lijkt de versnelling vast te zitten. Ontkoppelen gaat prima niks aan de hand niks geks, maar zodra ik met mn voet omhoog tik lijkt het alsof ik een blok beton probeer te verschuiven, muur vast. Dan gas iets terug en koppeling loslaten, weer inknijpen en ik tik hem zo omhoog.. glijdt zo in de volgende versnelling..

Kan zoiets door regulier gebruik optreden en is het (simpelweg) íets vervangen? Motor is niet gevallen of ergens tegen aan gestaan oids.

bvd!
Zou zomaar kunnen dat er linkjes in staan die niet meer werken... Het is dan ook al een hele tijd geleden dat die gemaakt is...
Topic'je is dan ook gelukkig nog niet zo oud... :')
 
Hallo
Ik heb even een vraagje ivm mijn banden. Ik heb laatst op circuit in Mettet gereden en weet niet of mijn achterband nu aan vervanging toe is? Het is een Dunlop sportmax Qualifier, kan deze nog een keertje mee of is dit niet normaal? Ik heb niet veel circuit ervaring, dus vandaar ik het niet echt weet...
 

Bijlagen

  • 20210714_085504~2.jpg
    20210714_085504~2.jpg
    361,7 KB · Weergaven: 27
  • 20210714_085521~2.jpg
    20210714_085521~2.jpg
    190,1 KB · Weergaven: 26
  • 20210714_085617~2.jpg
    20210714_085617~2.jpg
    146,6 KB · Weergaven: 26
Hallo
Ik heb even een vraagje ivm mijn banden. Ik heb laatst op circuit in Mettet gereden en weet niet of mijn achterband nu aan vervanging toe is? Het is een Dunlop sportmax Qualifier, kan deze nog een keertje mee of is dit niet normaal? Ik heb niet veel circuit ervaring, dus vandaar ik het niet echt weet...

Dat kan nog makkelijk :t
 
Hallo
Ik heb even een vraagje ivm mijn banden. Ik heb laatst op circuit in Mettet gereden en weet niet of mijn achterband nu aan vervanging toe is? Het is een Dunlop sportmax Qualifier, kan deze nog een keertje mee of is dit niet normaal? Ik heb niet veel circuit ervaring, dus vandaar ik het niet echt weet...
Niks nis mee, ziet er nog keurig uit.
 
Updaten schakelprobleem;
garage kon niks vinden... Zat tussen mijn oren zei hij. Stukje erop gereden en geen last gehad ervan vertelde de monteur dus verder niet onderzocht of koppelingsplaten oids beginnen te slijten. Zal wel dan, toch?
 
Updaten schakelprobleem;
garage kon niks vinden... Zat tussen mijn oren zei hij. Stukje erop gereden en geen last gehad ervan vertelde de monteur dus verder niet onderzocht of koppelingsplaten oids beginnen te slijten. Zal wel dan, toch?
Gewoon goeie olie derin mikken als ie weer aan beurt toe is. Mijn ervaring is dat daar echt wel wat verschil in zit.

Daarnaast is mijn ervaring dat veel mobteurs/garages half syntheet gebruiken. De auto industrie gebruikt al 15 j eigenlijk geen half sysntheet meer... iig niet op grote schaal.. bizar vind ik
 
Gewoon goeie olie derin mikken als ie weer aan beurt toe is. Mijn ervaring is dat daar echt wel wat verschil in zit.

Daarnaast is mijn ervaring dat veel mobteurs/garages half syntheet gebruiken. De auto industrie gebruikt al 15 j eigenlijk geen half sysntheet meer... iig niet op grote schaal.. bizar vind ik

Op oudere motoren met meer kilometers overstappen naar volsyntheet is ook niet altijd een goed idee. Ik heb al mijn motoren met halfsyntheet gereden. Gewoon goede kwaliteit (Motul) gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan