Het ZX-6R topic deeltje 88, De snelste zijn ZWART!

Helloooo!

Ik durf het bijna niet te vragen...

Ik heb een zx-6r uit 1997, het is mijn eerste motor en ik ben nog niet zo technisch ingesteld (ik schaam me diep :))

Komt ie dan...
Hoeveel km kun je ongeveer rijden met een volle tank? en wanneer zet je hem over op de reserve stand? is het niet gewoon handiger om te tanken wanneer je ziet dat hij bij bijna leeg is, of na een x aantal km?

Groetjes suzanne
 
Helloooo!

Ik durf het bijna niet te vragen...

Ik heb een zx-6r uit 1997, het is mijn eerste motor en ik ben nog niet zo technisch ingesteld (ik schaam me diep :))

Komt ie dan...
Hoeveel km kun je ongeveer rijden met een volle tank? en wanneer zet je hem over op de reserve stand? is het niet gewoon handiger om te tanken wanneer je ziet dat hij bij bijna leeg is, of na een x aantal km?

Groetjes suzanne

200 a 230 km
Afhankelijk hoeveel gas je geeft.
En als je motor begint te sputteren. Of uit valt zet je hem op reserve.

Niet vergeten daarna terug te zetten.
Anders kun je de volgende keer een uitdaging hebben. :P
 
:Z Goedemorgen!
Even "inbreken" in dit topic :$
want ik heb helemaal geen ZX-6R
Maar het volgende trok wel mijn aandacht:
Helloooo!

Ik durf het bijna niet te vragen...

Ik heb een zx-6r uit 1997, het is mijn eerste motor en ik ben nog niet zo technisch ingesteld (ik schaam me diep :))

Komt ie dan...
Hoeveel km kun je ongeveer rijden met een volle tank? en wanneer zet je hem over op de reserve stand? is het niet gewoon handiger om te tanken wanneer je ziet dat hij bij bijna leeg is, of na een x aantal km?

Groetjes suzanne
200 a 230 km
Afhankelijk hoeveel gas je geeft.
En als je motor begint te sputteren. Of uit valt zet je hem op reserve.

Niet vergeten daarna terug te zetten.
Anders kun je de volgende keer een uitdaging hebben. :P
Een (oudere) ZX-6R, heeft die een benzinemeter? Ik bedoel dan bijvoorbeeld eentje van 1997 zoals die van SuzanneW.
Ik vroeg het mij gewoon af, omdat ik mij heb laten wijsmaken dat vroeger op motoren zelden een benzinemeter werd geplaatst en er daarom een handmatige benzinekraan met reserve stand op zat. Zo wist je van zodra je die op reserve had gezet dat het tijd was om te gaan tanken.

Mijn GSX 750 F van 2001 heeft ook nog zo een handmatige benzinekraan, maar ook een benzinemeter. Mijn eerste motor (een 125cc, zie lijstje onderaan) had idd geen benzinemeter, ook al was die iets jonger dan elk een van mijn GSX F'en. Bij die wist ik dus ook, op reserve gezet betekent, gaan tanken, want je hebt er geen zicht op hoeveel er dan nog in zit.

Bij mijn GSX F kan ik, van zodra die op reserve staat, en normaal* rijd nog probleemloos 100km rijden. Ze gaat ook pas op reserve bij 350km (in de winter) á 380km (in de zomer).
Maar zelf behoor ik dan wel tot de niet-zoveel-gas-gevende-klasse ;)
De tank is ook niet van de kleinste, ik tank gemiddeld 21L.

Op reserve zetten doe ik idd ook wanneer de motor begint te pruttelen.
Maar wat ik mij afvraag is, wat voor de sportievere rijders (want mij lijkt een ZX-6R wel tot een sportievere rijstijl uit te nodigen dan een GSX F :+ ), als die juist begint te pruttelen als je bij pakweg 140km/u op de linker baan op de snelweg rijdt? Lijkt mij niet zo leuk, want als ze begint te pruttelen aan die snelheid verlies je toch wel wat snelheid en het duurt sowieso enkele seconden voor ie weer goed herpakt want de leiding van de benzinekraan tot aan de carbu's, en de carb's zelf zitten vol met lucht die er eerst door moet.
(al kan je natuurlijk preventief op reserve zetten als je het ziet aankomen, als je een benzinemeter hebt).

En hebben de jongere generaties ZX-6R nog steeds een handmatige benzinekraan?
Ik denk dat de nieuwere GSX F'en (de 650) het niet meer hebben.

* "normale rijstijl" is breed interpreteerbaar, maar kort gezegd, ik zal zelden te snel rijden en ruim 75% van mijn km's zijn woon werk gericht waarvan ook nog eens veel snelweg. Monotoom rijden :Z dus sowieso lager verbruik door weinig lastwissel.
 
:Z Goedemorgen!
Even "inbreken" in dit topic :$
want ik heb helemaal geen ZX-6R
Maar het volgende trok wel mijn aandacht:Een (oudere) ZX-6R, heeft die een benzinemeter? Ik bedoel dan bijvoorbeeld eentje van 1997 zoals die van SuzanneW.
Ik vroeg het mij gewoon af, omdat ik mij heb laten wijsmaken dat vroeger op motoren zelden een benzinemeter werd geplaatst en er daarom een handmatige benzinekraan met reserve stand op zat. Zo wist je van zodra je die op reserve had gezet dat het tijd was om te gaan tanken.

Mijn GSX 750 F van 2001 heeft ook nog zo een handmatige benzinekraan, maar ook een benzinemeter. Mijn eerste motor (een 125cc, zie lijstje onderaan) had idd geen benzinemeter, ook al was die iets jonger dan elk een van mijn GSX F'en. Bij die wist ik dus ook, op reserve gezet betekent, gaan tanken, want je hebt er geen zicht op hoeveel er dan nog in zit.

Bij mijn GSX F kan ik, van zodra die op reserve staat, en normaal* rijd nog probleemloos 100km rijden. Ze gaat ook pas op reserve bij 350km (in de winter) á 380km (in de zomer).
Maar zelf behoor ik dan wel tot de niet-zoveel-gas-gevende-klasse ;)
De tank is ook niet van de kleinste, ik tank gemiddeld 21L.

Op reserve zetten doe ik idd ook wanneer de motor begint te pruttelen.
Maar wat ik mij afvraag is, wat voor de sportievere rijders (want mij lijkt een ZX-6R wel tot een sportievere rijstijl uit te nodigen dan een GSX F :+ ), als die juist begint te pruttelen als je bij pakweg 140km/u op de linker baan op de snelweg rijdt? Lijkt mij niet zo leuk, want als ze begint te pruttelen aan die snelheid verlies je toch wel wat snelheid en het duurt sowieso enkele seconden voor ie weer goed herpakt want de leiding van de benzinekraan tot aan de carbu's, en de carb's zelf zitten vol met lucht die er eerst door moet.
(al kan je natuurlijk preventief op reserve zetten als je het ziet aankomen, als je een benzinemeter hebt).

En hebben de jongere generaties ZX-6R nog steeds een handmatige benzinekraan?
Ik denk dat de nieuwere GSX F'en (de 650) het niet meer hebben.

* "normale rijstijl" is breed interpreteerbaar, maar kort gezegd, ik zal zelden te snel rijden en ruim 75% van mijn km's zijn woon werk gericht waarvan ook nog eens veel snelweg. Monotoom rijden :Z dus sowieso lager verbruik door weinig lastwissel.

Ze hebben geen benzine meter.
En gewoon een benzine kraan.

Maar het is sowieso heel persoonlijk hoe ver je met een tank kunt rijden.

Bij mijn zx6r ging meestal zo tussen de 190 en de 200 km het lampje branden.
Behalve als ik fanatiek gas gaf dan rond de 170.
Bij de 10 die ik nu heb.
Ook rond de 190 en als ik een beetje fanatiek rijd. Nog niet eens zo veel vol gas als met de 6 dan gaat die rond de 150 al branden.
En dan gaat er 12,5 liter in aan benzine.
 
Laatst bewerkt:
Dank jullie wel voor de reacties!
Ik heb hem nu vol gegooid en ga het ondervinden!
Ik rij nog maar heeeeeel kort, dus denken niet dat ik met 200km Door de bochten zal scheuren binnen een week hahaha
(Misschien duurt dat een week langer hihi grapje)
 
Vandaag de eerste keer op Zandvoort geweest met de 6 :). Na 1x Assen en een paar keer Lelystad was dit de eerste keer Zandvoort en heb een tijd neergezet van 2:18,9. Zelf blij mee, een hoop geleerd en gelukkig alles nog heel. Wel een momentje met te vroeg op het gas en het achterwiel dat voorbij wou... kwam even los van het zitje toen die weer grip kreeg :o
 
Hoi,
Even een vraagje tussendoor. Voor een zx6r uit 1998 ben ik opzoek naar tailrisers/dogbones. Het liefst 40mm verhogen. Weet iemand waar ik die voor een mooie prijs kan halen?
 
Vandaag de eerste keer op Zandvoort geweest met de 6 :). Na 1x Assen en een paar keer Lelystad was dit de eerste keer Zandvoort en heb een tijd neergezet van 2:18,9. Zelf blij mee, een hoop geleerd en gelukkig alles nog heel. Wel een momentje met te vroeg op het gas en het achterwiel dat voorbij wou... kwam even los van het zitje toen die weer grip kreeg :o
Ik ga 11 augustus naar Zandvoort. Heb er nu al zin in! Wordt voor mij ook de eerste keer na een aantal keren op Zolder en Mettet. Was jij ook met MSL?
 
Hoi,
Even een vraagje tussendoor. Voor een zx6r uit 1998 ben ik opzoek naar tailrisers/dogbones. Het liefst 40mm verhogen. Weet iemand waar ik die voor een mooie prijs kan halen?

Je kunt hem ook standaard al iets omhoog draaien met het draadeind en de moer van de bevestiging van de achtershock.

En anders zou ik de dogbones zelf laten maken.
 
Je kunt hem ook standaard al iets omhoog draaien met het draadeind en de moer van de bevestiging van de achtershock.

En anders zou ik de dogbones zelf laten maken.

Thanks, ja wil hem echt een flink stukje hoger en heb ook een producent in engeland gevonden, maar vroeg mij af of hier anderen ervaring mee hebben.

Dan nog een technisch vraagje. Past een bolt on demper van een zx9r 1996 op een zx6r 1998? Ik probeer die bout dimensies te vinden, maar kom ze nergens tegen.
 
Thanks, ja wil hem echt een flink stukje hoger en heb ook een producent in engeland gevonden, maar vroeg mij af of hier anderen ervaring mee hebben.

Dan nog een technisch vraagje. Past een bolt on demper van een zx9r 1996 op een zx6r 1998? Ik probeer die bout dimensies te vinden, maar kom ze nergens tegen.

Je moet niet alleen naar de boutafstanden kijken maar ook de binnendiameter waar hij op de flens komt .
 
Vandaag de eerste keer op Zandvoort geweest met de 6 :). Na 1x Assen en een paar keer Lelystad was dit de eerste keer Zandvoort en heb een tijd neergezet van 2:18,9. Zelf blij mee, een hoop geleerd en gelukkig alles nog heel. Wel een momentje met te vroeg op het gas en het achterwiel dat voorbij wou... kwam even los van het zitje toen die weer grip kreeg :o
Goede grip wel he op het nieuwe asfalt. had vanavond in de regen wel een wegstappend achterwiel in de arie luiyendijk bocht(spannend zeg maar). Het oude heeft niet hetzelfde grip niveau als het nieuwe in de regen.
 
Thanks, ja wil hem echt een flink stukje hoger en heb ook een producent in engeland gevonden, maar vroeg mij af of hier anderen ervaring mee hebben.

Dan nog een technisch vraagje. Past een bolt on demper van een zx9r 1996 op een zx6r 1998? Ik probeer die bout dimensies te vinden, maar kom ze nergens tegen.

Voor 2 cm doorsteken en achter maximaal verhogen.
Zo staat die bij mij nu. :t
 
Even korte vraag. Bij mijn 06 zx heb ik geen boekjes gekregen. Ik ga er van uit dat ik het motoroliepeil met koude motor moet controleren. Klopt dit? Bij mijn rsv moest dit met warme motor. En mijn ducs met koude motor. Gooi ik er 10w40 in? Ja dat zijn 2 vragen....

Bedankt alvast.
 
Even korte vraag. Bij mijn 06 zx heb ik geen boekjes gekregen. Ik ga er van uit dat ik het motoroliepeil met koude motor moet controleren. Klopt dit? Bij mijn rsv moest dit met warme motor. En mijn ducs met koude motor. Gooi ik er 10w40 in? Ja dat zijn 2 vragen....

Bedankt alvast.
Ja en ja. :t

Misschien heb ik nog wel boekjes op Zolder liggen.
Als ik ze tegen kom zal ik ze hier wel plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
:W

Heb m'n motor weer terug na een grooooote beurt. Kleppen etc. Heb ook de NAKS laten vervangen voor een OEM exemplaar na zo'n 25000km met een handmatige te hebben gereden.

Ik kan iedereen eigenlijk meteen adviseren om GEEN handmatige naks te monteren (zoals vaak word geadviseerd), maar gewoon een OEM terug te plaatsen als er een issue mee is. Mijn motor staat nu op zo'n 48.000km en de Nokkenasketting en geleiders zijn al enorm versleten door een té strakke stand van de NAKS. Handmatig stellen op 'gevoel' en 'gehoor' is (blijkbaar) niet nauwkeurig genoeg... Leuk voor de racers waarbij het blok toch met regelmaat open ligt. Prognose is dat de volgende beurt de hele boel weer open moet voor een nieuwe ketting en toebehoren.

Maar het beestje rijdt wel weer als nieuwe *D wist niet dat gestelde kleppen en het synchroniseren zoveel verschil konden maken in gasreactie.
 
Ben benieuwd, nog een kleine 5.000km en dan moet de mijne ook voor de 48.000km beurt en dus kleppenstellen :).

Altijd fijn als je merkt dat die beter rijd na de rekening betaald te hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan