• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Hij lekt motorolie

Da Rat

MF'er
Lid geworden
11 dec 2003
Waarderingsscore
0
Mijn oh zo mooie yamaha XJ600S Diversion lekt motorolie....
Het hele probleem is dat ik het lek niet kan vinden. Ik weet wel waar het ongeveer zit, maar kom er niet goed genoeg bij om het schoon te maken zodat ik kan zien waar het lek precies zit. Iemand een tip om dat lek te vinden? Het is nog niet heel erg groot.. Ik moet nu iedere (ongeveer) 300 a 400 km olie bijvullen (dus iedere week ongeveer, zelfs in dit winterweer.... Ik rijd het hele jaar door mits het niet glad wordt). Zodra ik thuis ben (ben nu op m'n stageplek) zal ik een foto erbij zetten van waar het lek zich ongeveer bevind (als ik er aan denk, heet dat...).

Als die ergens bovenaan zit (wat ik toch eenigszins gezien zwaartekracht onlogisch zou vinden) zou dat idd kunnen.. De olie komt er namelijk bovenaan ergens uit...

Zo'n vermoeden had ik al.. Die is dus niet het probleem (al heb ik 'm nog nooit gezien... misschien moet ik voor de grap eens onder m'n bommertje gaan liggen..)

Met hoge druk, lucht of water (pas op voor luchtfilter en electrische delen, lagers etc), de boel schoon spuiten. Daarna moet lek makkelijk op te sporen zijn.

Succes ....

Als die een oliekoeler heeft? wellicht lek? (de druk is hoog en een piepklein gaatje spuit je olie eruit)

Anders de bovenkant van je blok vol met schoon toilet papier stoppen en motor op hoofdstandaard laten draaien en constant toiletpapier laten checken..

Klinkt gek maar werkt erg goed..

Ik ken het probleem. Mijn Divi lekt ook olie (model 91). Dit echte ralleen als het reservoir te vol zit. Ook al zit je nog onder het max streepje hij mikt het er op de een of andere manier gewoon uit. Kijk dus goed uit dat je er niet te veel in doet.... (als je een keer op je muil gaat dan zal die waarschijnlijk nog meer olie er uit gooien is mijn ervaring, geeft een leuk effect als je weer wegrijdt... als de olie dus in de uitlaat gelopen si.. alleen sonde van het kuipwerk)

Ik heb gister ff met m'n pa gepraat die met de motor heeft gereden toen ik m'n rijbewijs nog niet had (dus tussen april en september).. Blijkbaar is 'ie in die tijd nog wel eens zonder de motor warm te laten lopen gaan rijden met choke (spellcheck please) vol open.. Vergis ik me als ik het idee heb dat dat letterlijk slopend voor de pakking is (heb ik ooit ergens opgevangen)??? Misschien dat dat 't lek kan zijn (nu alleen nog opsporen (zodra het niet meer regent aangezien ik geen garage heb).

met de choke volopen rijden moet geen problemen geven aan je koppakking
je krijgt alleen een te rijk mengsel, thats it.
maar alsdie boven lekt, moet je misschien s kijken naar de kleppendeksel pakking

En hier eindelijk foto's van waar ik denk dat het ongeveer lekt (lees: hier zit de meeste troep)...
Het rode circeltje (voor zover zichtbaar) is de messy zone.

full

Terug
Bovenaan Onderaan