Hoe achterwiel alleen de- en monteren

Keesje60

MF'er
26 jan 2016
147
63
Tiel
Om het achterwiel in je eentje te de-monteren van een motor met enkelzijdige achterbrug (bijv. Honda NTV) moet het achterwiel geblokkeerd worden. Nu vroeg ik me af of het verantwoord is om een passende stalen pen door een gat in de achter remschijf te steken, en te rusten tegen de remklauw. Het is lastig om tegelijkertijd, in je eentje, het rempedaal fors genoeg in te trappen, en met de momentsleutel de wielmoer vast te zetten.
Hoe doen jullie dat in je eentje?
 
Om het achterwiel in je eentje te de-monteren van een motor met enkelzijdige achterbrug (bijv. Honda NTV) moet het achterwiel geblokkeerd worden. Nu vroeg ik me af of het verantwoord is om een passende stalen pen door een gat in de achter remschijf te steken, en te rusten tegen de remklauw. Het is lastig om tegelijkertijd, in je eentje, het rempedaal fors genoeg in te trappen, en met de momentsleutel de wielmoer vast te zetten.
Hoe doen jullie dat in je eentje?
Al eens geprobeerd van de bout te lossen met beide wielen op de grond?
 
Om het achterwiel in je eentje te de-monteren van een motor met enkelzijdige achterbrug (bijv. Honda NTV) moet het achterwiel geblokkeerd worden. Nu vroeg ik me af of het verantwoord is om een passende stalen pen door een gat in de achter remschijf te steken, en te rusten tegen de remklauw. Het is lastig om tegelijkertijd, in je eentje, het rempedaal fors genoeg in te trappen, en met de momentsleutel de wielmoer vast te zetten.
Hoe doen jullie dat in je eentje?
Spanbandje om het pedaal en middenbok.
 
Hmm vraag me af of de topic starten niet eerst op het internet gezocht heeft .
Kwam in een paar seconde een filmpje tegen van een NTV 650 waar het in een paar minuten gebeurt was .
splitpen er uit motor in de versnelling en de moer losdraaien niets moeilijks aan naar mijn idee .
En als het niet om een NTV gaat dan moet Keesje60 wel melden om welke motor het wel gaat .
Er zijn nogal vele uitvoeringen van een achterwiel in een eenzijdige achterbrug met vele oplossingen van de wiel bevestiging .
En schijfrem blokkeren om iets los te krijgen is vragen om problemen en schade daaraan
 
Bij mijn NTV doe ik inderdaad splitpen eruit. Op de zijstandaard in de versnelling moer lossen. Op de middenbok zetten. Moer eraf. Wiel wisselen. Op de zijstandaard. Moer weer vast. Splitpen erin.

Kan denk in een minuut of 5 klaar zijn.
 
Je kan een moer naar boven losdraaien of naar beneden
naar beneden werkt beter

naar boven is van 3 uur naar 12 uur draaien
naar beneden is van 12 uur naar 9 uur draaien
je draait beide manieren linksom, maar een wereld van verschil als er nog wat aanhangt
en je kan je eigen gewicht gebruiken om iets te lossen, altijd een bonus
 
Gaat meer om een slagmoersleutel. Misschien mag het niet met een differentieel of geldt het alleen voor de auto en heb ik dat advies overgenomen als "versnellingsbak".
Beide eigenlijk.
Als je de boel stabiel kan krijgen met de eigen rem, is dat een plus.

Fysiek blokkeren tussen remschijf en klauw is een no no. Te veel risico.
 
Of lucht...

Goed gereedschap voorkomt een hoop ellende of rare bokkesprongen om iets gedaan te krijgen.

Ev lenen kan ook he.
Idd, scheelt een hoop gezeik en de kans dat je met die rare bokkesprongen iets kapot maakt... dan had je dat geld net zo goed in goed gereedschap kunnen stoppen.

Lucht werkt ook uitstekend ja, alleen dan moet je wel een compressor erbij kopen, neemt meer ruimte in beslag, heb je altijd te maken met een luchtslang en zo'n compressor is niet bepaald stil. Ben zelf helemaal over op DeWalt XR, machtig mooi spul
 
Dan moet je wel een fatsoenlijke luchtsleutel hebben. Ik heb zo'n Topcraft ding met een 1/2" vierkant. Maar ik denk dat hij nog geen 1/4 dopje slagkracht heeft. Ik heb een hekel aan accu's omdat ze altijd leeg zijn als ik ze nodig heb. Maar voor een slagmoersleutel begin ik langzaam overstag te gaan.
 
Dan moet je wel een fatsoenlijke luchtsleutel hebben. Ik heb zo'n Topcraft ding met een 1/2" vierkant. Maar ik denk dat hij nog geen 1/4 dopje slagkracht heeft. Ik heb een hekel aan accu's omdat ze altijd leeg zijn als ik ze nodig heb. Maar voor een slagmoersleutel begin ik langzaam overstag te gaan.
topcraft ... net zoals met alles kost iets goed een pak meer geld dan "Alie-kwaliteit"
 
Dan moet je wel een fatsoenlijke luchtsleutel hebben. Ik heb zo'n Topcraft ding met een 1/2" vierkant. Maar ik denk dat hij nog geen 1/4 dopje slagkracht heeft. Ik heb een hekel aan accu's omdat ze altijd leeg zijn als ik ze nodig heb. Maar voor een slagmoersleutel begin ik langzaam overstag te gaan.
Vaak worden die dingen ook geleverd met een 1.5 of 2.0ah batterijtje, daar kan je ook niet een hele dag mee. Ik heb altijd minstens 5.0ah in mijn accu gereedschap en dan kan je echt heel veel doen voordat je accu leeg is. En uiteraard een extra accu is altijd handig, maar goed die dingen zijn natuurlijk niet goedkoop (70 euro p/s)
 
Met een slagmoersleutel zou ik ook wat voorzichter zijn (overigens zou het in de versnelling zetten, vanwege het principe van de slagmoersleutel, helemaal niet nodig moeten zijn)
Ik steek meestal een dikke houten balk tussen velg en achterbrug (even opletten met remslangen/abs kabels) en draai het dan los met een wringijzer.

Ik heb overigens een imi 18V makita slagmoersleutel van Ali (geld meer dan waard, de accu's van 123accu.nl zijn tot nu toe betrouwbaarder dan de ali accu's overigens)
Maar die is aan de slappe kant voor het grotere werk.
Dan nog een Cranenbroek luchtsleutel van 20 jaar oud die een keer met een dremel bewerkt is, maar 99 vd 100x vertik ik het om de compressor aan te zetten, want herrie. Ding beukt wel behoorlijk veel los.
En een Einhell 230V slagmoersleutel die behoorlijk sterk is, maar ik kan de doos nooit vinden, maar werkt verder wel goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan