• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Hoe is de ervaring van een gebruikte ketting!!!!

UPDATE

MF veteraan
Lid geworden
6 mei 2002
Waarderingsscore
0
Tja Mijn motor staat al een tijdje kou te kleunen in de schuur.
de reden hiervan is: A. het slechte weer. B. budget beetje op.
Heb hem afgelopen juli gekocht (ZZR600 '92), maar de ketting tandwielen en achterband zijn aan vervanging toe.

Nou kan ik gebruikte kettingset kopen van een schade Kawa, maar begeef ik me dan op glad ijs, of zijn de risico's minimaal,

Heb zojuist diverse tropics gelezen over kettingen en banden.
misschien is het toch verstandig om het te laten doen. en dan maar wat later
te gaan motor rijden (ketting achterband nieuwe accu kleine 500 euro incl montage)

Bijlage: ketting.jpg

Ik zou het zelf niet doen. Je weet niet hoe die afgesleten zijn en hoeveel km ze er al op zitten. Ik zou liever voor veiligheid gaan en nieuwe kopen.

Eeuhm...die ketting op het plaatje... Is dat jouw versleten ketting of "de nieuwe"????? Kan me niet voorstellen dat ie nog lekker rond zal draaien om z'n kettingwieltjes.....
Is jammer, want volgens mij is die ketting ten onder gegaan aan slecht onderhoud. Was misschien anders nog lang niet aan z'n eind.

Die nieuwe ketting zou je moeten opmeten hoe ver ie gerekt is. (schijn je te kunnen opzoeken hoeveel mm ie bijvoorbeeld moet zijn, bij een bepaald aantal schakeltjes) De tandwielen zul je op 't oog moeten beoordelen, maar tanden mogen niet spits of krom zijn iig.

De foto's die ik heb bijgevoegd zijn van de 2e hands ketting die ik eventueel kan overnemen, voor een zacht prijsje, maar ik heb geen idee hoe een ketting en tandwiel er uit mogen zien

niet 2e hands er onder zetten kun je volgend jaar weer vervangen.....

vraag eens wat rond.... bv. ik bestel mijn spul bij een pomphouder....
krijg altijd 20% korting op olie / filters en tandwiel en ketting
gewoon eve wat shoppen dus...... scheelt vaak veel geld....

Als je het nou voor bijna niks kan krijgen, dan kan je erover nadenken; je rijft immers weer een paarhonderd (of meer) kilometers, voor wènâch. Maar anders...

Als ie van 'tzelfde type moto af komt kun je kijken of ie qua lengte nog binnen de marge valt. De tandwielen gaan volgens mij iig nog wel effe.

Alleen die roest he...

Als dat alleen oppervlakkig is, misschien best nog redelijke ketting.

Maar ik vinju wel een brikker, als je 't doet. })

Tandwielen zien er wel OK uit ketting is moeilijk te beoordelen, de roest duidt erop dat 'ie niet al te best onderhouden is. Bedenk wel dat een gebroken ketting tijdens het rijden erg vervelend af kan lopen (heb zelf al twee keer mazzel gehad *D ). Als je weinig geld hebt lijkt het mij niet onverstandig zoveel mogelijk zelf te doen: accu ca. 30 EUR, kettingset ca. 170 EUR, achterband ca. 160 EUR.

[message=310041]Post van Mark TT in topic 'Ketting + tandwielen te duur ??????'[/message]

PS, als de ketting op die foto de ketting is die je kan kopen, dan afblijven!! Dit ziet er niet goed uit. Er is zeker weten beters te koop!! Ik zie zo al twee schakels die tever heen zijn. De bussen zijn ook verrroest. Liever een te vette ketting kopen en met dieselolie schoonmaken.....hierover heb ik ook eens een stukje geschrevene.

[message=328475]Post van Mark TT in topic 'wd-40 en o-ring ketting.'[/message]

Laatst bewerkt:
Fijn met zo'n verroeste ketting is wat anders en mijn inziens, niet zo fris meer. Tis weleens vaker hier geschreven; een geknappte ketting met de resultaten erbij. Ik zou het niet doen iig.

Leg anders de beide kettingen naast elkaar en kijk of de lengtes van elkaar verschillen, kun je gauw zien welke langer is en dus versleten is.

Terug
Bovenaan Onderaan