Hoe test ik of de benzinekraan naar behoren werkt?

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Het is me een tijd geleden weer eens gebeurd, benzine op op de snelweg, dus ik schakel dat ding over naar reserve... gebeurt er niks!

Dus ik heb nu de benzinekraan er maar weer afliggen, en wilde het eigenlijk even testen of de standen wel werkten,

benzinekraan1.jpg


Ik heb geprobeerd om bij 2( =plaatje hieronder, waar de benzinetoevoer vandaan komt) de mond ervoor te houden en maar als een idioot te zuigen, dit heb ik geprobeerd met de kraan op stand "on" en op "res" maar er was geen lucht uit te krijgen zeg, wat is een manier om de werking van dit ding te testen (zonder het eerst weer te monteren op de motor!)

benzinekraan2.jpg
 
Geen idee ik rausch dat ding er altijd op (wel nieuwe o ring gebruiken ander smis je 20 liter ...zoals ik) en check of die het doet..

Doet die het niet haal ik een andere ..of een revisiesetje (nieuwe kranen zijn vrij prijzig) Als je hem open haalt moet je wel ...reviseren anders lekt die als de neten..is mijn ervaring..

Ben benieuwd of iemand een goede tip heeft.

suzuki?
 
BTW......horen er bij jouw kraan niet twee verschillende lengtes pijpjes aan te zitten?...........een lange voor ON en een kortere voor RES?
Ligt er niet toevallig eentje los in je tank nu?
 
Klopt, die is iig foetsie, ik meende dat die afgebroken was de laatste keer, er ligt niks los in, dingetje is al kwijt sinds ik de tank gecoat heb en toen is echt alles eruit gekomen, ik had al gevraagd bij de dealer of zo'n filter buis te koop was maar helaas

daarom wil ik dat kraantje nu ook even goed testen want het is natuurlijk niet onwaarschijnlijk dat er wat hard geworden benzine in terrecht is gekomen door de laatste winterstop... of dat het buisje van de on stand onderaan een lekje heeft en stiekem toch gewoon daar de benzine vandaan haalt
 
Zeg dat dan meteen!!!!!!!!!!!!
Omdat er nu 1 pijpje ontbreekt loopt je tank dus logischerwijs meteen helemaal leeg en heb je dus geen reservestand.
Remedie: vervangen of mee leren leven..........doeiiiiiii
 
dat moet niet uitmaken, de stand van de kraan bepaald welk "gaatje" gebruikt moet worden, dat ene filtertje (gewoon een gaasje) laat de benzine ook gewoon door hoor
 
Het kan ook zijn dat de kraan ooit helemaal uit elkaar is geweest. Achter de "kraan" (hetgeen waar je aan draait) zit een plaatje met diverse gaatjes, deze draai je voor het gat dat de doorstroming toelaat. het kan zijn dat deze ooit verkeerd in elkaar is gezet??!!
 
Omdat het pijpje ontbreekt (ik neem aan dat van de reserve stand) loopt je tank toch meteen helemaal tot op de bodem leeg?
Oh ja hier heb je een plaatje van je tank en kraan....wellicht ontbreekt er nog meer zoals mijn bovenbuurman schreef.
 
Ik denk niet dat hij ooit open is geweest, ik kan helaas geen slangetjes vinden (los van wat er op de motor zit heh) dus ik zal morgen even een slangetje opzoeken bij de gamma ofzo en post daarna wel even de bevindingen, bedankt voor alle hulp in ieder gaval :)
 
kherkende hem meteen van mijn gpz. die heb ik ook open gesloopt. vaccuum gedeelte is inderdaad lastig. echter als je er een slang aan zet en zuigt, kun je hem horen. maar alleen een kant op, dus of het openen of het sluiten. weet niet meer. verder maakt het missen van dat pijpje niets uit, tis alleen om de vuiligheid uit je systeem te houden. het kan dus inderdaad zijn dat er iets raars in is gekomen dat de doorgang blokkeert. overigens zijn die pijpjes volgens mij wel los te krijgen. (de mijne zwemt nog vrolijk rond hoor kheb hem gewoon laten dobberen) verder denk ik dat
www.elmosplace.info je misschien verder kan helpen. die weet heel veel van de gpz500 af, en volgens mij heb je dezelfde benzine kraan.
 
Even een updateje, ik heb vanmiddag even een slangetje gehaald voor het vacuum gedeelte en met veel onhandige handelingen kunnen vast stellen dat hetde benzinekraan gewoon goed werkt, vaccuuklepje gaat keurig open (iets minder keurig dicht maar dat vergeven we het dan maar) en de standjes van de kraan werken ook keurig :( ik zal de hele tank dan maar eens doorspoelen kijken of er stiekem nog resten zijn en dan maar eens een litertje ingooien en kijken of de reserve stand weer werkt
 
Even een updateje, ik heb vanmiddag even een slangetje gehaald voor het vacuum gedeelte en met veel onhandige handelingen kunnen vast stellen dat hetde benzinekraan gewoon goed werkt, vaccuuklepje gaat keurig open (iets minder keurig dicht maar dat vergeven we het dan maar) en de standjes van de kraan werken ook keurig :( ik zal de hele tank dan maar eens doorspoelen kijken of er stiekem nog resten zijn en dan maar eens een litertje ingooien en kijken of de reserve stand weer werkt


benzine erin, slang erop en zuigen maar, ga niet onder de uitgang hangen, anders krijg je die naft allemaal in je gezicht. ( wordt je niet vrolijk van )
 
Volgens mij is dit NIKS gekort
Ik denk dat je het pijpje van de normale stand mist
Zo trek je de tank leeg tot ONDER het reserve niveau en kan je omschakelen
wat je wil,er zit echt geen druppel meer in

Oplossing:
rij op de reserve stand en als je dan begint te sputteren kan je omschakelen
naar de normale stand. deze zit lager en zal nog wel benzine toeleveren
Hoelang is natuurlijk de vraag

Dit zou je eens kunnen uittesten (maar niet te ver van een tankstation O-) )
 
begrijp ik het nou niet goed?
ik dacht dat dat lange staafje voor de normale stand was, als de benzine onder de inlaat van dat staafje komt stopt het heel snel en kun je overschakelen naar reserve. bij deze kraan ( en normaal ook hoor ) loopt die reservebenzine door totdat hij bijna helemaal leeg is( pas op voor de rommel he )
of er nu een filtertje op zit of niet, de werking word daardoor niet beinvloed
 
begrijp ik het nou niet goed?
ik dacht dat dat lange staafje voor de normale stand was, als de benzine onder de inlaat van dat staafje komt stopt het heel snel en kun je overschakelen naar reserve. bij deze kraan ( en normaal ook hoor ) loopt die reservebenzine door totdat hij bijna helemaal leeg is( pas op voor de rommel he )
of er nu een filtertje op zit of niet, de werking word daardoor niet beinvloed

Ja zo zit het, staafje zit ook gewoon keurig op de de "normale" stand. Ik denk dat ik de boel maar weer ga monteren, of iig op de tank zetten en dan nog even testen met een half litertje water ofzo, maar ik vrees dat ik gewoon geen fouten kan ontdekken.. vreemd toch, maar misschien dat hij het straks weer gewoon doet dat er toch een klein vuiltje in de benzine kraan zat die ik er meteen al uit heb gehaald
 
ik zet geen benzine aan de mond :) in ieder geval geen volel tank meer hehe dat leer je af na 1 keer, en de tank is volledig gecoat, echter zonet idd wel een pietsie vloeibare rost bij de tankdop openeing waar geen coating zat hehe dus dat heb ik ook weer afgeleerd :)

tank zit inmiddels weer op de motor met een half litertje benzine, 2 lange rondjes gereden tot ie begon te pruttelen en overgeschakeld naar reserve en alles ging goed nu.. dus hopelijk is het probleem iig voor dit seizoen opgelost

echter een ander vaag probbleem, die halve liter benzine die erin zat bouwde een behoorlijke druk op in de tank innen ettelijke seconden, ook met alle (ontluchtings) slangetjes aangesloten op de motor kan dat halve litertje er wat van, niks van aantrekken of toch maar wat aan doen :?

ik hoor de druk vreemd genoeg nog wel een klein beetje langs de dop naar buiten komen maar niet bij het ontluchtingskanaaltje
 
Terug
Bovenaan Onderaan