HoH afstand voorvork cilinders 1978 BMW R100RS

vHeck1999

Rookie
13 jan 2024
2
0
Beste Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een BMW R100RS uit '78! en ben deze aan het restaureren/ombouwen naar Café Racer (Mijn excuses aan de puristen onder de motorliefhebbers) en ben op dit moment bezig met het uittekenen van een custom triple clamp. Nu is het zo dat ik nergens de H.o.H. afstand tussen de voorpoten of afmetingen van de originele 4mm kroonplaat kan vinden. Met grof opmeten kom ik op 185mm uit maar heb het gevoel dat dit niet helemaal klopt. Heeft iemand hier toevallig kennis of documentatie van deze afmetingen?

Ik hoor het graag!
Kevin
 
Beste Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een BMW R100RS uit '78! en ben deze aan het restaureren/ombouwen naar Café Racer (Mijn excuses aan de puristen onder de motorliefhebbers) en ben op dit moment bezig met het uittekenen van een custom triple clamp. Nu is het zo dat ik nergens de H.o.H. afstand tussen de voorpoten of afmetingen van de originele 4mm kroonplaat kan vinden. Met grof opmeten kom ik op 185mm uit maar heb het gevoel dat dit niet helemaal klopt. Heeft iemand hier toevallig kennis of documentatie van deze afmetingen?

Ik hoor het graag!
Kevin
Je hebt de motor staan, en vraagt anderen om metingen :?

:)

Komop

Als je zelf kroonplaten kan maken, kun je ook meten. En niet afgaan op derden... ;)
 
Je hebt de motor staan, en vraagt anderen om metingen :?

:)

Komop

Als je zelf kroonplaten kan maken, kun je ook meten. En niet afgaan op derden... ;)
Ik kan ze tekenen, niet zelf maken, dat moet ik helaas laten doen ;). Het probleem, is dat mijn schuifmaat niet lekker tussen de poten past en dus geen fatsoenlijke maat kan meten, eigenlijk precies zoals @SP1R aangeeft. Voor de buitenmaat is de schuifmaat helaas te klein. Vandaar dat ik uitgeweken ben naar jullie.

Ik heb inmiddels wat in elkaar geknutseld waar ik de maat van heb kunnen afleiden. Als deze accuraat genoeg is zou de H.o.H. 184mm moeten zijn.
 
Ik kan ze tekenen, niet zelf maken, dat moet ik helaas laten doen ;). Het probleem, is dat mijn schuifmaat niet lekker tussen de poten past en dus geen fatsoenlijke maat kan meten, eigenlijk precies zoals @SP1R aangeeft. Voor de buitenmaat is de schuifmaat helaas te klein. Vandaar dat ik uitgeweken ben naar jullie.

Ik heb inmiddels wat in elkaar geknutseld waar ik de maat van heb kunnen afleiden. Als deze accuraat genoeg is zou de H.o.H. 184mm moeten zijn.
Demonteren en laten meten door wie ze gaat maken.
 
touwtje om een van vorkpoten knopen, deze naar het midden van de vorkpoot schuiven, vasttapen met twee tapejes en de andere kant hetzelfde doen maar dan met een schuiflus, touwtje straktrekken en streepjes zetten wat binnen en buitenkant van de poten zijn, preciezer meten kun je niet zonder duurder gereedschap.
 
touwtje om een van vorkpoten knopen, deze naar het midden van de vorkpoot schuiven, vasttapen met twee tapejes en de andere kant hetzelfde doen maar dan met een schuiflus, touwtje straktrekken en streepjes zetten wat binnen en buitenkant van de poten zijn, preciezer meten kun je niet zonder duurder gereedschap.
:')
ik wil de frezer zijn gezicht zien als TS daar staat met zijn touwtje ... _O-
 
Als we nu toch met pruts oplossingen komen….
54905671-29C8-4D1D-B900-567EBA02900E.jpg

068D8D5F-F4E1-4654-80E7-FB70389FC63C.jpeg



6EB9D4A0-35D8-4C2F-8C36-4C45E888807C.jpeg
 
Een custom triple clamp is een setje eigenbouw kroonplaten begrijp ik uit de bovenstaande reacties.
Als je die zelf maakt, dan maakt het toch geen moer uit wat de originele maat is.
Ga er een beetje boven zitten en draai een vulringetje voor de wiel as op maat.
 
Dat doen ze vaker bij oude boxers. Origineel is het een vlakke staalplaat die met de balhoofdmoer en de dopmoeren vast zit. De mannen willen klemmen om de vorkpoten. Dan zou je in principe de poten door kunnen laten steken, maar dat doen ze nooit. Meestal wordt er een onderste kroonplaat voor genomen die in het midden tot een paar millimeter vlak gefreesd wordt. Maar je kan ze ook kant en klaar kopen.
 
Beste Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een BMW R100RS uit '78! en ben deze aan het restaureren/ombouwen naar Café Racer (Mijn excuses aan de puristen onder de motorliefhebbers) en ben op dit moment bezig met het uittekenen van een custom triple clamp. Nu is het zo dat ik nergens de H.o.H. afstand tussen de voorpoten of afmetingen van de originele 4mm kroonplaat kan vinden. Met grof opmeten kom ik op 185mm uit maar heb het gevoel dat dit niet helemaal klopt. Heeft iemand hier toevallig kennis of documentatie van deze afmetingen?

Ik hoor het graag!
Kevin

Hier te vinden: Voorvorken BMW

Laat je niet afschrikken door sommige reacties. Dit forum wordt voor een deel bevolkt door verzuurde oude mannetjes die zichzelf erg leuk en belangrijk vinden en iedereen die nieuw is afzeiken.
Behandel het als hondenstront: trap er niet in en je hebt er verder geen last van.
 
Wat loop je nu te zeuren, er zijn hier nog helemaal geen zure reacties geweest!
En geloof me, ik zit me te beheersen. Hoe kan iemand die niet in staat is de steek van de vorkpoten op te zoeken of te meten nu beweren dat hij een RS gaat verbouwen?
En die zure reacties komen niet uit de lucht vallen. Er zijn al zoveel van die "projecten" langs gekomen van mensen die alleen maar boutjes kunnen losdraaien dat iedere nieuwe met scepsis bekeken wordt. Zeg nu zelf, wat is er nu simpeler dan een kroonplaat los halen en opmeten?
Dit begint met dromen van een Ritmo Sereno en gaat straks weer eindigen op MP met "geen tijd" en alleen nog even de M-unit aansluiten want ik heb de originele draadboom weggeflikkerd.
Zuur genoeg?
En de TS is intussen ook verdampt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan