Honda CB1000R 2011 voorvork revisie: wat allemaal vervangen?

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi,

Ik heb een Honda CB1000R van 2011 met 2 lekkende voorpoten. Ik ga ze dus sowieso demonteren en opendoen, de oliekeerring en stofring vervangen + versie olie.
Maar nu vroeg ik mij af, zijn er nog dingen die door een professional altijd vervangen zouden worden als ze open gaan?

Op onderstaand onderdeel diagram kan ik zie wat er allemaal in de voorvork zit. Op dit moment is mijn plan dus om enkel 13 en 19 te vervangen, en 13 is eigenlijk de combo van stof en oliekeerring.


Zijn er nog dingen die aangeraden worden om preventief mee te vervangen?
1684615058033.png
 
Hoi,

Ik heb een Honda CB1000R van 2011 met 2 lekkende voorpoten. Ik ga ze dus sowieso demonteren en opendoen, de oliekeerring en stofring vervangen + versie olie.
Maar nu vroeg ik mij af, zijn er nog dingen die door een professional altijd vervangen zouden worden als ze open gaan?

Op onderstaand onderdeel diagram kan ik zie wat er allemaal in de voorvork zit. Op dit moment is mijn plan dus om enkel 13 en 19 te vervangen, en 13 is eigenlijk de combo van stof en oliekeerring.


Zijn er nog dingen die aangeraden worden om preventief mee te vervangen?
Bekijk bijlage 1881573

Ik denk dat een professional de delen beoordeelt zodra deze op de werkbank liggen en dan vervangt wat nodig is en binnen de wensen van de klant past.

Ik als leek zou gewoon een setje keerringen en glijbussen bestellen.
 
Ik denk dat een professional de delen beoordeelt zodra deze op de werkbank liggen en dan vervangt wat nodig is en binnen de wensen van de klant past.

Ik als leek zou gewoon een setje keerringen en glijbussen bestellen.

Ik moet toch met enige regelmaat bussen aanpassen om de speling tov de binnenpoot naar de zin te krijgen. Als het spul nu spelingvrij in elkaar steekt en de bussen niet versleten zijn is het misschien beter om te laten zitten. Maar dat is op afstand allemaal niet te beoordelen natuurlijk.
 
Kan, vanalles aangepast, TNK, origineel, all balls. Afhankelijk van motor en budget. Hoe het is in elkaar zetten gaat vast ook maar dan is het me vaak niet mooi genoeg.
 
Wat is de kilometerstand van de motor?
Ik zou in ieder geval voor skf keerringen en stofhoezen gaan als je toch de keuze hebt.
34k km. Ik ging, om zeker te zijn van kwaliteit, gewoon de OEM keerringen en stofhoezen bestellen. Heb je goede adressen voor de skf keerringen en stofhoezen, dan bekijk ik dat eens. Welk verschil in kwaliteit kan ik verwachten tussen OEM en SKF?
Zou de glijbussen eens goed bekijken en misschien ook op gewicht aangepaste veren overwegen als je de boel toch open hebt.
Zowel 7 en 8, dus de 'bush, guide' en 'bush, slider' of wordt er doorgaans maar 1 van beide vervangen?
Ik denk dat een professional de delen beoordeelt zodra deze op de werkbank liggen en dan vervangt wat nodig is en binnen de wensen van de klant past.

Ik als leek zou gewoon een setje keerringen en glijbussen bestellen.
Dat snap ik volledig. Zelfde vraag als hierboven: 7 en 8 dan voor de zekerheid OEM bestellen en worst case niet gebruiken als alles nog netjes is (en de huidige hergebruiken)?


Bedankt voor de snelle (en leerrijke) antwoorden alvast aan allen!
 
Als je voor OEM gaat zijn de keerringen en stofhoezen ook meer dan prima, die zijn van nsk volgens mij.
Meer dan 7, 8 en 13 zal je niet snel nodig hebben, met 35k kunnen de bussen wel wat slijtage vertonen maar dat zal je moeten inspecteren.
Bekijk het chrome ook kritisch voornamelijk aan de achterkant van de poot.
 
Wat is de kilometerstand van de motor?
Ik zou in ieder geval voor skf keerringen en stofhoezen gaan als je toch de keuze hebt.
En nog een vraagje hierbij: hoe zoek ik welke maat deze benodigde keerring en stofhoes heeft, om ze dan in de SKF variant te zoeken? Fysiek opmeten of kan ik dat ergens makkelijk vinden?
 
34k km. Ik ging, om zeker te zijn van kwaliteit, gewoon de OEM keerringen en stofhoezen bestellen. Heb je goede adressen voor de skf keerringen en stofhoezen, dan bekijk ik dat eens. Welk verschil in kwaliteit kan ik verwachten tussen OEM en SKF?

Zowel 7 en 8, dus de 'bush, guide' en 'bush, slider' of wordt er doorgaans maar 1 van beide vervangen?

Dat snap ik volledig. Zelfde vraag als hierboven: 7 en 8 dan voor de zekerheid OEM bestellen en worst case niet gebruiken als alles nog netjes is (en de huidige hergebruiken)?


Bedankt voor de snelle (en leerrijke) antwoorden alvast aan allen!

Ik zeg het woordje (stickslip)en ga dan eens naar SKF lowfriction keeringen kijken
 
En nog een vraagje hierbij: hoe zoek ik welke maat deze benodigde keerring en stofhoes heeft, om ze dan in de SKF variant te zoeken? Fysiek opmeten of kan ik dat ergens makkelijk vinden?

Als je voor OEM gaat kan de dealer dit gewoon aan de hand van jouw framenummer (of kenteken) bestellen. Ik wil anders ook wel even voor je kijken maar dan ga ik er voor de grap vanuit dat de vork de originele is.
 
Als je voor OEM gaat kan de dealer dit gewoon aan de hand van jouw framenummer (of kenteken) bestellen. Ik wil anders ook wel even voor je kijken maar dan ga ik er voor de grap vanuit dat de vork de originele is.
Het gaat over een Honda CB1000R 2011 non ABS variant met originele poten, kenteken zal je weinig mee zijn want ik ben Belg :D.

De originele partnummers vind ik makkelijk, maar ik weet niet hoe ik dit nu kan vergelijken met de SKF variant..
 
Het gaat over een Honda CB1000R 2011 non ABS variant met originele poten, kenteken zal je weinig mee zijn want ik ben Belg :D.

De originele partnummers vind ik makkelijk, maar ik weet niet hoe ik dit nu kan vergelijken met de SKF variant..

Dat valt wel te vinden op het grote boze internet, mocht je willen kan ik dinsdag op zijn vroegst kijken.
 
Dat valt wel te vinden op het grote boze internet, mocht je willen kan ik dinsdag op zijn vroegst kijken.
Ik probeer al eens te googlen en dit ergens te vinden. Mocht ik er niet geraken, dan stuur ik eens een PM.
Heb je goeie adressen voor SKF keerringen of gewoon googlen en een betrouwbare shop zoeken die ze verdeelt?
 
Wat ik kan doe ik lokaal, maar google zal volstaan in dit geval. Iedere motorgarage zal ze normaal moeten kunnen leveren.
Duidelijk. Ik ging er van uit dat een lokale honda dealer altijd voor de OEM variant kozen met de 'honda stempel' erop. Bedankt voor de duidelijke hulp!
 
16 op de tekening (koperen ring) ook vervangen (1 per poot).

Ik heb toevallig vandaag aan de hand gehad dat 11 (de borgring) compleet vergaan was. Maar dat was een TDM850 uit 1999. 49 van de 50 keer kunnen die prima herbruikt worden. Je kunt ze inspecteren door 19 aan de kant te wippen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan