Honda CB1000R meetingpoint deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.
wat zint je niet als ik vragen mag?

ikzelf heb tot nog toe weinig aan de mijne gedaan...ik loop wel met de gedachte de katalysator
te verwijderen en een pc-v te plaatsen...
ik heb het idee dat hij in bepaalde toeren gebiedjes wel beter kan lopen als dat ie nu doet.
aan de andere kant,veel heeft de mijne nog niet gelopen dus mischien eerst nog wat kms erop draaien als de pekel wat weg is..
 
Ik ga vrijdag proefrijden op een CB1000R zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten los van alle zaken waar je normaal al op let bij de aanschaf van een motor?
 
Ik ga vrijdag proefrijden op een CB1000R zijn er nog zaken waar ik specifiek op moet letten los van alle zaken waar je normaal al op let bij de aanschaf van een motor?

140 km/u en dan handjes los en als dat goed gaat heb je een rechtuitfiets.

Verder je goede gezonde verstand dan kom je ver en denk maar zó.....er zijn er zat.

Suc6 🏍
 
Hallo allemaal!
Ik had even een vraag: een maat van mij zit te kijken naar een nieuwe motor en twijfelt een beetje tussen de triumph street triple R en de honda CB1000R.
Het wordt in ieder geval dus een naked. Waarschijnlijk is het niet eerlijk om dit te vragen in het Honda topic, maar ik doe het toch.

Die maat komt van een gsxr 600 af en wil dus naked rijden, maar is bang dat een honda CB1000R snel tegen gaat vallen omdat die redelijk saai is(naar horen zeggen). Proefrit maken heeft die al geprobeerd maar was elke keer lastig of moeilijk dus nog niet gelukt.
De triumph heeft veel karakter, maar de prijs is gelijk ook een stuk hoger.

Jullie (waarschijnlijk beïnvloedde haha) mening: is een CB1000R een leuke fiets als je van een 600cc ss komt en ben je hem niet snel zat?
Betrouwbaarheid is goed als ik het topic mag geloven toch?

Alvast bedankt!
 
Vanmorgen opgehaald...

CB1000R - 17000km 2010

D53543BB-CC8C-4E80-88D0-074C1AA967FC_zpssrfb0tqh.jpg


Gelijk maar voorstellen! Ik ben Sietze en kom uit de hoofdstad van Friesland en werk in de weekenden als vrijwilliger bij een raceteam in de OWCup.
Door de weeks werkzaam als IT'er bij een verzekeraar....
 
@Motomuis37

Ik denk dat dit heel erg persoonlijk is en wat je leuk vind aan motorrijden. Zelf nog maar recent een CB1000R en kom van een VFR800. Wat Honda betreft ben ik wel wat bevooroordeeld O-)

Jaren met veel plezier op mijn VFR gereden. Eén keer op een Ninja 600 van een maat gereden, maar dat is niet mijn soort motor. Zithouding is niet mijn ding voor wat ik leuk vind aan motorrijden. Sportief rijden is zeker mijn ding, maar dan wel in bochtjes en niet teveel rechtdoor. Naked trok me in het begin nooit aan, vandaar dat mijn eerste motor de VFR geworden is.

Tijdens vakanties in de bergen (en met name op de Stelvio) begon ik meer en meer te verlangen naar een meer wendbare motor en dus toch eens over de categorie CB1000R, Z1000 enz. na te denken.

Deze zomer mijn VFR afgeschreven (in een mooie bocht |( ) en dus eerder dan gepland op zoek naar een andere motor. Twee maal proefrit gemaakt op een Z1000sx. Na de tweede gelijk op een Z1000 en daarna de CB1000R. Op de Z1000 was me eigenlijk gelijk duidelijk dat de keuze voor mij niet meer op sport/tour zou vallen. Na wat getwijfel uiteindelijk mijn hart gevolgd voor de Honda en na zo'n 1700 km nog geen moment spijt. Alleen op de snelweg was de VFR prettiger als het op windbescherming aan komt, maar daar heb ik geen motor voor (snelweg = noodzakelijk kwaad voor verre ritten).

Dus als je maat van hard rechtuit rijden houdt, dan denk ik dat een naked in ieder geval tegen zal vallen. Vindt hij stuurwerk leuk, dan is het echt een kwestie van een proefrit maken op motoren die hem aanspreken en dan zijn eigen gevoel volgen. Dat is toch echt iets persoonlijks.
Voor mijn gevoel bijvoorbeeld is de fun-factor op de CB1000R hoger dan op de Z1000. Een Z1000 eigenaar zal dit anders voelen.

Wat iemand van motorrijden verwacht die een De CB1000R saai vindt weet ik niet. Deze motor heeft genoeg potentie en mogelijkheden om motorrijden zeker niet saai te maken. Dat lijkt me dan iemand die in de wind zitten niets vindt en dus als een opa/oma rondrijdt. Dan is het inderdaad saai :Z , maar dat ligt niet aan de motor :]
 
Laatst bewerkt:
Welkom Mr Bullet.
Gefeliciteerd met je aanwinst. Ziet er goed uit (alleen nog wel even netjes de claxon wegwerken hè ;) ).

Heel veel plezier ermee 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!
Ik had even een vraag: een maat van mij zit te kijken naar een nieuwe motor en twijfelt een beetje tussen de triumph street triple R en de honda CB1000R.
Het wordt in ieder geval dus een naked. Waarschijnlijk is het niet eerlijk om dit te vragen in het Honda topic, maar ik doe het toch.

Die maat komt van een gsxr 600 af en wil dus naked rijden, maar is bang dat een honda CB1000R snel tegen gaat vallen omdat die redelijk saai is(naar horen zeggen). Proefrit maken heeft die al geprobeerd maar was elke keer lastig of moeilijk dus nog niet gelukt.
De triumph heeft veel karakter, maar de prijs is gelijk ook een stuk hoger.

Jullie (waarschijnlijk beïnvloedde haha) mening: is een CB1000R een leuke fiets als je van een 600cc ss komt en ben je hem niet snel zat?
Betrouwbaarheid is goed als ik het topic mag geloven toch?

Alvast bedankt!

Ik heb proefgereden op Street Triple 675, Speed Triple 1050 en CB1000R.
Alle geweldig motoren. Wel vond ik na een goede ritjes dat Street Triple kleiner, compacter fietsje waardoor je een gevoel hebt dat je op een brommer rijdt. Daardoor valt voor mij Street Triple af.

Triumph Street Triple heeft wel karakter, dat is waar. Maar Speed Triple 1050 is juist bullig en behoorlijk lineair. Ik stond voor de keuze Speed of CB1000R.... Toch gekozen voor CB1000R want hij is meer speelser dan Speed.

Het beste is dat je nog een keer op beide motoren proef gaat rijden en daarmee hopelijk goed besluit kan nemen.
 
Vanmorgen opgehaald...

CB1000R - 17000km 2010

[afbeelding]

Gelijk maar voorstellen! Ik ben Sietze en kom uit de hoofdstad van Friesland en werk in de weekenden als vrijwilliger bij een raceteam in de OWCup.
Door de weeks werkzaam als IT'er bij een verzekeraar....
Welkom en gefeliciteerd met aanschaf van je mooie zwarte CB1000R! *O*
Heel veel plezier ermee! *O*

Hier ook een Fries... met zwarte CB1000RA (2008)
 
Vanmorgen opgehaald...

CB1000R - 17000km 2010

[afbeelding]

Gelijk maar voorstellen! Ik ben Sietze en kom uit de hoofdstad van Friesland en werk in de weekenden als vrijwilliger bij een raceteam in de OWCup.
Door de weeks werkzaam als IT'er bij een verzekeraar....


Jammer van de kleur 😌 Maar verder wens ik je heel veel en fijne kilometers. :]
 
Ik heb proefgereden op Street Triple 675, Speed Triple 1050 en CB1000R.
Alle geweldig motoren. Wel vond ik na een goede ritjes dat Street Triple kleiner, compacter fietsje waardoor je een gevoel hebt dat je op een brommer rijdt. Daardoor valt voor mij Street Triple af.

Triumph Street Triple heeft wel karakter, dat is waar. Maar Speed Triple 1050 is juist bullig en behoorlijk lineair. Ik stond voor de keuze Speed of CB1000R.... Toch gekozen voor CB1000R want hij is meer speelser dan Speed.

Het beste is dat je nog een keer op beide motoren proef gaat rijden en daarmee hopelijk goed besluit kan nemen.

Bedankt voor beide reacties! Proef rijden is lastig dus ga doorgeven dat het toch moet haha! De looks van de Triumph vind hij mooier maar die is ook gelijk een stuk duurder. Op de Honda nooit het idee dat de power te weinig is of dat de power snel went/snel zat?
 
Thnks! Zwart en wit zijn officieel geen kleur...
Binnenkort even kijken voor een andere auspuff want hij is nu wat stilletjes!

Haha dat klopt daarom heb ik ook geen kleur maar ik heb vandaag de 2016 fiets gezien en die is erug leuk :9~ :9~

Ik geniet elke keer bij het starten van mijn sound echt super en heb niet veel er wring in andere CB sounds omdat we veels te weinig meaten. :Y
 
Wat power betreft heb ik niet het gevoel dat het weinig is en volgens mij is het juist goed om gewend te raken aan de power, om er goed mee om te kunnen gaan. Meer power is ook niet per definitie beter.
Voor het soort fiets als de CB is er voldoende power die op een goede manier op de weg te brengen is voor veel rijplezier.

Nogmaals, als hij power wil om hard te rijden, kies dan geen naked. Het karakter zal zeker anders zijn dan van de gsxr 600. CB heeft power meer onderin zitten.

Een motor kopen zonder proefrijden lijkt me nooit verstandig. Een keuze maken zonder dus ook niet.
Natuurlijk moet je de motor zelf ook mooi vinden, maar als dat niet het geval is neem je hem vaak niet mee in je keuze. Zo heb ik de Speed Triple niet overwogen voor een proefrit, omdat ik de voorkant niet mooi vind.
 
Ik heb destijds ook op de Speed proefgereden.
Mij sprak het karakter van de CB juist aan. Er zit veel power in, maar dat voel je misschien niet zo omdat het vermogen zo vloeiend wordt afgegeven.
Sommige mensen leggen dat uit als saai, maar ik zit niet te wachten op een motor die me verrast.
De CB loopt als een naaimachine, klinkt met een andere uitlaat en katvervanger redelijk bruut, en ligt met progressieve veren als eenblok op de weg.
De Speed vond ik iets rauwer, niet per se sneller, maar wel meer trillingen uit het blok. Ik vond dat nogal storend.
De looks zijn ook verschillend en ik kan ze allebei waarderen. Wel een kwestie van smaak.

Beide motoren hoef je niet bij hoge toeren te rijden zoals een 600cc supersport. Als je van een jankende 4-cil.bij 10000 rpm houdt, dan ga je dat zeker missen.
Het CB blok komt van de 2007 Fireblade en is afgesteld op meer koppel bij lage toeren, maar zeker niet traag.
 
De overstap van de GSXR750 naar de honda is ook wel wennen. De soes had 150 popelende pk's.
Elke kleine handbeweging was een explosie van snelheid. Leuk voor twee jaar lol en vele circuitsessies. In de stad onhandig. Daarom meer rust in de motor met de honda. Toch had ik vanmiddag mijn eerste drift al te pakken.... ondanks 25pk minder nog lol genoeg! ;)
 
Hallo allemaal!
Ik had even een vraag: een maat van mij zit te kijken naar een nieuwe motor en twijfelt een beetje tussen de triumph street triple R en de honda CB1000R.
Het wordt in ieder geval dus een naked. Waarschijnlijk is het niet eerlijk om dit te vragen in het Honda topic, maar ik doe het toch.

Die maat komt van een gsxr 600 af en wil dus naked rijden, maar is bang dat een honda CB1000R snel tegen gaat vallen omdat die redelijk saai is(naar horen zeggen). Proefrit maken heeft die al geprobeerd maar was elke keer lastig of moeilijk dus nog niet gelukt.
De triumph heeft veel karakter, maar de prijs is gelijk ook een stuk hoger.

Jullie (waarschijnlijk beïnvloedde haha) mening: is een CB1000R een leuke fiets als je van een 600cc ss komt en ben je hem niet snel zat?
Betrouwbaarheid is goed als ik het topic mag geloven toch?

Alvast bedankt!

Als die maat er al vanuit gaat dat een CB1000R saai is en tegen gaat vallen, waarom zou je er dan op gaan rijden! Vooroordelen poets je niet zo weg.
Mijn broer rijdt een speed triple, en wij rijden al jaren één keer per jaar in zuid Europa. Op bochtige wegen, die wij graag rijden, doen ze zeker niet onder voor elkaar. Al heeft de speed wel een erg ruime draai cirkel, met de CB draai ik op een postzegel bij wij van spreken, dat gaat met een speed echt niet lukken.
Hangt dus sterk af wat die maat zoekt in een motor, voor hard rechtuit op de snelweg zou ik voor een Fireblade of R1 of iets in die trant gaan.
Voor bochtige ritten is de CB zeker een aanrader, zeker met KVV en een lekkere brul pijp. Klinkt heerlijk tussen de bergen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij praten nog steeds veel "kenners" elkaar na, vooral motorjournalisten. Bij hen is blijkbaar een Honda per definitie saai en heeft een Italiaan of andere Europeaan per definitie karakter.
Volgens mij moet je gewoon zelf een proefrit maken. En ja, dan is het voor het karakter (meer geluid meer karakter?) beter om een proefrit te maken op een exemplaar met vervangingsdemper dan een met origineel exemplaar....katvervanger is nog beter, powercommander er op is nog beter, andere vering er op is nog beter enz.
Voordeel van de CB is dat ie een paar duizend euro goedkoper is dan de zgn. karakterfietsen en dat je dus zelf kunt bepalen of je die euro's er wel of niet in wilt steken en hoe.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige motor was een GSX-R 750 k7 en moet zeggen dat deze motor zijn koppel een heel pak hoger ligt. Inderdaad de pk's zijn minder, maar die dienen enkel voor het "snel" rijden. Geef mij maar de CB qua fun gehalte, hij verrast me nog steeds, wat ik met de GSX-R totaal niet had ...
 
Zoals al aangegeven lijkt me proefrit altijd aan te bevelen. Dat zou ik dan ook op de fiets doen die je werkelijk wil gaan kopen en niet op een willekeurige CB van iemand om vervolgens blind een andere te kopen.
Als het zo'n probleem is om een proefrit te maken op de motor die hij op het oog heeft zou ik er al niet meer aan beginnen. Iemand die een motor niet graag meegeeft voor een proefrit heeft vaak iets te verbergen, dus kan je beter verder kijken.

De test die EmJeeBee een paar posts terug noemde kan je op een leenfiets doen, maar dat is geen garantie dat iedere willekeurige CB vervolgens een rechtuitfiets is.

Natuurlijk is het ieder voor zich die bepaald hoe hij/zij een besluit neemt welke motor hij/zij koopt. Maar als je geen proefrit maakt op de motor die je koopt, dan moet je achteraf niet klagen als die tegenvalt.

Mijn advies: Zoek op internet een paar motoren waar je interesse in hebt, plan een dagje proefritjes en vergelijk. Dan kan je best ergens voor de basis een andere CB rijden als er geen precies naar wens staat in de buurt van een Street Triple. Zo merk je het verschil direct na elkaar en is vaak wel te bepalen of een van de twee een duidelijke voorkeur heeft.
Het mooiste is als je een zaak hebt die beiden heeft staan, dan kan je op beide motoren precies hetzelfde rondje rijden en merk je echt goed verschil in karakter, gedrag, comfort, enz.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan