De rechter cilinder lijkt niet altijd te vonken, toen ik de motor wilde starten na enkele weken stilgestaan te hebben wilde hij niet beginnen, de bougie vonkte ook niet, de andere bougie vonkte wel, een start accu erbij opgezet en de motor starte wel, je hoorde 1 cilinder en gelijk daarna pakte hij de 2e cilinder er wel bij, zou dit de bobine ofzo kunnen zijn?
Natuurlijk kan het de bobine zijn. Ik zou echter beginnen bij het goedkoopste.
Check eerst de bedrading naar de bobine en let ook goed op de stekkerverbindingen; zitten ze er goed in en zijn ze niet gecorrodeerd. Omdat er behoorlijk aan deze draden wordt getrokken qua spanning kan je de bedrading het best testen met een Ohm meter maar je kan ook gewoon een heel goede draad met goede isolatie nemen en steeds een gedeelte overbruggen en kijken of het probleem dan weg is.
Kosten op deze manier zijn alleen wat tijd en moeite er van uit gaande dat je een stuk draad wel ergens hebt liggen. Check ook meteen of de juiste bougie er in zit en of de elektrode afstand nog goed is. De bougie zelf kan je makkelijk testen door deze aan de andere kant te plaatsen, daar liep alles goed als dat nu omgekeerd is ben je alleen toe aan een nieuwe bougie
Heb je dit gedaan en is het probleem er nog kijk dan eens naar de staat van de bougiekabel. Bij twijfel vervangen en dat zijn ook de kosten niet. Net als de bougiekap vervang je deze het best als er haarscheurtjes zichtbaar zijn.
Heb je al deze gecontroleerd en goed bevonden dan is er iets mis met de bobine. Ik heb zelf nog nooit gehoord van een kapotte bobine bij deze blokjes (ze zitten in meer motoren en verschillen niet echt veel). Natuurlijk is het mogelijk maar ik verwacht dat bij het nalopen er vanzelf een van bovenstaande naar voren komt als probleem veroorzaker vóór je bij de bobine bent aangekomen.
Als ik snel schakel bij volgas slipt de koppeling, ook als ik bijvoorbeeld 100 km/h rijd en ik geef volgas slipt de koppeling, moet ik dan de koppeling gaan vervangen of is er nog iets aan te doen?
In tegenstelling tot de bobine kunnen de koppelingsplaten wel makkelijk versleten zijn. Zeker als de motor als lesmotor is gebruikt.
Als het gewone stellen niet meer lijkt te werken kan dat inderdaad het geval zijn.
Checken bij deze? Heel simpel, draai de kabel zover los dat de motor nog maar net ontkoppelt als je het handel helemaal hebt ingeknepen. Rijdt weg in één en schakel bij ongeveer 7000 toeren over naar twee zonder koppeling te gebruiken. Dus snel gas dicht, opschakelen en meteen weer gas helemaal open. Als de koppeling nu toch slipt dan kan je inderdaad naar nieuwe platen of veren op zoek.
Het blok moet open en dan kan je de dikte meten van de platen. Als ze te dun blijken zal je naar nieuwe moeten. Vervang dan ook gelijk de veren, vier stuks is ongeveer 20 euro. Als je het toch open hebt kan je het net zo goed gelijk doen. Zijn de platen nog goed en zijn de veren slap hoef je alleen deze te vervangen.
Bijkomend is dat de koppelingskorf nog wel eens erg ingeslagen wil zijn bij rijschool motoren. In dat geval kan je ook hier naar op zoek. Dit ding kost inclusief btw ongeveer 250 euro dus dan zou ik op zoek gaan naar een gebruikte of een compleet gebruikt blok. (Altijd dan wel even checken wat de staat is van de korf)
Iemand een idee waar ik nieuwe onderdelen kan bestellen? Ik heb wat gemaild naar deze of gene maar nog geen echte reactie gehad, zelf kom ik uit Gelderland.
De meeste motordealers kunnen gewoon de nodige onderdelen bestellen ook als ze geen merkdealer zijn. Voor koppelingsplaten kan je ook terecht bij o.a. Hein Gericke, Buse e.d.
De kwaliteit is minder dan origineel maar aangezien er niet veel idioten zijn die extreem veel met deze dingen rijden (behalve ikzelf dan) zul je met imitatie platen ook de eerste jaren wel goed zitten. Kleien noot hierbij; Doe dit nooit voor de remmen. Voor de schijfremmmen van de Twofifty zijn echt wel goede alternatieve remblokken te vinden maar de remschoenen van de Nighthawk zijn als imitatie alleen in slechte kwaliteit te vinden. Ga bij de remmen dus altijd voor origineel. Dat geldt ook voor de remkabel. De prijzen ontlopen imitatie niet veel dus daar hoef je het niet voor te laten. Remschoenen vóór is ongeveer vijftig euro en de kabel is ongeveer dertig euro. Let er bij aanschaf wel op dat het in de originele Honda verpakking zit.
Zo, een heel epistel weer. Ik hoop dat je er iets mee kan. En plaats eens een foto dan kunnen we ook zien waar je op rijdt.