• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Honda CB350 twin classic racer

cb350racer

Rookie
Lid geworden
5 dec 2015
Waarderingsscore
0
Ik heb de stap genomen om eindelijk eens op een klassieke racer te gaan rijden. Het moet allemaal wel low budget (da's nu al niet meer waar). En omdat sommige mensen mij vragen om de vorderingen van de herbouw ergens te posten, doe ik dat bij MF. Ben een actieve lezer en dit is een goed moment om zelf te gaan plaatsen.

Ik ga rijden met een Honda CB350 twin van rond 1970. Ik heb hem overgenomen van iemand die er al 6 jaar mee reed in de CRT. Zo heb ik hem mee naar huis genomen:
[Dode link verwijderd]

Het is een CB350 twin (met ongeveer 35 - 40pk oid) in een CB250 frame (vraag me niet waarom).

Dit wil ik allemaal aanpassen:
  • ander voorspatbord
  • ander achterspatbord
  • andere nummerplaat (én ander nummer)
  • zitje in hoogte aanpassen
  • bevestiging zitje aanpassen
  • achterframe ronde buis aanpassen
  • kelken op de carbs
  • carterdeksels (links & rechts)
  • deksels op de kop (L&R)
  • olieoventilatie
  • blokbevestiging (onder en boven)
  • en nog heel veel andere dingen...

En als dat allemaal klaar is, dan gaat ie uit elkaar en wordt ie gepoedercoat. Verder alles schoonmaken en nalopen voor het eerste raceseizoen in mei.

Zo voorlopig even genoeg - van de voderingen zal ik foto's plaatsen.

Tips, commentaar en (ongevraagd) advies - laat maar komen!

gr. CB350-Racer

In wormerveer zit een motorzaak die je wel kan helpen...
Frank Lemstra, hij heeft ook enkele van deze aparaatjes staan..
Hele aardige kerel..
Als je info en andere zaken zoekt..
Maar weet niet of dat interessant voor jouw is..

Thanx! Klein detail, ik woon in Maastricht...
Gelukkig heb ik veel hulp hier in de buurt, doe het niet allemaal zelf.

Thanx! Klein detail, ik woon in Maastricht...
Gelukkig heb ik veel hulp hier in de buurt, doe het niet allemaal zelf.
Beetje uit de buurt...
Maar met de trein hoef je maar een keer over te stappen.... :Y

Maar denk niet dat dit de bedoeling is...
O-)

Zo, de eerste zaken zijn aangepakt. Gelukkig hulp van vrienden en vakmensen met 'gouden handjes'. Voorspatbord (hele verbetering):
[Dode link verwijderd]

Ook een goede verbetering: Kelkjes, achterspatbord, en overloop. Tevens alle overbodige bevestigingen weggeslepen:
[Dode link verwijderd]

binnenkort meer.

Ik stem voor andere carbs, Mikuni VM's ofso *O*

Ben ik helemaal met je eens, al was het maar om geen rubbers van de vacuum carburateurs te hebben (betrouwbaarheid). Ik heb er echter pas 100 meter op gereden en moet het komende seizoen eerst eens kijken hoe hij presteert...
Oja, en budget... ;)

Ik zou die diafragma's niet vanwege betrouwbaarheid uitfaseren. Zijn gewoon te koop en nieuwe blijven echt vele jaren functioneel.

Ik zou ze wel uitfaseren om het verschil in rij karakter ten opzichte van een carburateur met een normale gasschuif. Die voelen wat directer aan bij het gasgeven. CV carburateurs geven progressief gas doordat de schuiven hoger gaan staan bij hogere toeren. Wat weer een voordeel is tegen doodvallen bij lage toeren met volgas... wat weer te compenseren is met een acceleratiepomp

Persoonlijk vind ik het spatbord nu er niet mooier op geworden en ook niet functioneel.
Bij regen sproeit alles lekker vanaf het wiel vrij tegen het blok en naar achter , bij droog weer werpt de voorband nu meer stof e.d. op wat dan weer lekker opgezogen kan worden in de carbs ondanks de gaasjes.
Wat ik me ook afvraag is of de doorlaat van de carter/cylinderkopontluchting wel voldoende doorlaat heeft gezien de remleiding die ervoor gebruikt is.
De doorlaat van een remleiding is beperkt en dit werkt remmend op de carterdruk.
Je moet de diameter van de doorlaat eens opmeten die vanuit het blok komt en deze moet over de gehele lengte van de ontluchting wel hetzelfde zijn ,bij een getunede motor moet je zelfs een grotere doorlaat maken.

Ik zou die diafragma's niet vanwege betrouwbaarheid uitfaseren. Zijn gewoon te koop en nieuwe blijven echt vele jaren functioneel.

Ik zou ze wel uitfaseren om het verschil in rij karakter ten opzichte van een carburateur met een normale gasschuif. Die voelen wat directer aan bij het gasgeven. CV carburateurs geven progressief gas doordat de schuiven hoger gaan staan bij hogere toeren. Wat weer een voordeel is tegen doodvallen bij lage toeren met volgas... wat weer te compenseren is met een acceleratiepomp

Weer wat geleerd. Bedankt voor de tips. Ik ga eerst eens rijden en kijken hoe ie presteert. Zal er op op letten of ik er last van heb.

Staat ook een mooie desmo twin op de achtergrond *D

Persoonlijk vind ik het spatbord nu er niet mooier op geworden en ook niet functioneel.
Bij regen sproeit alles lekker vanaf het wiel vrij tegen het blok en naar achter , bij droog weer werpt de voorband nu meer stof e.d. op wat dan weer lekker opgezogen kan worden in de carbs ondanks de gaasjes.
we hebben wat verwarring gehad met bestellen, dus het spatbord is idd te kort. Eens kijken of er nog een nieuwe komt.

Wat ik me ook afvraag is of de doorlaat van de carter/cylinderkopontluchting wel voldoende doorlaat heeft gezien de remleiding die ervoor gebruikt is.
De doorlaat van een remleiding is beperkt en dit werkt remmend op de carterdruk.
Je moet de diameter van de doorlaat eens opmeten die vanuit het blok komt en deze moet over de gehele lengte van de ontluchting wel hetzelfde zijn ,bij een getunede motor moet je zelfs een grotere doorlaat maken.
Bedankt voor de tips. *D Eerst maar een een seizoen aankijken. Ik heb verder geen ambities om kampioen te worden - ik wil op mijn 48-ste rondknallen op een oude twin bij de CRT. Of ik nu 38 of 38,5 pk heb, maakt me niet zo veel uit. ;) Ik hou het in elk geval in gedachte.

We pakken nu eerst alle zaken aan die echt aan verbetering toe zijn, daarna zien we wel weer.

Bij regen sproeit alles lekker vanaf het wiel vrij tegen het blok en naar achter ,

rijden met zo'n ding en regen = vloeken in de kerk :9
bij droog weer heb je inderdaad wel een punt.

Ik wil verder ook niks verpesten ofzo..

Maar ik ben met een vergelijkbaar blok/motor bezig (een CL360) , maar daarvan is bekend dat iedere 'verbetering' aan de luchtfilters juist gigantisch averrechts werkt.
Honda heeft het hele luchtfilter systeem van juist deze motoren (dus ook de CB350) echt heel erg goed uitgedacht.
Het was ook 1 van de punten waar Honda altijd heel erg goed in was/is : Het inlaat traject. Ze hebben daar echt altijd heel veel aandacht aan besteed.

Als je met kelken wilt werken kan dat natuurlijk, maar als je enigzins een verbetering wilt ten opzichte van het orgineel zal je of andere carburateurs moeten nemen en de afstelling opnieuw doen, of als je met de orginele carburateurs werkt, de kelken op maat moeten laten maken.
En vergeet daarbij ook het uitlaat-traject niet.

Persoonlijk denk ik dat als je de orginele inlaat-setup er weer opzet, je verreweg het beste af bent, kwa alles, zowel voor de prestatie's als filtereigenschappen...

Dat kelken natuurlijk mooier zijn, is evident.

Ik wil verder ook niks verpesten ofzo..
Nee hoor, ieder zijn mening...
Als je met kelken wilt werken kan dat natuurlijk, maar als je enigzins een verbetering wilt ten opzichte van het orgineel zal je of andere carburateurs moeten nemen en de afstelling opnieuw doen, of als je met de orginele carburateurs werkt, de kelken op maat moeten laten maken.
En vergeet daarbij ook het uitlaat-traject niet.
Inlaat, nokkenas, schreeuwende volledig open uitlaten, magneto ontsteking en aangepaste carburateurs. Dus ik denk wel genoeg aanpassingen. Kelken geleiden de luchtstroom beter als je geen luchtfilter gebruikt. Er zaten helemaal geen kelken op en dat geeft wervelingen rond de inlaat.
Persoonlijk denk ik dat als je de orginele inlaat-setup er weer opzet, je verreweg het beste af bent, kwa alles, zowel voor de prestatie's als filtereigenschappen...

Dat kelken natuurlijk mooier zijn, is evident.
Kelken = klopt, is mooier. Filtereigenschappen = niet belangrijk bij deze racer.

Leuke CB72/CB77 heb je Ed :} . Ik heb nog een CB72 staan, maar nog lang niet zo mooi als die van jou...

Nee hoor, ieder zijn mening...Inlaat, nokkenas, schreeuwende volledig open uitlaten, magneto ontsteking en aangepaste carburateurs. Dus ik denk wel genoeg aanpassingen. Kelken geleiden de luchtstroom beter als je geen luchtfilter gebruikt. Er zaten helemaal geen kelken op en dat geeft wervelingen rond de inlaat.Kelken = klopt, is mooier. Filtereigenschappen = niet belangrijk bij deze racer.

Leuke CB72/CB77 heb je Ed :} . Ik heb nog een CB72 staan, maar nog lang niet zo mooi als die van jou...

Dankjewel :)

Maar wat geleiden betreft, volgens mij heeft het meer te maken met resonatie, de juiste lengte (en vorm) van de kelken is erg belangrijk.
Daarom zie je altijd op die cheap-ass dingen zoveel benzine dat terug gespuugd wordt, afstelling (lengte/diameter/vorm) klopt voor geen meter.
Heb je de kelken eigenlijk berekend ?

e.v.t. zou je het eens kunnen vragen op hondatwins.net, daar zit erg veel kennis van deze motoren, en er zitten ook wat race-lui.

Moet je eens kijken wat voor kelken er zitten op een Honda CYB...
Dat is niet zomaar verzonnen... :)

ik heb niets berekend. Het is low-tech racen. Geen podiumplaatsen, geen race-budget, geen maximaal presterende motor. Wel fun & lol.

Zoals eerder gezegd: eerst maar eens een seizoen rijden en de zaken aanpakken die me niet bevallen / goed zijn. Wellicht voor het seizoen nog op de rollerbank om te weten of het goed is / wat er veranderd moet worden. Stapje voor stapje komen we er wel.

Honda CYB tja, had ik er maar een...https://www.bonhams.com/auctions/21136/lot/233/

Ja oke, je hebt gelijkt, eerst maar eens lekker racen en kijken hoe het gaat :)

Ga je ook nog op Rockanje rijden ? Altijd leuk daar :)

Kleine update.
Zitje aangepast - wil hem nog beter uitlijnen met de tank. Het nummer moet er nog af en het nieuwe nummer erop.
[Dode link verwijderd]
Achtertandwiel met gaten...
Speling uit de schakelas.
Bevestiging voor racenummer.
Kapjes op de kop -> weet nog niet of dat zwart gaat worden of gepolijst gaat worden..
[Dode link verwijderd]

Zo is de status nu:
[Dode link verwijderd]

Binnenkort uit elkaar halen en laten coaten. Ik heb er zin in... :Y

Ontsteking zit nu open en bloot op de krukas? Ik zou dat voor mijn gevoel ook willen afdekken

Terug
Bovenaan Onderaan