Honda CB600f ( PC36, 2004) start niet

Zeeschildpad

MF'er
15 jul 2020
67
41
Ik weet het... Waarschijnlijk het zoveelste 'motor start niet' topic, maar ik hoop toch op misschien wat bruikbare tips. Qua sleutelen ben ik niet de meest technische en heb helaas ook niet veel tools (om spanning/druk te meten etc.)

Honda CB600f 2004 gekocht met +/-8.000 kms van particulier. Hij reed niet veel, in 4 jaar tijd +/- 2/3000 km gereden. Laatste tijd enkel wat woon werkverkeer. Vorig jaar vervangen: bougies, vloeistoffen (olie, rem & koel), accu (druppellader geïnstalleerd)

Testrit gedaan na koude start en bij het kopen ook met koude motor weggereden, zaterdag 140km gereden zonder problemen (wel choken met starten). Nog contact met verkoper die ook meedenkt, maar nog niks wijzer.

Helaas startte hij gisteren niet meer zoals zichtbaar op de video. Zoals het geluid mij doet vermoeden geen accu probleem? Maar die was uiteindelijk na wat proberen wel ook leeg, motor/accu hangt nu aan de lader. Hij gaf gisteren wel even een soort gas spurt, maar daarna enkel zoals in de video.

Ik vermoed zelf allicht de benzine toevoer. Ik heb wel een handboek online gevonden en wil vanavond eigenlijk de bougies checken.

Het is natuurlijk niet te doen zo vanuit een forum, beste zou natuurlijk zijn alles zelf te meten etc. maar misschien toch nog wat tips/tricks die ik zou kunnen proberen zonder al te veel tools? Voordat ik hem naar de garage rol haha...

Veel 'domme dingen' heb ik al gecheckt, zoals killswitch, genoeg benzine...

Video werkt niet?
Streamable Video
 

Bijlagen

  • VID_20230618_141257.mp4
    15,1 MB
Laatst bewerkt:
Als je van een willekeurig vlotterbakje het aftapschroefje een beetje lost, komt er dan wel benzine uit?

1687193922113.png
 
Dank! Ik ga (hopelijk morgen) vlotterbakje checken en tank etc. eraf te gooien om de bougies te checken!

Accu bleef na 7u opladen nog wel oranje gekleurd op de Oxford optimiser oplader. Maar gezien de startmotor wel aanslingert vermoed ik nog niet direct een dooie accu.
 
Accu bleef na 7u opladen nog wel oranje gekleurd op de Oxford optimiser oplader. Maar gezien de startmotor wel aanslingert vermoed ik nog niet direct een dooie accu.

Ik zou die lader, als het er een is met een herstel-accu-functie is, wel even de tijd gunnen om die accu ook echt te herstellen. Een verslechterde accu nog even een schop na geven is wel de snelweg naar een nieuwe moeten bestellen :+
 
heb je al snelstart rechtstreeks in je luchtfilter gespoten? Als het een benzine probleem is zou de motor moeten starten.

Zo niet dan verdenkt ik de bougies die mogelijk doorgeslagen zijn door bv vele starten met verzuipen.
 
Gister avond eindelijk aan wat sleutelen toegekomen.

Als je van een willekeurig vlotterbakje het aftapschroefje een beetje lost, komt er dan wel benzine uit?

Bekijk bijlage 1893559

Yes kwam benzine uit, zag er goed uit. Benzinetoevoer lijkt goed.

heb je al snelstart rechtstreeks in je luchtfilter gespoten? Als het een benzine probleem is zou de motor moeten starten.

Zo niet dan verdenkt ik de bougies die mogelijk doorgeslagen zijn door bv vele starten met verzuipen.

Ik had een busje remmenreiniger gehaald en in luchtfilter gespoten en er na proberen te starten. Deed helaas niks!

Ik vermoed ook wel dat de bougies doorgeslagen/verzopen zijn. Toegevoegd fotos van 2 bougies. Die kwamen er erg vuil en niet zo mooi uit (lijkt mij). De middelste 2 kon/kan ik niet zo gauw bij.

Ik zou die lader, als het er een is met een herstel-accu-functie is, wel even de tijd gunnen om die accu ook echt te herstellen. Een verslechterde accu nog even een schop na geven is wel de snelweg naar een nieuwe moeten bestellen :+

Check! Uiteindelijk heeft hij 18u aan de lader gestaan en de acculader gaf nog steeds geen groen lampje over de staat van de accu.

Hoewel ik de accu en bougies nog niet echt getest heb (geen spanningsmeter), overweeg ik toch wel nieuwe accu + bougies te bestellen al. Al zou het probleem dieper kunnen liggen als ze zo vuil er uit komen? Wel lastig bij komen de middelste 2 bougies (allicht wat extra losmaken of flexibele bougiesleutel).

2e optie kan toch al richting garage rollen zijn haha, gezien mijn kennis vrij beperkt is...

Bedankt voor de hulp zover!
 

Bijlagen

  • IMG_20230626_183950.jpg
    IMG_20230626_183950.jpg
    67,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_20230626_183923.jpg
    IMG_20230626_183923.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG-20230626-WA0008.jpg
    IMG-20230626-WA0008.jpg
    166,5 KB · Weergaven: 25
Opzich vind ik de bougie op de eerste foto niet verkeerd uit zien, gaat vooral om het puntje en deze vind ik er niet bijzonder uitzien. Heb jij de bougie in de bobine gedaan, deze gegrond door hem bijvoorbeeld tegen je blok aan te houden en dan rond te starten? Je zou dan de vonk moeten zien, weet je in ieder geval of alles daar nog werkt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan