Honda CB650F topic

Hoi allen!

Hier een nieuw forum lid en sinds gisteren trotste eigenaar van een CB 650 F 2016 tricolor.
Afgelopen maandag geslaagd voor mijn motorrijbewijs dus dit is mijn eerste motorfiets.

Technisch aardig onderlegd en ik ben van plan om onderhoud en reparaties grotendeels zelf uit te voeren zoals ik dat ook altijd heb gedaan bij mijn auto en brommers.
Dan mag dit forum en al helemaal dit topic natuurlijk niet ontbreken.

Ik heb genoeg ideeën voor- en vragen over mijn motor en ik kijk erg uit naar het sharen van kennis en ervaringen en de gezellige discussies :)
 
Ik heb nog wat goodies, voor het ding , mag voor zeer weinig weg.. ik heb er iets aan.. Heb mijn tricolore maar kort gehad..
Korte kenteken houder, en oa blockoff plates... en nog wat spul, pb bij intresse
 
Oke thnx wie weet. Ik ben voor nu eerst benieuwd naar mensen hun ervaring met de seat cover voor de tricolor. Of de kleuren goed overeen komen van dat ding is dan mijn grootste vraag...?

Die seat cover zou ik er graag op willen zetten namelijk en wanneer de spaarrekening weer wat meer in balans is wil ik verder kijken voor andere upgrades.
Ik wil namelijk ook nog een 2e fiets hebben voor woonwerkverkeer (een oud betrouwbaar beessie ofzo) en voor die tijd dus ff nog geen korte plaathouder monteren vanwege spatwater.
Daarna eens kijken naar een andere koplamp, knipper lichten en het liefst zou ik er op korte termijn wel een rem- en koppelingshevel monteren die net ff 5 tot 10mm korten zijn om makkelijker de schuur in te komen. Die zijn nu namelijk de beperkende factor en maken me het in combinatie met de 18cm hoge dorpel net ff te lastig om vlot van en naar de schuur te komen.

Motorische tuning upgrades ben ik nog niet van oovertuigd ofdat die er gaan komen, dan vind ik een CB 1000R misschien interessanter :p wat mij wel opvalt is dat mijn motor vlotter lijkt dan de 2 lesmotoren en de 2 waarop ik een proefrit heb gemaakt. Het kan aan mijn losse pols liggen natuurlijk of aan het ontbreken van de instructeur in je spiegel of de medeleerling die niet van doorrijden lijkt te houden lol :p maar ik heb het gevoel dat mijne vlotter is en dat de versnellingen korter zijn.
Kan ook mijn beleving zijn... ben nog helemaal hyped natuurlijk :D :D
 
Welkom op t forum! En goede keuze met de CB650F tricolor. Heb zelf ook dit jaar die motor gekocht (2015) en nog steeds blij met de keuze :t

Ik heb geen ervaring met een seatcover. Maar je idee om iets aan de knippers te doen is wel een aanrader. Op die van mij zitten van die kleine LED's van Barracuda en die staan de CB wel goed. Helemaal icm de korte kentekenplaat houder. Over de komplamp, ik heb de koplamp vervangen voor een Philips whitevision, ik wou voor LED gaan maar hoor en lees veel gemengde verhalen over het overstappen van halogeen naar LED koplampen. Oa dat de waterdichtheid niet meer 100% zou zijn en je koplamp dus dof wordt, en dat het lichtbeeld niet meer goed afgesteld staat. Dus ik zou als je dat van plan was je er even in verdiepen.

Ook heb ik de rem/koppeling hendels vervangen voor korte exemplaren, achteraf ben ik er minder blij mee dan ik vooraf dacht te gaan zijn. Maar ze staan wel mooi _O-. Bij mijn huis om de doorgang van de tuin door te komen zijn de spiegels de boosdoeners, En wat ik doe is meestal zorgen dat ik zo uit kom dat ik mn stuur kan draaien waardoor ik eerst 1 kant en dan de andere er door kan doen. Wie weet lukt het op die manier ook bij jou.

Die hoge dorpel blijft een uitdaging inderdaad 😨 komende winter gaat mijn motor de schuur in bij iemand anders en die heeft ook een hoge dorpel. En t probleem dat de straat na zo'n 1,5m voor de opening van de schuur de grond stijl af loopt. Ben er nog steeds niet uit hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.

Heb je trouwens al na gekeken of je tandwielen/kettingset de originele maten zijn? Een grotere of kleinere tandwiel kan nl zorgen voor hele andere rij eigenschappen (Achter een groter tandwiel zorgt voor vlottere acceleratie en lagere topsnelheid. kleiner precies het tegenover gestelde). Dat zou kunnen verklaren waarom de jouwe "vlotter" aanvoelt en het gevoel dat de versnellingen korter zijn dan de eerdere waar je op hebt gereden.
 
Die philips white vision vind ik wel een goeie en daar ga ik zeker naar kijken!!

Inmidels mijn motor zn eerste was en waxbeurt gegeven en dan komen er toch wel wat meer krasjes en ditjes en datjes tevoorschijn dan mij tot nu toe waren opgevallen. Niks ernstigs ofzo maar dit leert mij voor een volgende keer wel weer wat beter opletten bij het kijken naar een motor. Ik had hem er niet voor laten staan maar misschien wel nog wat beter onderhandeld.

De hoge dorpel vormt inmiddels geen probleem meer. Ik had er al een rijplaat voor gelast en deze bekleed met (skateboard)griptape en deze werkt perfect. Het was vooral gewoon ff spannend spannend denk ik en ik maakte mij zorgen om niks... en datzelfde geld voor de breedte van de hevels. Het gaat inmiddels als vanzelf en binnen 10 seconden ben ik probleemloos door de deur.

Ik heb idd ook even gekeken naar de aandrijflijn en het achter tandwiel is met 45 tanden 3 tanden groter dan het origineel. Als aan de voorkant nog het originele maat tandwiel zit (nog niet gecheckt) dan verhoogt dit de verhouding met 7,1% ten opzichte van een standaard kettingset. Volgens mijn berekening dan teminste.

Nou had ik wel nog iets geks, mijn achterrem werkte echt heel erg goed. Een btje te goed eigenlijk, er zitten wel nieuwe blokken in lijkt het maar de remkracht was zoveel meer als al de andere motoren waarop ik heb gereden. Hierdoor had ik ook het idee dat ik pas veel later en veel harder met de voorrem moest remmen voordat de achterrem erbij te gebruiken omdat je anders alleen de achterveer beinvloed voelde worden met remmen. Ook toen ik wat zat te spelen met avb oefeningen ging dat voor geen meter en ik kwam amper de halve draai door en met een noodstop oefening sprak ik veel te snel de abs aan op het achterwiel. De achterrem was gewoon heel moeilijk te doseren.
Gister heb ik bij de wasbeurt ook de remschijven even gereinigd en nu is de remkracht achter wat afgenomen maar voelt nu veel meer in balans en vertrouwder. Vervolgens weer even de parkeerplaats opgezocht en de halve draai en 8tjes draaien gingen meteen probleemloos en ook de noodstop ging perfect.
Op de weg ook voelt het nu mooi in balans, eerst de voorrem, motor duikt een btje en dan achter erbij. (Ipv dat de achterrem de suspension een duik geeft)

Is dit een gek verhaal of is dit verklaarbaar?

Ik heb nog 1 ding wat ik op korte termijn wil fixen namelijk de stuurgewichten/doppen.

Weet iemand hoe zwaar de originele moeten zijn?? Ik kan dit nergens vinden namelijk...
Boven de 115km/u zijn de vibraties in het stuur echt heel erg en in de spiegels zie je dan ook geen moer meer.
De huidige doppen zijn aftermarket, van aluminium en wegen maar 21gram.
Waar ik ook nog aan dacht is dat de nieuwe banden misschien niet goed zijn uitgebalanceerd maar eerst meer even die doppen vervangen.
 
Nooit problemen gehad met mijn vorige en huidige CB650F met trillingen zoals jij die beschrijft. Ik zou de oorzaak van dit fenomeen dan ook niet zoeken/compenseren in de stuurgewichten. Denk dat er een andere oorzaak is wat dit veroorzaakt.
 
Vandaag bij een lokale (ex)honda dealer geweest.
Die adviseert ff terug te gaan (garantie) omdat het eventueel aan die gewichtjes kan liggen of erger... de velg
 
Ik ben terug geweest naar de dealer, er zat een bout los van de motorblokophanging. Nu die weer vast zit is het wel minder geworden en misschien dat ik zelf nog even achter andere stuurdoppen aan ga...

Voor de aankoop is besproken dat de motor uiteraard volledig nagekeken is maar dat hij normaals nagekeken wordt voor hij de deur uit gaat, vermoedelijk door een blinde man met 1 linker hand ofzo... Goed verhaal maar je hebt er niks aan dus.

De dag ervoor tijdens een lange rit spotte mijn maat (gelukkig) dat de bout van mijn remhevel er uit aan het lopen was. Die stak gewoon voor 3 kwart uit ofzo. Grote kans door de trillingen natuurlijk maar het lijkt mij sterk dat ee überhaupt een nyloc moer op heeft gezeten.
Bij de motorzaak hun daar ook nog op gewezen, dit is serieus gevaarlijk natuurlijk en ik als beginnend motorrijder heb blijkbaar ook nog niet direct oog voor elk detail en met goed vertrouwen dat hun monteurs hun werk goed doen.

Mogen jullie raden wat ze waren vergeten te fixen toen ik hem weer terug kreeg...!
 
Ik gok de motorblok ophanging!

Misschien heb je er al aan gedacht. Maar ik heb via amazon een Haynes handleiding gekocht voor de CB650F (ook voor de 650R en CBR). Het is een werkplaats handboek maar er is wel over na gedacht dat misschien niet iedereen eerste monteur is dus alles staat duidelijk omschreven. Aanrader!
 
Jup, die heb ik al in de kast staan ;)

En nee ze waren vergeten de moer op die bout van de remhevel te zetten.
 
De CB650F is ingeruild en ik heb de volgende onderdelen nu nog hier liggen die overbodig zijn:


Nieuw oliefilter
Nieuwe remblokken Nissen OEM voor zijde (2 sets)
Nieuw Hiflo luchtfilter
Alles voor 50 euro

Orginele uitlaat in zeer goede staat: 75 euro.

Mocht je belangstelling hebben stuur me dan even een PM.
 
Misschien was het sommigen al opgevallen in een ander topic maar ik heb een andere cb 650f gekocht en die wilde ik even showen :)

Tevens ben ik aan het zoeken naar een seat cowl/seat cover in bijpassende kleuren voor dit model maar dit lijkt iets moeilijker dan gedacht.
Dus als iemand tips heeft hoor ik dat graag.
 

Bijlagen

  • 20210919_101357.jpg
    20210919_101357.jpg
    426,6 KB · Weergaven: 24
Hallo,

Sinds september ben ik de eigenaar van een mooie blauwe 650 f uit 2018. Het is echt een super motor. Toch echt wel 'serieus' vermogen maar nooit dat het teveel is.

Ik heb nog wel een vraagje over het laswerk aan de tank bij de bevestiging aan het frame. Is dit iets waar ik me zorgen over moet maken of is dit normaal?
 

Bijlagen

  • IMG-20210925-WA0010.jpeg
    IMG-20210925-WA0010.jpeg
    421,8 KB · Weergaven: 32
  • DSC_0279.JPG
    DSC_0279.JPG
    257,4 KB · Weergaven: 33
Gefeliciteerd met deze prachtige fiets!!!
Ga je veel plezier van hebben.

Wat je precies bedoeld met het laswerk weer ik niet zo goed maar zaken die uit het zicht zitten verdienen niet altijd de schoonheidsprijs maar hoeven niet perse slecht te zijn. En het zijn nou niet bepaald hele dure motoren.

Screenshot_20211112-090926_Samsung Internet.jpg
Er zitten wat pitjes of gasinsluitingen in de las en ik zie wat lijnen wat ook door weerspiegeling kan komen?



Screenshot_20211112-090947_Samsung Internet.jpg

Of lijkt hier rechts naast de las de lak niet goed in die kier te zitten?

Zo'n kier kan een plakfout of randinkarteling zijn maar is lastig te zien zo.
In de hijswereld (7jaar ervaring lasinspecties methode mpi) zou ik dit wsl afkeuren maar dat is omdat het daar om constructies gaat waar veilig en een leven lang aan gehesen gaat worden, vaak vele duizenden kilogrammen en worden de hoogste normen gehanteerd.

Bij je motor heeft die las daar niet mee te maken en ik denk dat dit gewoon een punt is waarbij op de afwerking bespaard is omdat het buiten het zicht zit. Met de functie van die las zal echt niks miss zijn.
 
Ik heb er naast te staan, bij de nieuwe,(toen ik naar de grom ging kijken) maar vond het op zich niet zo mooi en niet mooi weggewerkt als mijn toemalige cb650f 2014 Tri color uitvoering. Die zat strak in de kap, hoewel ik het een vreemde constructie vond , met de klittenband oplossing voor het zijpaneel bij de tank/ zadel.

En zeker onder, bij regionen van de stapjes, vond ik het niet erg strak gelast. De grom en monkey vond ik wat dat aangaat wel er mooi en netjes!
 
Laatst bewerkt:
Ok, bedankt voor de reacties! Vriend van me zei ook al, is waarschijnlijk wat snel/ goedkoop afgewerkt. Ik zal me er iig geen zorgen om maken haha.

Ik ben er erg blij mee!
 
Ik heb gisteren een windscherm toegevoegd aan de CB650F. Persoonlijk was ik er altijd op tegen omdat dit "niet staat" op een nakedbike. Maar ik merk toch omdat ik een kou kleum ben ik de CB650F al snel niet meer rij vanwege de koude wind... (jaja, ik ben een zeikerd ik weet het). Dus keuze tussen of niet rijden of de looks op offeren en een windscherm. Ik ben tot nu toe redelijk tevreden met deze keuze, en ik hoop wat meer te gaan rijden!
Ik zat nog even te twijfelen om een ander soort motor aan te schaffen die wat meer bescherming bied. Maar ik kon het nu niet haha, ik vind de honda te lekker rijden motorisch, zithouding en gewicht. En ik ben nog steeds te verliefd op deze fiets om deze in te ruilen.

Volgende upgrade wordt waarschijnlijk een Booster Plug. Ik vind m best vaak haperen/hokken/bokken, op de lage snelheden in de eerste versnelling (als ik van het gas ga en als ik er weer op ga) wanneer deze warm is gereden. Als ik de verhalen moet geloven komt dit omdat de motoren volgens de euro normen nogal arm lopen en zou een Booster Plug deze "armheid" omzeilen. Heeft iemand hier, er ervaring mee?

Ik denk dat een powercommander wat overkill is aangezien de in en uitlaat nog standaard is.
 

Bijlagen

  • CDCDA30A-FA5E-48B0-8199-827721BFD7E6_1_201_a.jpeg
    CDCDA30A-FA5E-48B0-8199-827721BFD7E6_1_201_a.jpeg
    461 KB · Weergaven: 24
Goedenavond,

Hebben jullie nog tips voor een goede paddock stand? Ik heb nu geloof ik 1 van hbm machines maar deze is totaal verroest en volgens mij ook te smal/ niet goed passend? De achterbrug wordt toch vrij snel breder van achteren bezien..

Hoor het graag!

Groet Arjan

 
Terug
Bovenaan Onderaan