ziet er HEEl dik uit Ivan, ben zeer benieuwd naar 't eindresultat
Thnx Jeffry, vind m zelf ook enorm gaaf.
Update:
Vandaag tandwieldrager/naaf opgehaald en super netjes geworden. In totaal dus 9 mm vanaf gedraaid en 5 nieuwe tapeinden erin aangezien de oude te veel uitstaken.
Spul in de garage gelegd vanwege andere bezigheden maar kon er slecht vanaf blijven
Net dus een goed uurtje lopen rommelen ermee en ben zeer blij met het resultaat:
Het 16 tandstandwiel is nog groot genoeg om de ketting ruim boven de achterbrug te laten lopen. De ketting loopt van voor naar achter zo te zien recht al is dat moeilijk te zien doordat er geen achterwiel in zit. Nu dus enkel de as erdoorheen gestoken, ketting licht gespannen om het geheel te bekijken en ziet er geweldig uit vergeleken bij eerder!
Wat ook beter is geworden is de afstand van het achtertandwiel tot de achterbrug. Voorheen kon dit echt nét, de ketting leek in een ver verleden zelfs tegen een contramoer van de schokbreker aangelopen te zijn, kon bij wijze van spreke net een vloeitje tussendoor. De tapeinden liepen ook rakelings langs de binnenkant van de brug. Nu is het achtertandwiel dus 9 mm meer naar binnen gekomen richting het hart van de velg; het lijkt stukken beter en is gewoon ook stukken beter. Mijn avond kan niet meer stuk
Kan heel moeilijk wachten om te testen maar wil me ertoe zetten eerst de velg te spuiten voor weer te monteren al valt me dat erg zwaar. Bij de soes was 1 tand kleiner al een wereld van verschil, bij deze 2 tanden kleiner voor wat volgens mijn simpele berekening toch bijna een verschil is van 10% vergeleken met de 18 tands.
Tevens hoorde ik eerder de ketting gewoon beroerd lopen, soort tikje en liep de ketting zo scheef dat het wiel niet soepel draaide. Nu de tandwielen in lijn en de ketting na schoonmaken (eerste keer in 5 jaar) een paar dagen in een oliebad laten soaken, baad het niet dan schaadt het niet
Bij montage voortandwiel eens het smeernippel bekeken (automatische kettingsmering met carterolie) en wil deze vrij rijkelijk afstellen. Aangezien de ketting nu toch al flink geolied is, ga ik hier liever mee door dan elke keer vet erop spuiten. Kan de smeernippel vrij ver los zetten waarmee door de centrifugaalkracht er olie op de ketting komt. Ketting was nu niet overdreven droog maar toch amper onderhouden. De nippel nu wat verder los gezet waardoor ik hoop straks een net geoliede ketting te hebben zonder daar zelf iets voor te hoeven bijhouden. Mischien in begin ff uitzoeken hoe die exact moet staan maar daarna ideaal in mijn ogen.
Dit verhaal dus gelukkig succesvol afgesloten
Vervolgens de kleine dingetjes bij elkaar gezocht die gespoten dienen te worden. Betreft de achter remschijf (hart), de remstang en het linkerschildje op het frame (rechts zit de olietank). Deze kleine dingetjes waarschijnlijk van het weekend wel klaar; geschuurd en zwart gespoten. De velg achter wordt matzwart maar die wacht nog even op demontage achterband. Dinsdag de band eraf en dan kan ik daar op mn gemak beter mee aan de slag. Zou dan binnen een klein weekje klaar kunnen zijn maar wil niks overhaasten. Liever een paar lagen meer en overdreven goed ontvet en geschuurd dan na een week al spijt van de onnodige haast.
Natuurlijk ook weer wat nieuws bedacht:
- In de planning lagen eerst knippers voor in het stuur maar stap hier vanaf. Nooit eerder aan gedacht maar vermoed dat stuurgewichtjes het stuur wat meer af maken.
- Plaatjes waar de voetsteunen aan vastzitten wil ik nog netjes glimmend polijsten.
- Twijfel nog over het kettingscherm. Heb er 1 bij in stijl van de zijschildjes en oude demperbeugel (aluminium met sleufjes) maar twijfel of ik die er op zet. Als ie erop komt dan wordt die ook zwart gespoten. Vind echter de ketting nu er ook zeer fraai uitzien