Honda CBF deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben van plan om eerdaags eens de olie te vervangen van mijn CBF600 (2006)

Is nu een jaar geleden sinds de laatste olie wissel (door dealer), maar wil het graag zelf eens proberen.

Nu staat er in de handleiding dat er "SAE 10W-30 in moet",
Ben eens op internet gaan rondneuzen en er zijn veel verschillende 10-w30 soorten op de markt.

Is deze bijvoorbeeld gewoon goed voor een oliewissel?
Eurol Multifleet 10W30 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl

Of mag dit bijvoorbeeld ook gewoon 10W-40 zijn (wat beter verkrijgbaar)
Bijv: Castrol Power RS 4T 10W40 - 4 liter

In NL wordt in de CBF's meestal 10w40 halfsynthetische olie gedaan. Waar je op moet letten is dat deze geen 'friction modifiers' bevat (gaat je natte koppeling van slippen) en dat deze het liefst een JASO MA vermelding heeft op de verpakking, dan zit je safe. Zelf heb ik net deze binnengekregen voor onze CBF600 uit 2008.

Die Eurol van je 1e link moet je laten staan, dat is minerale olie voor auto's. Die tweede link (Castrol) is prima. Speciaal geschikt voor motorfietsen en ook voor hogere toerentallen. Prima geschikt dus voor een 4 cilinder en sportief rijgedrag.

In mijn Soes GS500 uit '93 gooi ik trouwens gewoon Action olie van een tientje voor 4liter :}
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd heb ik volgens mij al 5 jaar dezelfde bout en keerring erin zetten, nog geen druppel lekkage gehad.

Meerdere keren gebruiken kan ook best, maar kans op lekkage wordt groter als de keerring zich niet meer kan vervormen. Als ie lekt dan is dat veel vervelender dan bij vervangen ff een nieuw ringetje te plaatsen ;)
 
Ik gebruik die olie van Castrol in me motoren
Kost iets meer de liter maar beter als een blok dat in elkaar loopt of olie gaat zuipen
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag:
Mijn rechter spiegel is afgebroken.
Nu keek ik op de spiegel en hier staat op:
ken sean 0041, maar deze kan ik nergens vinden.
Als ik zoek voor originele rechterspiegel kom ik bij andere spiegels uit. Deze lijken hier wel fel op, maar zijn toch net iets anders.

Ik heb de CBF 2de hands gekocht, zou het kunnen dat deze Ken Sean geen originele spiegel is?
dank
 
Weet niet wat voor soort spiegels dat zijn, ken het merk niet.
Wel kan je verschillende types hier vinden
Zoek resultaten voor Spiegel rechts Honda CBF 600 alle bouwjaren. | pagina 1 | Motorparts-online.com

of hier (andere afbeelding maar is volledig lijkende imitatie van het origineel)
Spiegel rechts Honda CBF600N 2003-2013 | mPartz.nl
Of deze als je een ander bouwjaar hebt
Spiegel rechts Honda CBF600S 2004-2007 | mPartz.nl

Hier heb je van het merk Vicma (heb ik ook gebruikt voor spiegels)
Vicma Spiegel Origineel voor Honda CBF 600 S (2006)
 
Bedankt al reeds checkmate, ik heb een CBF 1000, maar ik heb de indruk dat de spiegels niet verschillend zijn.
Nu heb ik reeds zo'n Vicma besteld maar die was net iets anders dan degene die ik eerst had. Ik kan ook niet echt veel vinden over dit Ken Sean merk, dat is het probleem.
 
Vandaag een kleine beurt gehad 66dkm is toch iets groter geworden dan ik gisteren gedacht had.
Voor de verandering een keer een setje Bridgestone T30 en een T30GT voorband en een nieuwe kettingset. Heel erg benieuwd hoe de Bridgestone's het gaan doen :]

Ik was heel erg tevreden met mijn Michelin pilot road4 ik heb 23dkm gereden en net niet aan de slijtnokjes.
 
Hoi . Je was heel erg tevreden met je pilot road 4 . Dat begrijp ik . Ben daar zelf nu ook heel erg tevreden over . Ben juist overgestapt van bridgestone naar michelin. Bridgestone ging erg snel cuppen en zoeken met regen. Hoop dat jou ervaring beter is. Hou ons op de hoogte .
 
Laatst bewerkt:
Net nieuw setje Michelin PR 4 besteld voor de CBF1000 . Heb vergeten wat de km stand was bij de vorige set, kan nog nagaan dat de voorband in mei 2015 erop ging, en die zou nog best een seizoen meekunnen. Ritje Noordkaap deze zomer, dus toch maar vers rubber. Ik zal nu wel de km stand eens opschrijven.
Niet te duur via Internet, 230 euro de set
 
Zijn er nog mensen met Givi V35 koffers met zilveren zijkanten ?

Ik heb helaas gisteren de rechter koffer langs de zijkant geschaafd, dus dat wordt een nieuwe cover. Maar de andere koffer is niet beschadigd, dus wellicht kan ik de kosten delen met iemand die precies aan de andere kant schade heeft ?
 
Laatst bewerkt:
Het is gebeurd. Ik heb getekend voor een Yamaha Tracer.
Mijn CBF1000 wordt ingeruild.
Als iemand toevallig op zoek is naar een goeie duizend in de buurt van Rotterdam. Laat me weten, ik weet waar er binnenkort een goeie staat.
Zwarte (Pearl black oid, mooier dan het 2006 zwart) met Honda zijkoffers. 2008 abs. Ik was de 2e eigenaar. Onderhoudshistorie volledig bekend en papieren van (van de winter nog een beurt laten geven; pas een nieuwe achterband ook) . Ong. 14500 km.
Winterstop/mooiweerrijder. (Dus niet met pekel gereden!) Dit is ook te zien aan de uitlaatbochten en remklauwen bijv. geen corrosie maar strak...
Hyperpro voorvering.

Hoewel de CBF een alleskunner is en ik er veel plezier mee gehad heb, heb ik er jammer genoeg nooit echt een klik mee gevonden.
Het motorblok is nog steeds een juweeltje van een naaimachientje. Koppel genoeg imho (hoewel de FJR die ik gehad heb er nog meer van kon). Schakelt heerlijk. Beter dan de Tracer eigenlijk... maar Yamaha is daar nooit echt een ster in geweest volgens mij.

De Tracer ben ik verliefd op geworden. Meteen een klik.
Een goed motorseizoen voor iedereen !
 
Laatst bewerkt:
Vandaag m'n nieuwe GPS houder gemonteerd (ram mount)

4044ce5df275f74b35d38b27b14f8ca6.jpg


Tegelijk te gebruiken als gopro mount met de ram adapter

f7a9339808352804553f8175681f686d.jpg
 
Nog een vraagje over de oliewissel.

Lees in de handleiding dat je de filter + de bout vast moet draaien met een momentsleutel.
Kan dit ook gewoon op gevoel? vast is vast?
 
Laatst bewerkt:
Nog een vraagje over de oliewissel.

Lees in de handleiding dat je de filter + de bout vast moet draaien met een momentsleutel.
Kan dit ook gewoon op gevoel? vast is vast?

Momentsleutel is wel beter, maar inderdaad vast is vast. Als je te strak draait is gaat je schroefdraad stuk en dat is vrij snel gebeurd.
 
Momentsleutel is wel beter, maar inderdaad vast is vast. Als je te strak draait is gaat je schroefdraad stuk en dat is vrij snel gebeurd.

Er staat trouwens in de handleiding dat bij 18k de remvloeistof vervangen moet worden.
Hoe kan ik checken of dit echt nodig is? en is dit ook echt nodig?
 
Vanavond wat afstandbusjes geplaatst bij het windscherm van de 1000, morgen eens kijken of het gebulder wat minder is nu.

Overigens, als je niet weet of je remvloeistof aan vervanging toe is, wees dan wijs en laat het bij je motorzaak doen !
 
Er staat trouwens in de handleiding dat bij 18k de remvloeistof vervangen moet worden.
Hoe kan ik checken of dit echt nodig is? en is dit ook echt nodig?

Deze info kun je ook wel zelf vinden, maar hoe donkerder hoe meer het nodig is.

Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het water opneemt uit de lucht. Door de aanwezigheid van water wordt het kookpunt lager en kan er roestschade in het hydraulische systeem optreden. Om deze redenen moet de vloeistof periodiek worden vervangen. Meestal wordt eens per twee jaar voorgeschreven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan