Is je "nieuwe" pulsgever wel goed dan? Meten = weten.Nou voor een 10tje door laten meten, en meneer zei dat mijn pulsgever kapot is. Dus ik weer een andere puls gever er op! Wat denk je ? Nog steeds geen vonk natuurlijk !
Welke cilinders heb je op vonk gecontroleerd?
Je moet eigenlijk of 1 & 2, of 3 & 4 checken.
Als bijv. cilinder 1 vonkt maar 2 niet heb je waarschijnlijk een bobine stuk.
Is je "nieuwe" pulsgever wel goed dan? Meten = weten.
En als de pulsgever goed is, komt het signaal wel aan bij de CDI? Is de CDI goed? Klopt de verbinding tussen de CDI en de bobines? Zijn de bobines goed? Etc. etc.
Als je op de gok onderdelen blijft verwisselen kan het nog lang duren. De ontsteking van je Honda is geen rocket science. De pulsgever (ook wel pickupspoel) genereert een signaal, het CDI-kastje versterkt het (simpel gezegd), de bobines maken er hoogspanning van en de bougies doen vonken. Tussen al deze onderdelen lopen draadjes en stekkers. En er zit nog een killswitch tussen. Als het ergens niet goed werkt, of slecht contact maakt, heb je geen vonk en loopt de motor niet.
Met een werkplaatshandboek (Haynes heeft meestal duidelijke uitleg over hoe je de ontsteking doormeet), een multimeter van 15 euro en een beetje geduld vind je zo de oorzaak van het probleem. Van de meeste componenten (pickupspoel, bobines, en soms de CDI) kun je de weerstand (in ohm) meten. Voor het doormeten van verbindingen is een multimeter met continuiteitsmeting (met geluidssignaal) erg makkelijk.
edit: meet trouwens ook de schakelaar van de zijstandaard en de koppelingshendel door. Het verschilt per motor hoe deze ingrijpen op de electronica, maar het is de moeite waar om er naar te kijken.
Je moet de weerstand (in ohm) meten, niet de spanning (in volt). De precieze weerstand voor jouw motor weet ik niet, maar zou in ieder geval tussen pakembeet 100 en 700 ohm moeten zitten, anders klopt er iets niet. Ze kunnen het "half" doen, als in soms wel en soms niet....maar meestal kappen ze er gewoon mee.
Heb je de schakelaar van de zijstandaard, koppeling en dodemansknop al doorgemeten? Ik meen dat de dodemansknop bij mijn ouwe Honda CB alleen de ontsteking onderbrak, je kon verder wel gewoon de startmotor laten lopen.
De verbindingen moeten niet "goed lijken te zijn", je moet ze doormeten. Meet de weerstand tussen het ene uiteinde van een draad en het andere uiteinde. Lage weerstand (een paar ohm) --> verbinding is goed. Hoge weerstand, of oneindig hoog (je multimeter geeft -1 aan, hetzelfde als wanneer je de meetpennen gewoon in de lucht houdt) ---> verbinding is slecht of kapot. Zo meet je ook de schakelaars door. Haal ook alle stekkertjes los, bewerk ze met contactspray en doe ze een paar keer los en vast.
Nogmaals, bij dit soort problemen moet je echt even systematisch werken en het systeem van begin tot eind doormeten. Als je op geen enkele bougie vonk hebt zit het probleem waarschijnlijk ergens voor de bobines (want ze gaan niet zomaar tegelijk stuk).
edit: heb je ook goed gekeken naar de zekeringen? Ja, dan heb ik het over meten.
Je moet het meetbereik op 2k (2000) Ohm moeten zetten. Vervolgens meet je aan de grote stekker van de CDI tussen de wit-gele en gele draad. Dan zou je tussen de 460 en 580 ohm moeten meten (bij kamertemperatuur, voor de volledigheid). Als je deze waarde niet meet, meet je nog een keer bij de stekker die tussen de CDI en de impulsgever zit (om draadbreuk uit te sluiten). Dit meet je overigens allemaal zonder de (start)motor te laten draaien.Wanneer ik nu mijn multimeter op 2M (Ohm) zet en ik meet mijn pulsgever meet ik ".033"(op enkel contact) en wanneer ik de startknop indruk meet ik ".337 / .345"
Goed gedaan man! Ik weet hoe frustrerend dit soort problemen kunnen zijn.
Voor de goeie orde: meet je nog even de laadspanning bij stationair en verhoogd toerental? Een defecte spanningsregelaar kan een mogelijke oorzaak zijn geweest van het stuk gaan van de CDI. Ik weet dat je de spanningsregelaar hebt vervangen....maar better safe than sorry!
Gewoon de spanning (volts, meetbereik 20v gelijkstroom, ook wel DC) meten op de accupolen, tijdens stationair lopen en met hogere toerentallen. Hier staat nog meer info: how to - accu en laadsysteem controleren. .