Honda CBR 600 motor te warm?

Tagi-M

Die hard MF'er
19 sep 2012
416
0
Beste mensen,

Na laatst een dag vol plezier en adrenaline op Assen, is mij CBR 600f uit 93 spontaan moeilijk gaan doen.

Het probleem:
De motor is koud. Na aanduwen(accu is nu leeg) start de motor normaal. Alle 4 de cilinders werken mee. Na een paar minuten wordt de linkerkant van het blok erg heet. Bij een paar keer goed gas geven hoor ik dat het blok niet meer op 4 cilinders loopt, maar misschien maar op 3 of zelfs 2 (vermoed ik). Als ik gas geef klimt hij niet zo snel in toeren als hij normaal doet, en het klinkt een stuk donkerder dan het hoort. Hij jankt niet zo meer.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
- Koelvloeistof vervangen;
- Olie bijgevuld;
- Elektronica nagekeken (was één aansluiting kapot, maar dit heeft het probleem niet opgelost)

Ik wilde de bougies ook even nakijken, maar aangezien hij daarna wel weer liep is dit het dus ook niet.

Ik heb het een en ander gelezen over een kapotte thermostaat. Wie o wie kan mij hier in adviseren op welke manier dan ook?

Bedankt!
 
Het zou kunnen zijn dat er toch iets niet in orde is met de electronica.

Zo willen de bobines en/of pulsgever weleens stuk gaan.

Het kan dan zijn dat als het koud is deze wel gewoon goed werken, en als ze warm beginnen te worden er ineens mee ophouden.

Ik heb het het bij een ÇBR 600F (pc31,1995) meegemaakt dat deze na een stuk rijden er ineens mee ophield, na even wachten kon deze weer gewoon starten en was er niks meer aan de hand.

Omdat in mijn geval de motor helemaal uitviel was mijn beredenatie dat het de pulsgever moest zijn, deze stuurt de CDI aan en die op zijn beurt weer de onsteking (Bobines)

Als er 1 bobine niet lekker meer is krijg je dat je motor nog maar op 2 cilinders loopt, want de cilinders worden per 2 aangestuurd (cilinder 1 & 4 en cilinder 2 & 3 zitten samen op een bobine)
 
Negeer dat laatste commentaar maar. Je gaat niet van alles schoonmaken en vervangen als je niet eens weet waar het probleem ligt. Ik heb de indruk, gezien wat je zegt, dat je geen ervaren sleutelaar bent. Misschien is het handiger de motor naar de motorboer te brengen voor een beurtje of er iemand bij te halen die er wel wat sjoege van heeft.

Een kapotte thermostaat kan er niet voor zorgen dat je motor op 2 poten gaat lopen of opeens vermogen verliest. De thermostaat blijft dan dicht staan, wat er voor zorgt dat je motor snel warmloopt (en je waarschuwingslampje gaat knipperen) of hij blijft openstaan, waardoor je motor erg traag of zelfs niet op temperatuur komt.

Controleer eerst eens of alle cilinders wel meedoen. Dat doe je het simpelste door te voelen of alle uitlaatbochten heet worden. Nee, niet met je blote handen.... maar bv. met een plantenspuitje wat water spuiten op elke bocht.
Als je motor maar op 2 van de 4 poten loopt zou je dat niet alleen moeten merken doordat ie niet zo jankt... dan wil hij meestal ook niet meer stationair lopen. Ik vermoed dan ook dat daar je probleem niet ligt, maar eerder in vermogensverlies op hogere toeren. Maar meten is weten....

Het is overigens wel zo handig, als je informatie zoekt, dat je vertelt wat er met de motor gebeurt. Laat je hem langdurig stilstaan, hoe zit het met onderhoud, je eigen kennis enz.
 
Negeer dat laatste commentaar maar. Je gaat niet van alles schoonmaken en vervangen als enz.

Maar opa toch _O- , ik heb dat echt niet verwacht van jou. LOL :+

wat gebeurt er met de moto als je carburator sproeiertjes in de ene carburator verstopt zijn? Wat gebeurt er met de motor als de onderdrukkanaal dopjes verslijten en gekrakt zijn?

Kan dat zijn dat de weerstand van de bougies toeneemt naarmate de temperatuur toeneemt???

Vervangen van bougies kan geen kwaad, benzine filter kost ook 6 euro.

Natuurlijk Opa heeft gelijk, als een WPH hebt en een multimeter onderdrukmetertje, kan je dit eerst uittesten het probleem vinden en dan vervangen.

Groeten en succes
 
Laatst bewerkt:
Maar opa toch _O- , ik heb dat echt niet verwacht van jou. LOL :+

wat gebeurt er met de moto als je carburator sproeiertjes in de ene carburator verstopt zijn? Wat gebeurt er met de motor als de onderdrukkanaal dopjes verslijten en gekrakt zijn?
Dan loopt ie toch nog steeds op alle vier de cilinders :?
Kan dat zijn dat de weerstand van de bougies toeneemt naarmate de temperatuur toeneemt???

Vervangen van bougies kan geen kwaad, benzine filter kost ook 6 euro.

Natuurlijk Opa heeft gelijk, als een WPH hebt en een multimeter onderdrukmetertje, kan je dit eerst uittesten het probleem vinden en dan vervangen.

Groeten en succes
 
Je bent nu zonder enig plan handelingen aan het verrichten.
Als je niets meet weet je niet eens of de motor echt wel heet wordt.
Zoek eerst uit waarom de accu leeg is.
 
Maar opa toch _O- , ik heb dat echt niet verwacht van jou. LOL :+

wat gebeurt er met de moto als je carburator sproeiertjes in de ene carburator verstopt zijn? Wat gebeurt er met de motor als de onderdrukkanaal dopjes verslijten en gekrakt zijn?

Kan dat zijn dat de weerstand van de bougies toeneemt naarmate de temperatuur toeneemt???

Vervangen van bougies kan geen kwaad, benzine filter kost ook 6 euro.

Natuurlijk Opa heeft gelijk, als een WPH hebt en een multimeter onderdrukmetertje, kan je dit eerst uittesten het probleem vinden en dan vervangen.

Groeten en succes
Wat me opvalt in al jouw postings is dat er in het algemeen maar één woord staat waar iemand iets mee kan.

Het laatste.
 
Laatst bewerkt:
Je bent nu zonder enig plan handelingen aan het verrichten.
Als je niets meet weet je niet eens of de motor echt wel heet wordt.
Zoek eerst uit waarom de accu leeg is.

De accu is leeg omdat ik tevergeefs bleef proberen te starten :+
En wat meten dan? En met wat voor gereedschap? En als ie koud is of al ie al loopt? En bedoel je de elektronica of de temperatuur? Juist hierom zet ik deze vraag hier neer. ;)

Controleer eerst eens of alle cilinders wel meedoen. Dat doe je het simpelste door te voelen of alle uitlaatbochten heet worden. Nee, niet met je blote handen.... maar bv. met een plantenspuitje wat water spuiten op elke bocht.

Alle uitlaat pijpen worden heet zoals gezegd. In het begin draait de motor goed. Daarna gaat het niet lekker, en dan zijn de pijpen al heet.
 
De accu is leeg omdat ik tevergeefs bleef proberen te starten :+
En wat meten dan? En met wat voor gereedschap? En als ie koud is of al ie al loopt? En bedoel je de elektronica of de temperatuur? Juist hierom zet ik deze vraag hier neer. ;)Alle uitlaat pijpen worden heet zoals gezegd. In het begin draait de motor goed. Daarna gaat het niet lekker, en dan zijn de pijpen al heet.
Ik bedoelde de motortemperatuur. Hoe weet je dat de motor heet is? Een warme motor voelt altijd heet aan.
 
Ik bedoelde de motortemperatuur. Hoe weet je dat de motor heet is? Een warme motor voelt altijd heet aan.

Normaal voel ik door mijn handschoenen de warmte van de motor lichtjes na een tijdje rijden, meestal ook echt op hete dagen. Nu wordt hij na 3 minuten al zo warm, in de regen.
 
je kan altijd de lange toer doen waarbij je alles naziet. De tank eraf, alles nazien, de luchtfilter eraf, alles nazien, de zijkuipen eraf, water nazien, bougie doppen eraf, nazien of ze geen kraken of kortsluitingen maken, radiator beetje naar achter via de onderste schroef van 10, de carbs eraf dan de bougie eruit. sleutel van 16 geloof ik.

of je kan gewoon de zijkuip demonteren de radiator lossen en met een aangepaste sleutel proberen te werken. normaal heb je plaats geneog

Hier een goeie site voor iridium bougies.

groeten en succes 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ook een duitje in het zakje.

De motor is koud. Na aanduwen(accu is nu leeg) start de motor normaal. Alle 4 de cilinders werken mee. Na een paar minuten wordt de linkerkant van het blok erg heet.

Bedoel je hiermee de linkerkant van het bovenblok (de cylinders) of de linkerkant van het onderblok?

Als het de cylinders zijn, dan is er wel iets heel raars aan de hand. Zoals gezegd zitten cylinders 1+4 en 2+3 elk aan een eigen bobine, dus de bobine kan het dan niet zijn. En daarmee dus ook niet de ontsteking (CDI). Blijft over dat er een kapotte bougie zou kunnen zijn.

Als het niet de bougie is, dan kan het eigenlijk alleen nog maar de carburateurs zijn. Die moeten dan verstopt zitten, of misschien een losgetrilde sproeier of een kapot vacuum-membraan.

Loop ook het luchtfilterslangsysteem eens goed na. Toen ik de tank van mijn CBR600F loshaalde viel ik van verbazing om door de hoeveelheid slangen die er onder zitten. Geen idee waarom het zo ingewikkeld moet zijn, maar als er een slang los zit, dan gok ik dat de boel wel ruk zal gaan lopen.

Ik heb ook een CBR900RR, en dat is tenminste rechttoe-rechtaan simpel. En het gaat ook nog eens harder. ;)

Als ik jou was zou ik ook mijn luchtfilter eens open halen om te zien of er niets iets geks in zit. De motor van een vriend van mij liep eens slecht. Haalde ik het luchtfilter open, bleek het ding een paar stukken WC papier opgezogen te hebben. Tja, dat filtert wel beter, maar laat ook minder lucht door. ;)
 
Laatst bewerkt:
Alle uitlaat pijpen worden heet zoals gezegd. In het begin draait de motor goed. Daarna gaat het niet lekker, en dan zijn de pijpen al heet.

Dan werken in ieder geval alle cilinders mee. Dat is al een resultaat.

Volgende stap is bepalen of je probleem electrisch is of in de carburatie zit.

Controleer als eerste de bougies en de -kabels/doppen.
Het is ook mogelijk dat, als het blok opwarmt, een electrische verbinding of bv. een deels defecte CDI door de warmte gaat opspelen. Over het algemeen merk je dat doordat de motor gaat haperen, maar jij zegt dat je alleen vermogen mist, toch?
Dan zou je dus naar mijn idee richting carburatie moeten gaan. Carbs aftappen. Rubbers controleren op lekken. Carbs er af halen en schoonmaken (ultrasoon).

Alweer: als je dit soort dingen nooit eerder hebt gedaan, breng de motor weg of haal er iemand bij die wél weet wat hij doet. Het opsporen van dit soort problemen kan langdurig en knap lastig zijn. Als onervaren sleutelaar richt je dan soms meer schade aan dan je repareert.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan