Als de koppelingskabel te veel speling heeft (en dus niet helemaal vrij komt als je 'm inknijpt, wat het lastige schakelen zou verklaren) zal ie idd niet slippen, nee. Hij staat dan namelijk te los in plaats van te strak.Bedankt voor jullie snelle reacties. De motor maakt naar mijn idee ook een ratelend geluid dus het druklager zou kunnen. Ik denk dat ik het maar eens los moet halen om een inspectie uit te voeren? Al heb ik geen idee hoe dat moet. Heeft er iemand van jullie een werkplaatshandboek op CD? Ik ben vroeger automonteur geweest dus ik ben wel een handige jongen maar v/e CBR heb ik (nog) geen verstand.
De koppeling slipt in elk geval niet en de motor heeft nu 23000 gelopen.
Nog iemand tips om (voor de demontage) uit te testen?
Waar kan ik zien of er genoeg olie in de bak zit?
Foutje... Glaasje is vanaf PC35. Ik had niet goed gelezen. In geval van een PC31 zit er idd een peilstokje. Dan is 't motor op de bok (vlakke ondergrond), peilstok eruit draaien, peilstok schoonmaken, peilstok er weer in duwen tot ie niet verder gaat (niet erin draaien), peilstok eruit halen en aflezen.Ik denk niet dat de mijne een kijkglaasje heeft. Hij heeft een peilstokje en de olie ziet er nieuw en fris uit.
Als ik met het gas speel hoor ik een ratelend geluid in zijn vrij met koppeling los. Dit geluid is geheel weg als ik dit doe met koppeling ingetrokken. Zou dit door het druklager komen en is dit dan kapot? (Jeetje wat voel ik mij kl*te)
Dan verdwijnt het niet als je de koppeling inknijpt, volgens mij.dat ratelende geluid wat je hoor zou ook nog een versleten nokkenaskettingspanner/geleider/ketting kunnen zijn heb ik namelijk ook last van
Een goeie halfsyntheet (voor motorfietsen!) is prima.Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...
Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.
Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...
Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.
Brikkenolie? Ik neem aan dat je ALDI olie bedoelt? Welke olie moet er eigenlijk in deze fiets? Misschien toch maar eens beginnen met wat nieuwe olie...
Trouwens het terugschakelen wat niet goed werkt is alleen als ik meerder versnellingen ineens wil nemen. 1 voor 1 kan ik dus wel goed terugschakelen.
Ik bedoel met ingetrokken koppeling 2/3 versnellingen terug zonder de koppeling tussentijds op te laten komen.
Geen idee. Maar ik blijf bij mijn stelling dat je onnodig problemen zoekt. Een motorfietsbak is niet te vergelijken met een autoversnellingsbak met synchromesh, die niet sequentieel is, (volgens mij) andere vertanding heeft, etc. Mijn CBR wil ook wel es niet direct in de één. De (stilstaande) tandwielen staan dan net ff ongelukkig tegenover elkaar en hij schiet er niet in. Ff de koppeling laten slippen zodat één kant een andere stand heeft en hij gaat er zo in. Alle motoren die ik tot dusver heb gereden hadden dat wel eens. Volgens mij is dat gewoon inherent aan het soort versnellingsbak in een motorfiets.Inmiddels nieuwe olie erop gedaan en ik moet zeggen dat ik wel verschil merk maar het blijft soms moeilijker schakelen. Ik denk toch dat het druklager de boosdoener is. Soms is het ook al lastig om zijn 1 te vinden vanuit neutraal.
Volgens mij is een druklager vervangen geen grote klus. Iemand een idee kwa kosten?
Goed punt idd... Leuk als je een noodstop gemaakt hebt. Sta je vervolgens nog 5 minuten in die bak te roeren, 4x de koppeling op laten komen, etc., voordat je weer verder kunt.Het schakelen geeft bij mij ook wel eens problemen.
Ik rij nu met een cbr600 pc25 met ruim 46000 km, ik heb em nu een paar maanden
maar met schakelen moet ik ook wel eens een beetje zoeken, anders loopt ie tussen de versnellingen. Het gekke bij mij is alleen dat het bij deellast is, wanneer ik in de hoge toeren overschakel dan heb ik geen problemen (wel een forse klik).
Het verhaal van meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen ken ik, het is zaak om met een wat hogere snelheid terug te gaaan schakelen,
wanneer ik met 30 nog terug moet van 6 naar 2 heb ik ook problemen.
Ach, het is ff wennen maar dat heb je met spul wat al door andere is mishandeld
Suc6