Honda CBR600F3 trekt slecht op na 3,5 jaar stilstaan

Sambucas

MF'er
21 sep 2010
160
0
Amsterdam/Haarlem
Honda CBR 600 F3, na bijna 4 jaar vrijwel stilstaan:

Voor het eerst gestart met startgas, heel onregelmatig toerental, vooral onderin, maar bovenin ook niet soepel. Na 5 kilometer rijden was het al een heel stuk beter en na 1 tank beetje losrijden en af en toe (met warme motor) ff flink doortrekken, was het bijna OK, alleen onderin nog niet helemaal lekker lopen, bovenin prima.

Daarna nog 1 tank met Forté doorheen gereden.

Reed daarna prima op snelheid, maar nog steeds moeite met optrekken. Valt bijna uit als je met gas erop in z'n 1 optrekt, valt echt uit als je geen gas bij geeft. Ook beetje horten en stoten. Boven de 3000-4000 toeren en eenmaal met 10 km/h rijden > geen probleem meer.

Nu brandstofsysteemreiniger van MotoZoom in een bijna lege tank, carbs leegrijden en nog stukje rijden met dit mengsel en toen 4 dagen stil laten staan (weken). Daarna halve tank Shell V-power getankt en gaan rijden > hetzelfde probleem en loopt nu rond de 3000 toeren ook slechter als voorheen, dan hoor je regelmatig een plof in de uitlaat, dus ik denk dat 1 cylinder nauwelijks meedoet. Boven de 5000 toeren lijkt alles OK.

Moet ik nou echt de carberateurs eruit halen om schoon te maken, of heeft dit te maken met de vacuum advance? Ontsteking denk ik dat het niet is, want ik had toevallig van de week mijn accu leeg gestart en met lege accu liep hij niet slechter als met volle accu. (Dus de oorzaak van het horten en stoten lijkt me niet een zwakke vonk, anders was het met lege accu nog veel erger geweest en dat was het dus niet...)

Ideeen hoe ik met minimale demontage deze motor ook onderin lekker kan laten lopen?
 
Ik zou de bougies eens bekijken en eventueel nieuwe erin steken. Bekijken alleen al kan je veel informatie geven.

Ik heb 1 bougie er al uit gehad, maar dat was voordat ik hem voor het eerste gestart had, dus dat zei niet zoveel. Ik heb er nu aardig op gereden, dus ik ga nog eens een keertje naar alle bougies kijken, idd.

Ook ff alle ontstekingsdraden nakijken, want ik heb een verhaal gelezen van iemand met een soortgelijk probleem en uiteindelijk was de bobine de boosdoener.

Bedankt voor de tip! :)

Nu nog even de tijd vinden... |(
 
Nieuwe bougies liggen idd. in de planning,

sorry hoor, maar als je motor 4 jaar heeft stil gestaan dan is het eerst wat je doet, voordat je hem start en uberhaupt een meter mee rijd, gewoon een hele beurt geven: olie+filter bougies en luchtfilter

als hij dan nog een beetje moeilijk doet (zoals de jouwe) inderdaad wat forté ofzo. maar werkt dat niet dan moet je toch gewoon good ol' fashioned met de hand je carbs schoonmaken.

oja en 2600 voor die CBR...... :')

als de jouwe in topstaat is kan je hem kwijt voor 1000e, max 1200. no offense, maar tis nou ook niet bepaald een klassieker ofzo
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen aardig doorgereden (totaal maar 1000 km, maar wel om de dag 50km) met deze Honda CBR 600 F3 en hij is al een heel stuk losser nu.
Ik heb nog niks vervangen, dat doe ik straks voordat ik weer ga rijden als het weer beter is, staat nu in de stalling.
Maar hij rijdt nu eigenlijk helemaal goed, alleen moet je op de goede manier wegrijden. Het was denk ik ook gewoon een eigenschap van deze fiets en iets waar ik aan moet wennen.
Dit voorjaar zal ik hem ook nog eens bij de garage langs brengen voor een algehele check en dan nog eens vragen of hij nu rijdt zoals een Honda CBR 600 hoort te rijden. Zo niet, dan vraag ik aan hun wat er aan te doen is, ik wil hem niet verpesten met te veel zelf beunen.

Iedereen die gereageerd heeft bedankt voor de suggesties, ik heb weer een hoop bijgeleerd! :)
 
Ps. Ik denk dat de carberateurs aardig schoongespoeld zijn, gewoon door op deze motor door te blijven rijden. Toen ik hem voor het eerst startte, moest het stationair-toerental-draaiwieltje iets van 5 slagen uit om de motor 1500 toeren te laten maken, zodat hij uberhaupt bleef lopen.
In de afgelopen tijd kon (moest) dit wieltje iedere keer weer een stukje terug om dat hij steeds meer toeren had bij stationair lopen. Omdat ik hem 2 keer per week terug moest draaien en hij steeds soepeler ging rijden, leek het mij dat de carberateurs dus steeds schoner werden.
Uiteindelijk heb ik een paar weken terug het ultieme doel bereikt: het einde van het stationair-toerental-draaiwieltje en de motor blijft netjes stationair draaien met 1200 toeren. Zo hoort het te zijn, dus ik neem aan dat de carbs schoon genoeg zijn. Aangezien hij nu ook gewoon lekker rijdt.

Als hij dit voorjaar voor een beurt gaat, vraag ik of ze de carbs nog even checken en evt. schoonmaken!
 
Ik denk dat het al minimaal 40x is gezegd, maar (laat) je carburateurs eens schoonmaken. Motor loopt slecht na lang stilstaan? > Carburateurs. simpel.

Klopt. En dat de carberateurs vuil waren, daar was ik zelf bij mijn eerste post ook al achter.

Maar mijn vraag was of het mogelijk is om de carberateurs schoon te krijgen, zonder ze te demonteren.

Dat is dus soms mogelijk, zoals in dit geval, door er gewoon voorzichtig op door te rijden...
(mocht dat niet helpen, dan kan je altijd nog gaan schroeven)
 
Klopt. En dat de carberateurs vuil waren, daar was ik zelf bij mijn eerste post ook al achter.

Maar mijn vraag was of het mogelijk is om de carberateurs schoon te krijgen, zonder ze te demonteren.

Dat is dus soms mogelijk, zoals in dit geval, door er gewoon voorzichtig op door te rijden...
(mocht dat niet helpen, dan kan je altijd nog gaan schroeven)

Ik snap je punt, maar sommige kanaaltje worden gewoon niet schoon na jaren stilstand.

Het werkt misschien wel goed, maar het is het "net niet", snap je?
 
Ik snap je punt, maar sommige kanaaltje worden gewoon niet schoon na jaren stilstand.

Het werkt misschien wel goed, maar het is het "net niet", snap je?


Ja, dat snap ik, daarom ga ik hem binnenkort nog even naar de garage brengen, dan kunnen hun de finishing touch doen.

Ondertussen valt er nu prima op de motor te rijden en daar ging het me om, toen ik deze vraag stelde. Ik had toen eenvoudig weg geen tijd en zin om het probleem bij de bron grondig aan te pakken, dus ik zocht voor een tijdelijke shortcut.

Zoals gezegd, de garage mag het binnenkort definitief oplossen.

Bedankt voor alle reacties en hulp! :)
 
Is dat normaal bij dikke 4T-motoren, slippend optrekken? Schakelbrommers (2T) gooide ik met een centimetertje voet-afduw-rollen altijd meteen in 1 en in bijna dezelfde beweging flink gas er op, totaal zonder slippen want 1 stond zo laag dat langzamer dan stapvoets rijden mogelijk was.

Ik zag wel sommige rijders inderdaad "slippend" optrekken maar diezelfden ontkoppelden ook in bochten, grip op de weg kwijt en alle bochten levensgevaarlijk te groot; die hadden vrij regelmatig nieuwe koppelingsplaten nodig, ik niet.

:?

_O- _O- _O-

FAIL

Die kunnen beter een Aixam kopen......
 
Ten eerste, forte is rotzooi :+

Ten tweede. lijkt inderdaad alsof je stationair sproeiers dicht zitten. Hebben die F2'tjes wel vaker snel last van. Zal gewoon even je carbs eraf (laten) halen, en ultrasoon reinigen, boel synchroniseren, en loopt weer prima.

Je kunt je afvragen of je hiet niet beter mee kunt wachten tot na de winter, weet niet of hij lang stil blijft staan voorlopig, maar dan zóu je dus weer hetzelfde probleem kunnen hebben.

Verklaar je nader? Ik heb alleen maar goede ervaringen met dat spul...
 
Zowiezo bougies verniewen.

En het klinkt er verdacht veel naar dat je stationair sproeiers dicht zitten. Dus onderin geen vermogen omdat er geen brandstof in KAN.

Dat wprd sleutelen maat! Carbs eraf en reinigen die boel! Succes.

8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan