Honda Magna 500

Evan88

MF'er
3 mrt 2022
206
24
Meppel
Hallo,

Een tijd geleden poste ik een bericht over mijn tikkende Magna v30 uit 85. Besloten er een nieuw(ig) blok in te zetten vanwege vermoedend versleten nokkenassen. Voordat ik daarmee begon sloeg de ventilator al aan bij het aanzetten van het contact, nu met het nieuwe blok erin gebeurt dat niet meer. Ik heb de koelvloeistof bijgevuld in het reserve tankje, die zit nok vol, echter het loopt niet weg in de nog lege koelvloeistof slangen en buizen. Het lijkt er dus op dat de vloeistof niet rond komt. De thermostaat net gecheckt en die gaat open als ik hem in heet water laat zakken. Maar sowieso vond ik de slangen bij de thermostaat er erg droog uitzien. Kortom, wat zou het kunnen zijn? Waterpomp? Hoe kan ik zoiets het beste testen? De dop van de radiator ziet er trouwens erg gaar uit en vraag me af of die nog goed vacuum trekt, zou dat invloed kunnen hebben op het rondpompen?

Alvast weer heel erg bedankt voor jullie hulp.
Evan
 
Ik heb een wph liggen, daarin vermelden ze ook bijvullen in het reserve tankje. Maar zal de radiator vullen eens proberen. Wph vermeld ontluchten via radiator dop.
Bijvullen idd, maar als je hele systeem leeg is geweest is t niet meer bijvullen maar zoals janbros al opperde vullen door je radiator dop.

En of t systeem ontlucht zichzelf, laten draaien zonder radiatordop erop en bijvullen indien nodig met draaiende motor of er zit ergens iets om m te ontluchten..
 
René bedoeld of je leiding van je expansie vat op de aansluiting bij je radiatordop zit.(denk ik).
Zit dan je radiatordop erop stroomt je kvs niet in je systeem.
De radiatordop werkt onder druk., bij voldoende druk van de hete uitzettende kvs gaat ie open en laat kvs naar je expansie vat, koelt je motor (minder druk af laat ie weer de kvs terugstromen in je systeem zodat dit optimaal gevuld blijft.

Dit alles in een nutshell..😋😉
 
René bedoeld of je leiding van je expansie vat op de aansluiting bij je radiatordop zit.(denk ik).
Zit dan je radiatordop erop stroomt je kvs niet in je systeem.
De radiatordop werkt onder druk., bij voldoende druk van de hete uitzettende kvs gaat ie open en laat kvs naar je expansie vat, koelt je motor (minder druk af laat ie weer de kvs terugstromen in je systeem zodat dit optimaal gevuld blijft.

Dit alles in een nutshell..😋😉
Ik ga er wel vanuit ja, alleen die dop is niet meer helemaal netjes. Denk dat het lastig zal zijn een vervangende dop te vinden.
 
1653248948310.png
 
Dank je wel Vol D ,or als dus de dop niet loost blijft alles in de radiator, als ik het goed begrijp,pas bij een bepaalde druk komt het dus in het expansievat
Yep, door de warmte wil de kvs gaan uitzetten, maar het systeem moet onder druk werken( hoger kookpunt kvs), bij een bepaalde druk tegen de veerdruk in gaat de dop eig wat lichten en stroomt de kvs naar je expansievat en bij afkoelen stroomt t weer terug door de kleine klep in de dop..( wordt eig aangezogen door de onderdruk die ontstaat bij afkoelen)
Lijkt eigenlijk maar een simpel ding zo'n dop maar is wel degelijk belangrijk.

Daarom ook bij koude motor het expansievat vullen op min, bij hete motor stijgt dan het nivo.
 
Ik ga er wel vanuit ja, alleen die dop is niet meer helemaal netjes. Denk dat het lastig zal zijn een vervangende dop te vinden.
Dop is hetzelfde bij vele modellen Honda's, deze is vast wel bij een sloper te vinden. Van belang is dat je er een hebt die op de juiste overdruk werkt. Dit staat gelukkig groot op de dop afgedrukt.
 
Op je thermostaathuis zit een klein boutjje (m10) dat je open moet draaien tijdens het vullen van de radiateur (met lopende motor) Als de radiateur tot aan de nek gevuld is even laten lopen tot de luchtbellen verdwenen zijn en motor uitzetten.Daarna expansietankje vullen tussen min. en max. en boutje op thermostaat weer vastdraaien.
 
Op je thermostaathuis zit een klein boutjje (m10) dat je open moet draaien tijdens het vullen van de radiateur (met lopende motor) Als de radiateur tot aan de nek gevuld is even laten lopen tot de luchtbellen verdwenen zijn en motor uitzetten.Daarna expansietankje vullen tussen min. en max. en boutje op thermostaat weer vastdraaien.
meen je dat nu ? als allerlaatste :')
 
Het bleek iig het verkeerd vullen van het systeem waardoor het niet lukte. Bij de radiator bijgevuld, en na flink wat lucht begon het rond te stromen. Maar zelfs na lange tijd kreeg ik nog luchtbellen, en dan begint de vloeistof ook uit te zetten en over te lopen. Waarom moet je de radiateur vullen met het boutje losgedraaid? Het handboek zegt daar niks over, althans ik zie het niet ergens staan. Helpt dat bij het ontluchten? Super bedankt voor jullie hulp weer. De motor heeft even gereden maar toen ging de benzine slang lekken, en ook de thermo sensor lijkt kapot. Van het ene naar het andere :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan