Honda Magna v45 carburateur expert gezocht

JapieMoto

Die hard MF'er
23 jan 2006
791
427
Creil
Hallo allemaal .
Ik heb hier een Honda Magna v45 750 uit 1984 staan van een kennis .

Die heeft deze recent gekocht en ze had hem hier gebracht voor een onderhoudsbeurt.
Nu viel mij meteen op dat hij maar op 2 cilinders loopt .
Het is een V4 en alleen de rechts voor en links achter cilinder lopen .
Ik heb de ontsteking gecheckt en alle bougies geven een vonk .
Compressie lijkt ook aanwezig te zijn .

De eigenaresse had verteld dat de vorige eigenaar recent de carburateur had laten reinigen .


Nu heb ik wel een beetje verstand van hoe een carburateur werkt maar deze gaat mij de pet te boven .
Aangezien de cilinders onderling gesynchroniseerd moeten worden maar ook de cilinder banken met elkaar enz .


Is hier iemand die er naar wil kijken of een goede suggestie heeft .
 
Bij bijvoorbeeld een SRAD (om het bij een viercilinder te houden) is het echt een eitje, bij een GS550 :X
Misschien moeten we eens een top 5 maken van motoren waarvan we liever geen carburateurs van verwijderen.

Bij mij staat met stip bovenaan de 1e generatie Honda Shadow met geïntegreerde luchtfilterkast in het frame. Enige manier om de carburateurs te verwijderen is om het blok te kantelen zodat je voldoende ruimte krijgt...
 
los van dat alles, we hebben het wel over een motorfiets van 1984 he .

dat het om een motorfiets is van 38 jaar oud kan iedereen uitrekenen.
Leuk dat iemand dat koopt, maar om dan vervolgens aan een kennis te vragen om even 3 dagen tijd in dat ding te steken om deze weer betrouwbaar/lopend te maken ?

Ik krijg regelmatig mensen die bij de reguliere motorzaken worden weggestuurd, woorden als "dat soort oude troep doen we niks meer mee" en varianten daarop worden dan vaak aangehaald.

Een kennis van mij deed het al jaren, voor jan en allemaal motoren en auto's opknappen en beunde ook regelmatig bij allerlei werkplaatsen in de buurt, maar zei ook dat men gewoon geen idee had wat er allemaal bij kwam kijken, niet in het minst qua kosten.
Maar op een gegeven moment kreeg men de verwachtingen van de garage maar met een kostenplaatje van een liefhebber die het wel even voor je doet.

Ik zou toch eerst even kijken en informeren, waarom heb je een 38 jaar oude motor gekocht ?
Over 2 jaar is het een oldtimer, dus dat scheelt je 120 euro per jaar aan houderschapsbelasting,maar kan je überhaupt iets zelf ?
Weet je dat de brandstof van tegenwoordig, hoewel prijzig, gewoon troep is en dit regelmatig problemen kan geven in jouw motor die gemaakt is in de tijd dat er nog 'pure kerosine' uit de pomp kwam ipv die zut van tegenwoordig ?

Verwacht je dat die klassieker over 3 maanden nog probleemloos start, als je weer een keer tijd hebt voor een ritje wat net genoeg is om de accu weer bij te laden ? Net als je Lupo van 2019 en de elektrische tandenborstel ?

Ik kan dan inmiddels wel een ouwe zeikerd zijn maar het is niet meer zoals het x jaar geleden was.
Houd daar rekening mee, op alle vlakken.

Namasté ;)
 
los van dat alles, we hebben het wel over een motorfiets van 1984 he .

dat het om een motorfiets is van 38 jaar oud kan iedereen uitrekenen.
Leuk dat iemand dat koopt, maar om dan vervolgens aan een kennis te vragen om even 3 dagen tijd in dat ding te steken om deze weer betrouwbaar/lopend te maken ?

Ik krijg regelmatig mensen die bij de reguliere motorzaken worden weggestuurd, woorden als "dat soort oude troep doen we niks meer mee" en varianten daarop worden dan vaak aangehaald.

Een kennis van mij deed het al jaren, voor jan en allemaal motoren en auto's opknappen en beunde ook regelmatig bij allerlei werkplaatsen in de buurt, maar zei ook dat men gewoon geen idee had wat er allemaal bij kwam kijken, niet in het minst qua kosten.
Maar op een gegeven moment kreeg men de verwachtingen van de garage maar met een kostenplaatje van een liefhebber die het wel even voor je doet.

Ik zou toch eerst even kijken en informeren, waarom heb je een 38 jaar oude motor gekocht ?
Over 2 jaar is het een oldtimer, dus dat scheelt je 120 euro per jaar aan houderschapsbelasting,maar kan je überhaupt iets zelf ?
Weet je dat de brandstof van tegenwoordig, hoewel prijzig, gewoon troep is en dit regelmatig problemen kan geven in jouw motor die gemaakt is in de tijd dat er nog 'pure kerosine' uit de pomp kwam ipv die zut van tegenwoordig ?

Verwacht je dat die klassieker over 3 maanden nog probleemloos start, als je weer een keer tijd hebt voor een ritje wat net genoeg is om de accu weer bij te laden ? Net als je Lupo van 2019 en de elektrische tandenborstel ?

Ik kan dan inmiddels wel een ouwe zeikerd zijn maar het is niet meer zoals het x jaar geleden was.
Houd daar rekening mee, op alle vlakken.

Namasté ;)
Drama Queen ;),er zijn nog wel zaakjes waar ouwe meuk welkom is,maar ben het met je eens
dat dit oude spul meer geschikt is voor de handige hobby bob dan voor een dame zonder sleutelervaring.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het geen benzine krijgen van de carbs, reinigen geeft nog wel eens wat oxidatie van het metaal. De boring van de vlotternaald wordt dan stroef en deze blijft vastzitten. Remedie, carbs demonteren. Vlotternaald uit de boring halen. Vervolgens met een wattenstaafje en staalfix voor rvs de boring polijsten. Lostte bij mijn oude cb de problemen op.
 
los van dat alles, we hebben het wel over een motorfiets van 1984 he .

dat het om een motorfiets is van 38 jaar oud kan iedereen uitrekenen.
Leuk dat iemand dat koopt, maar om dan vervolgens aan een kennis te vragen om even 3 dagen tijd in dat ding te steken om deze weer betrouwbaar/lopend te maken ?

Ik krijg regelmatig mensen die bij de reguliere motorzaken worden weggestuurd, woorden als "dat soort oude troep doen we niks meer mee" en varianten daarop worden dan vaak aangehaald.

Een kennis van mij deed het al jaren, voor jan en allemaal motoren en auto's opknappen en beunde ook regelmatig bij allerlei werkplaatsen in de buurt, maar zei ook dat men gewoon geen idee had wat er allemaal bij kwam kijken, niet in het minst qua kosten.
Maar op een gegeven moment kreeg men de verwachtingen van de garage maar met een kostenplaatje van een liefhebber die het wel even voor je doet.

Ik zou toch eerst even kijken en informeren, waarom heb je een 38 jaar oude motor gekocht ?
Over 2 jaar is het een oldtimer, dus dat scheelt je 120 euro per jaar aan houderschapsbelasting,maar kan je überhaupt iets zelf ?
Weet je dat de brandstof van tegenwoordig, hoewel prijzig, gewoon troep is en dit regelmatig problemen kan geven in jouw motor die gemaakt is in de tijd dat er nog 'pure kerosine' uit de pomp kwam ipv die zut van tegenwoordig ?

Verwacht je dat die klassieker over 3 maanden nog probleemloos start, als je weer een keer tijd hebt voor een ritje wat net genoeg is om de accu weer bij te laden ? Net als je Lupo van 2019 en de elektrische tandenborstel ?

Ik kan dan inmiddels wel een ouwe zeikerd zijn maar het is niet meer zoals het x jaar geleden was.
Houd daar rekening mee, op alle vlakken.

Namasté ;)
Ben het helemaal met je eens .
Die vrouw heeft lekker op marktplaats naar een goedkope motor lopen zoeken en komt dan zon Magna tegen en denkt goh wat leuk .
En koopt hem .
Niet nadenken van he , hij is 40 jaar oud , wat moet ik verwachten .
Tijdens de proefrit niet doorhebben dat hij benzine lekt en maar op 2 cilinders loopt .
Banden van 30 jaar oud , remmen op , accu op , etc.

En het gevaar is , ook voor een motorzaak .
Dat als hij na alle reparaties weer loopt ze bij het minste of geringste weer bij je voor de deur staan van dat ding is niet goed . Jullie zullen wel iets niet goed hebben gedaan .

Ik trek m'n handen en maar vanaf .
 
Ben het helemaal met je eens .
Die vrouw heeft lekker op marktplaats naar een goedkope motor lopen zoeken en komt dan zon Magna tegen en denkt goh wat leuk .
En koopt hem .
Niet nadenken van he , hij is 40 jaar oud , wat moet ik verwachten .
Tijdens de proefrit niet doorhebben dat hij benzine lekt en maar op 2 cilinders loopt .
Banden van 30 jaar oud , remmen op , accu op , etc.

En het gevaar is , ook voor een motorzaak .
Dat als hij na alle reparaties weer loopt ze bij het minste of geringste weer bij je voor de deur staan van dat ding is niet goed . Jullie zullen wel iets niet goed hebben gedaan .

Ik trek m'n handen en maar vanaf .
Vanaf dit moment gaat voor mij het uiterlijk van de vrouw meespelen 😉 ,jaja karakter ook zo'n viespeuk ben ik nou ook weer niet.

Ik dacht pas nog, bij dat soort projecten " laat maar 2000 euro achter, dan bel ik je over een maand hoeveel er over is, dan behandel ik hem als een project van mijzelf."

Klinkt meer als een restaurateur en daar komt het vaak op neer.
 
Vanaf dit moment gaat voor mij het uiterlijk van de vrouw meespelen 😉 ,jaja karakter ook zo'n viespeuk ben ik nou ook weer niet.

Ik dacht pas nog, bij dat soort projecten " laat maar 2000 euro achter, dan bel ik je over een maand hoeveel er over is, dan behandel ik hem als een project van mijzelf."

Klinkt meer als een restaurateur en daar komt het vaak op neer.
Het is een vriendin van de familie .
Met een gezicht van die heeft een ongeluk gehad zonder helm 😆 dus daar hoef ik het niet voor te doen .

Maar zonder gekheid .
Ik doe alle onderhoud en meeste reparaties zelf van mijn motorfietsen en heb ooit nog eens op een blauwe maandag geraced .

Dus krijg regelmatig kennissen die dan bij mij komen voor onderhoud .
En dat vind ik wel leuk om te doen .
Kosten worden betaald maar verder verdien ik er niks aan .
Maar er zit altijd gevaar bij .
Als er een bout afbreekt of iets dergelijks
Of er breekt een clipje van een kuipdeel dan draai ik daar natuurlijk wel voor op .
 
Het is een vriendin van de familie .
Met een gezicht van die heeft een ongeluk gehad zonder helm 😆 dus daar hoef ik het niet voor te doen .

Maar zonder gekheid .
Ik doe alle onderhoud en meeste reparaties zelf van mijn motorfietsen en heb ooit nog eens op een blauwe maandag geraced .

Dus krijg regelmatig kennissen die dan bij mij komen voor onderhoud .
En dat vind ik wel leuk om te doen .
Kosten worden betaald maar verder verdien ik er niks aan .
Maar er zit altijd gevaar bij .
Als er een bout afbreekt of iets dergelijks
Of er breekt een clipje van een kuipdeel dan draai ik daar natuurlijk wel voor op .
Dat laatste zou ik dus niet aan beginnen, oud plastic wordt bros, een 20 jaar oude plastic zak wordt vanzelf confetti.
Dat kosten worden betaald is eigenlijk een rare opmerking, als jij je dienst weggeeft zou het raar zijn als jij de waarde vermeerdering voor hun gaat betalen.
Ik heb wel eens banden gemonteerd op een gpx600 waarbij ik aangaf dat dat een waarde verdubbeling van de motor was. Beetje zeldzame maat ook dus niet goedkoop.

Zoals jij jezelf omschrijft hierboven herken ik mezelf wel in. Op maandag was Croix vaak open, maar of ze blauw waren? Liefst geen regen uiteraard.
Maar een kennis deed dit al langer en gaf ook aan, een accu hier, een lekke voorvork daar en opeens vind men 200 euro veel geld. Hij deed het niet meer.

Er is hier ook een topic geweest over een R1 2004 die niet goed liep, ze kwamen er niet uit, of hij 1700 euro aan onderzoek kosten en reparatie wou betalen met de opmerking erbij dat hij liever oud spul deed....
Voor dat geld had ik een kop revisie van hetzelfde model inc alles op en afbouwen..
 
Ik doe dat niet meer, onderhoud voor anderen.
Mijn vrouw zei ook, "jij hebt alles mooi voor elkaar en dan zie ik die afgeragde troep op de heftafel staan".
Ze kwamen nooit met iets moois voor onderhoud.
Nu doen we ook veel met scooters en vnl Piaggio en Vespa.
Veel speciaal gereedschap gekocht.
Dus kwam er ook iemand met de vraag, als hij een oude Vespa kocht of wij hem dan willen opknappen.
Nee, want het is niet te betalen, als we naar de kosten kijken kan je beter een hele nieuwe kopen, en dan heb ik het niet eens over de uren.
Het is een leuke hobby, voor onszelf, oudste zoon heeft een Volvo 740 uit '86 gekocht, mooie harde auto.
Soms simpele dingen, accu steeds leeg, oh nieuwe accu, wij hebben de dynamo vervangen.
En zo zijn er nog meer dingen, die kwa onderdeel niet veel kosten, maar wel veel werk om te monteren.
Maar het is heel bevredigend als we weer wat af kunnen vinken.
 
Allemaal niet zo dramatisch doen,zo moeilijk is het ertussenuit frotten van carbs nou ook weer niet,
filmpje laat zien dat het wel meevalt,er zijn ergere motoren,het spul is blijkbaar al een keer losgeweest dus
zou ook allemaal gangbaar moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Allemaal niet zo dramatisch doen,zo moeilijk is het ertussenuit frotten van carbs nou ook weer niet,
filmpje laat zien dat het wel meevalt,er zijn ergere motoren,het spul is blijkbaar al een keer losgeweest dus
zou ook allemaal gangbaar moeten zijn.
Mee eens, wat warmte om de inlaatrubbers soepel te maken, glijmiddel, spanband en een breekijzer en wat geweld (met beleid), is het met 1 persoon prima te doen. Er staat bij mij in de werkplaats een Super Magna te wachten voor groot onderhoud:}
 
Zelfde blok als de VFR toch? Met soepele rubbers en een beetje wd40 is lichaamsgewicht voldoende om ze terug te drukken, niets aan de hand. Vond het een fijne motor om aan te sleutelen
VFR is doorontwikkeling, als ik me niet vergis staan daarbij de inlaten op het blok net wat gekanteld, waardoor montage stukken makkelijker is.
Met oude rubbers is het gewoon een klote ding om terug te plaatsen, maar zeker niet onmogelijk.
 
Allemaal niet zo dramatisch doen,zo moeilijk is het ertussenuit frotten van carbs nou ook weer niet,
filmpje laat zien dat het wel meevalt,er zijn ergere motoren,het spul is blijkbaar al een keer losgeweest dus
zou ook allemaal gangbaar moeten zijn.

Zelfde blok als de VFR toch? Met soepele rubbers en een beetje wd40 is lichaamsgewicht voldoende om ze terug te drukken, niets aan de hand. Vond het een fijne motor om aan te sleutelen

Ja, ben je nou wel of niet Drama Queen , nou #snapikutnietmeer ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan