Honda Magna v65 schakelprobleem

Troubleman

MF veteraan
28 dec 2017
3.321
291
Noviomagum
Hoi allen, weet iemand als ik van deze motor de carter pan demonteer, of er dan iets van de versnellingsbak te zien is?
 
Ok, maar wellicht kan ik de oorzaak van het schakelprobleem vinden en dan bekijken of ik er voor ga of niet.
 
Bij mijn Honda Silverwing en St1100 heeft Honda gebruik gemaakt van een meer cassette systeem.

Wat ik zo op internet zag:

Schakelmechanisme

Lijkt dat bij de V65 niet het geval.
 
Bij koude motor schakelt hij redelijk prima. Maar hoe warmer hij wordt hoe lastiger hij schakelt. Ik moet dan redelijk wat druk op het schakelpedaal geven, zowel op en af. Soms krijg ik hem helemaal niet overgeschakeld, soms "tandenpoetsen", dan weer redelijk soepel, en soms zo licht dat ik in eerste instantie denk dat hij, tot dat ik de koppeling loslaat, helemaal niet geschakeld heeft. Dit allemaal ervaar ik in alle versnellingen.

Het probleem is dus niet constant aanwezig. Nu heb ik onvoldoende verstand van versnellingsbakken, maar ik krijg het niet beredeneerd.
Een beschadigde schakelvork(en) of tandwiel(en) zou naar mijn mening een constant probleem moeten geven. Maar het probleem is niet constant, en in alle versnellingen. En wat heeft de motortemperatuur hier nu mee te maken?

Aanvankelijk dacht ik dat het misschien de koppeling is. Maar die heb ik open gehad. De platen komen mooi los met koppelen en zijn ook niet krom. Ook aan de korf kan ik niets raars ontdekken. Dus voor zover ik dat als leek kan beoordelen, lijkt dat ok.

Voor de zekerheid heb ik ook de cardan vervangen, maar ook dat heeft niet geholpen. Ook heb ik de schakelpook vervangen, ook zonder resultaat. En nee, de pook loopt nergens tegenaan.

Op de site van CMSNL zie ik in de bak een aantal veren. Daar valt mijn verdenking nu op. Misschien is een zo'n veer kapot of losgeraakt, waardoor e.e.a. niet meer in de juiste positie wordt gezet. Vandaar mijn vraag of als ik de carterpan verwijder, ik enigszins in de versnellingsbak kan kijken.

Ik heb -staat los van het schakelprobleem- in moeilijke tijden deze motor gekocht om ter afleiding aan te kunnen klussen en aan te passen. Ik heb ontzettend veel vervangen, wat de nodige centjes heeft gekost. Verder loopt hij motorisch erg mooi en is nog steeds erg snel. Ik weet dat het splitsen van het blok ingewikkeld is, dat ga ik niet redden (heb wel een donorblok, dus eigenlijk heb ik alle onderdelen wel). Ik ben bij een motorzaak geweest, die schatten zo'n 15 uur werk (á 65 euro) in. Dat wordt me eigenlijk te gek.

Maar ja, hij heeft mij veel plezier opgeleverd en ik vind hem leuk geworden ( daar hoef ik geen oordeel over, want daar gaat het hier niet om en smaken verschillen). Dus dillema.... opnieuw veel geld uitgeven, of slopen / verkopen voor weinig.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?


Voor.jpg


achter.jpg



20230722_104146.jpg
 
Werkt het externe schakelmechanisme ook netjes naar behoren en zonder (overdadige) speling? Vooral de as waar het schakelpedaal op draait wil wel een scheef uitlubberen of de kogelgewrichten vol gaan zitten met vuil.
Geen idee hoeveel tijd/werk je er aan wil besteden, maar je kunt inderdaad het blok uitbouwen, op z'n kop zetten en de carterpan verwideren om wat meer naar binnen te kijken.
Het is lang geleden dat ik een V65 blok uit elkaar heb gehad, maar het is geloof ik niet mogelijk het carter te splitsen zonder eerst de nokkenaskettingspanners los te halen of op z'n minst te ontspannen.
15 uur werk inclusief in-en uitbouwen schat ik zelfs nog optimistisch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan