Bedankt, ik vind het ook wel mooier dan de originele uitlaat. Daarom ook dat ik hem gekocht heb.
Intussen is hij al verkleurd door de works afwerking, ziet er mooi uit
.
Maar,dus als ik er gewoon nog wat mee ga rijden zal het vanzelf beter worden, da's mooi.
Dan ga ik vlug nog de airbox mods doen. Dan kan de ECU zich aanpassen aan alle nieuwigheden.
Ik wist niet dat het zolang duurde. Heb intussen toch al een 60 km gereden.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Grotere sproeiers zijn misschien een idee. Maar daar weet ik ver van genoeg vanaf om hier direct in te springen.
Het is lastig omdat je met veel factoren te maken heb. Ik zelf heb een tijdje aangeklooit met een big bore kit en ben een beetje bezig geweest met het 'tunen' van het blokje. Daarna ben ik terug gegaan naar originele bore maar heb er een dubbele uitlaat opgezet met een cold air intake. Daarna heb ik inderdaad het een en ander moeten aanschaffen en instellen om te zorgen dat hij netjes en gewoon goed loopt. (self plug, ik heb een aantal filmpjes op mijn youtube kanaal staan waar ik er mee bezig ben)
Zoals ik het nu begrijp heb je alleen de uitlaat verandert? Voor de rest is hij origineel? De muffler/db-killer zit ook wel nog gewoon in de Yoshi?
Met een full-exhaust win je over het algemeen 1 tot 2 pk op de Grom. Dat is fijn, maar je verliest wel een beetje koppel met een full-exhaust en juist die koppel heb je nodig voor je topsnelheid. Als je ECU de verhouding zuurstof en brandstof ook nog eens niet goed kan regelen verlies je weer wat vermogen.
Er is één ding wat je sowieso moet doen: Het resetten van je ECU. De ECU zal de eerste 100-150 kilometer dan zo efficient mogelijk kunnen aanpassen aan de omstandigheden en dus ook de verhouding zuurstof en brandstof. Waarschijnlijk heb je dit nog niet gedaan nadat je deze uitlaat erop gezet hebt.
Reden: De ECU heeft namelijk een standaard MAP vanuit de fabriek. Bij het inrijden van de motor gaat hij allemaal verschillende kleine mapjes maken, waarbij real time invloeden gebruikt om die verschillende mapjes te maken. Tijdens het rijden gaat hij kijken welke mapjes het beste overeenkomt met de real-time invloeden en dan gebruikt hij de informatie van deze gemaakte mapjes. Als je zoiets als een uitlaat veranderd zonder de ECU te resetten zal hij de oude mapjes gebruiken en daarmee niet optimaal werken. Waarschijnlijk loopt je motor nu ook iets te arm en dat heeft veel gevolg bij je top snelheid. Zodra arm lopen een beetje is kan de ECU na een reset compenseren. Als blijkt dat het iets meer dan een beetje is zal je moeten gaan tunen. Het is verstandig dat nog even uit te stellen
Als je de airbox mod doet zal hij 100% gegarandeerd nóg armer gaan lopen. Dit zal je ecu hoogstwaarschijnlijk niet kunnen corrigeren.
Nu zijn er een aantal opties die je kan doen. Stap 1 is het resetten van de ECU. Als je dit gedaan heb zal je na 100 kilometer wel een verschil moeten merken. Voordat je iets extra's gaat doen aan de motor zou ik zorgen dat dit gedaan is. Misschien win je geen topsnelheid (waarschijnlijk wel), maar als dat zo is zal je merken dat hij wel lekkerder rijdt.
Waarschijnlijk zal je topsnelheid dus wel iets omhoog gaan, maar zal de motor moeite hebben om in de 4e versnelling hoog in de toeren te komen
(omdat hij de koppel mist voor de eindoverbrenging van het vermogen). Het niet meer hoog in de toeren komen kan opgelost worden door het voortandwiel (origineel 15t) naar 14t te veranderen of achter (34t naar 35t of 36t). (klein nadeel aan het aanpassen van het voortandwiel is dat je kilometer teller tot 6 km/h kan afwijken)
Ik heb ook nog wel een 14t tandwiel hier liggen voor je.
Ik wil hem ook best gratis naar je opsturen en als het werkt en je wilt hem houden kan je dan een 10tje naar mij overmaken.
Er is nog een hele hoop wat ik je kan vertellen over hoe de ECU werkt, wat je opties zijn en wat je kan doen om hem sneller te maken (alles heeft helaas wel een prijs, mijn hulp is wel weer gratis btw), maar ik denk dat je hiermee al een heel stuk verder komt. Als je meer wilt weten zal ik natuurlijk zoveel antwoord op je vragen geven. Helaas weet ik niet alles, maar ik heb inmiddels meer dan een jaar ervaring met een probleemgeval haha.