Ik heb op een MSX gereden, en was er best tevreden over. Als daily-drive heb ik een PCX125 en in het verleden heb ik een Skyteam Dax gehad (en op een hoop Monkeys en Cubs gereden).
Het is qua loop een typisch luchtgekoeld Honda blok zoals ook onder de Wave / Nice. Wel vrij rauw qua geluid en trillingen. Bij een PCX voel je geen enkele trilling van het blok en gaat hij zeer soepel door de toeren heen, wat bij een MSX wel anders is. Persoonlijk vind ik dat wel leuk, het geeft wat karakter. Maar het kan voor iemand anders ook een enorme afknapper zijn.
Schakelen gaat naar mijn mening niet soepel. Door de versnellingen heen gaat het vrij lomp. Van 1 of 2 naar neutraal gaat de ene keer met een mooie klik, de andere keer zonder een klik maar wel met een groen lampje. Geeft geen heel zeker gevoel. Het is minder fijn dan de ZC108 die ik ooit in bezit heb gehad (Chinees motorblok). Toch wel jammer.
Koppeling is zeer soepel en geeft geen problemen met wegrijden.
Bochtengedrag heb ik niet goed kunnen beoordelen. De MSX was drie dagen oud met 39 kilometer op de teller, het vet zat nog op de banden, ik had een fors eigen risico en ik ben al geen bochtenkoning dus ik heb het rustig aan gedaan. Door het kleine formaat en de 12" velgen voelde het wel alsof de motor een beetje tussen mijn benen speelde, en ik er niet echt invloed op had. Lastig te omschrijven. Het gaf hetzelfde gevoel als ik bij een Dax had, ondanks de tank tussen de benen.
Remmen zijn prima adequaat. Ik ben niet in de ankers gegaan (nogmaals, gloednieuwe motor) maar voor normaal gebruik prima.
Zelf ben ik rond de 1.82 meter lang en pas ik er prima op. Bij volledige stuuruitslag zit hij wel tegen mijn knie, maar dat is simpelweg op te lossen met een ander stuur of door het stuur te verdraaien. De standaard spiegels zijn helaas waardeloos. Bij de PCX zie ik prima achter me, bij een MSX zie ik alleen schouders en mijn nek.
Zithouding is erg fijn. Je kunt achterop het zadel zitten en een beetje de cafe-racer houding aannemen, of juist voorop zitten en een supermoto houding aannemen.
Snelheid was wel een enorme dompert. Met wind in de rug ging op de provinciale weg 85+ met nog wat toeren over, met wind tegen kreeg ik hem niet harder dan 70. Voelde totaal niet prettig. De PCX krijg ik met de zwaarste storm nog steeds boven de 85.
Dashboardje is super. Veel informatie (klok, toeren, snelheid, brandstof, km/h en km-totaal) en maar liefst twee triptellers. Duidelijk af te lezen, ook in de zon. Zeker een pluspunt.
Wat mij weerhoudt van de aanschaf is de prijs. Een Honda Wave 110 met zo goed als dezelfde techniek, materiaal en motorblok kost in Duitsland nieuw €1600. Met dat in mijn achterhoofd had ik zelf de MSX voor €2100 op de markt gezet, niet de €3300 die ze er voor vragen. Dat is te veel voor een luchtgekoelde 125cc met nog geen 10PK (7.2kW), die ook nog eens enigszins agrarisch aanvoelt.