Ooh ik heb hier al eens een post aan geweid op het Forum. Maar zal er nog wel eentje maken met foto's. Dus komttie:
Ik heb op mijn Grom een Kitaco Neo 181cc BBK met versterkte krukas gezet.
Daarvoor moest dus eerst het motorblok uit de Grom.
Daarna heb ik alle stock onderdelen er afgehaald. Cilinderkop, cilinder en zuiger om zo uiteindelijk de helften van het blok te kunnen splitten.
Ik wilde hem sowieso gesplit hebben voor de versterkte krukas. Achteraf had ik er ook echt een 5 speed van moeten maken, maar dat vond ik op dat moment nog te duur
(of naja dat vond mijn toenmalige vriendin ook niet goed, ps: dat is niet de reden dat het mijn toenmalige vriendin is)
De helften weer aan elkaar gezet met de versterkte krukas en dat zie je hier rechts. Het verschil in kwaliteit met de standaard krukas is echt MEGA.
Linkerfoto: Dit is de stator/dynamo kant. Hier zit ook de cam chain tensioner(nokas-kettingspanner). De originele heb ik hier vervangen voor een Takegawa. De Takegawa heb ik later weer vervangen voor een Kitaco cam chain tensioner. Hierdoor is de motor wel gehorender geworden/ratelt hij meer omdat de Kitaco een metalen roller heeft, maar deze is verre weg absoluut superieur boven de Takegawa
Rechterfoto: Dit is de koppelings-kant. Aan deze kant zit alleen een versterkte oliepomp van Takegawa. Later heb ik er aan deze kant ook weer een Slipperclutch op gezet nadat de originele koppeling bleef slippen.
Toen de zuiger en cilinder er op gezet. Bij de 181cc zuiger zaten zuigerringen die je er zelf op moet zetten. Een zwarte en ene bruine met een zilveren rand. Ik heb echt heel lang gezocht naar welke ring de bovenste ring is en welke ring de middelste ring is. Uiteindelijk gevonden dat er een ring is met een grotere opening (0,015mm verschil). Uiteindelijk moest de ring met de zilveren rand dus boven.
De cilinderkop er weer op gezet. En omdat het vermogen meer dan verdubbeld ook de aandrijfketting vervangen van 420 naar 428.
(rechter foto, rechts was oud, links is nieuw)
Daarna aan de koppelingskant heb ik de Kitaco Clutch Cover geinstalleerd en heb ik de oliekoeler er op gezet.
Als inlaat heb ik de 34mm Koso throttle body en Chimera (restricted) air intake er op gezet(links). En nu sinds vorige week ook een oil catch can. (rechts).
Als allerlaatste moet er natuurlijk een een andere fuel management op. Op de rechter foto zie je in de uitlaat ook een zuurstofsensor zitten.
De zuurstofsensor in de uitlaat is voor de wideband die ik hier op de linkerfoto nog aan moest sluiten. De wideband krijgt de informatie van de zuurstofsensor en vertelt aan de Powercommander (staat niet op de foto) hoeveel brandstof deze moet inspuiten. Het mooie van de wideband is dat deze zelf mappen maakt(zelflerend is). Probleem is wel dat hij dus ook verkeerde dingen kan aanleren/gaat compenseren voor fouten. Dit zou mogelijk ook bij hebben kunnen dragen aan het feit dat hij niet meer startte. Maar dat zal ik niet zeker weten. Heb wat waarden aangepast en de ECU gereset. Ook heb ik een POD3000 opgezet. Hiermee kan ik van alles in de gaten houden, temperatuur, afr, exact toerental, trottle position. Maar ook aanpassingen maken aan de doel AFR.
En dat is in het kort wat ik aan de Grom gedaan heb. (als we het over het motorblok hebben haha) Naast het motorblok heb ik ook andere wielspacers, brembo rem en remleiding, voorvork/ND4S mod en achterveer er op gezet, andere kleur bouten, gewrapt en een paar onderdeeltjes zwart gespoten.