Hallo allen,
Na het lezen van de ervaringen met de PCX, heb ik in oktober 2016 besloten m'n Honda CBR buikschuiver in te ruilen voor een nieuwe PCX 150. Geen spijt! Voor eenieder die zich oriënteert:
Erg plezierig om geen te smeren ketting meer te hebben, om het tuinhek zonder 5x steken uit te komen, om het kettingslot onder de buddyseat te kunnen bewaren, om zorgelozer te parkeren en de auto vaker te kunnen laten staan.
Het geluid en acceleratie van de motor worden gemist, maar huren is zo gepiept...houd ik mezelf voor ;-)
De PCX kende ik alleen uit de showroom. Had er nog nooit een zien rijden, en heb ‘m ook zonder proefrit gekocht. Niet dat ik bij de eerste keer starten grof geweld verwachtte, maar ‘is dit alles?’ schoot door me heen bij het horen van het minimale, geciviliseerde gepruttel. De verkoper leek dat door te hebben, en wenste me snel nog veel plezier met de aanwinst om vervolgens snel afscheid te nemen.
Inmiddels 1000 km en z'n eerste beurt verder. Fijn idee om met verse olie rond te rijden, en met de wetenschap dat de kleppen in orde zijn. Werd me verteld dat laatstgenoemden ietwat vast zaten, en dat dat nu is gecorrigeerd.
Het inrijden heb ik rustig gedaan. Veel bebouwde kom en provinciale wegen, en kalm aan met koude motor. Vond het motorkarakter bij langzaam accelereren wat rauw en ‘takkelend’, maar inmiddels ben ik er aan gewend. Op constante snelheid is sowieso fijn zoeven zoals m’n vroegere Honda 50cc ook deed. Overigens trekt hij erg soepel op; het stotteren uit eerdere berichten herken ik niet.
Inmiddels ook snelweg gereden. Los van dat het voelt alsof je je niet goed bij je hoofd bent om dat op zo’n klein apparaat te doen, moet ik zeggen dat ‘ie zich kranig houdt. Hij gaat rap richting de 115 km/u (op te teller) om vervolgens fanatiek in de begrenzer terecht te komen. Vervolgens is het iets gas loslaten om weer uit die wat oncomfortabeler modus te gaan.
Vooralsnog rijd ik met de originele banden. Met droog wegdek is het fijn gooien en smijten, en op nat is het inderdaad goed uitkijken. Een stap opzij op lasnaden of witte pijlen is snel gezet. Best vermoeiend om daar ook zo alert op te moeten zijn.
De eerste rit na aflevering dacht ik m’n helm trouwens even onder de buddyseat te gooien…verkeerde aanname dat dat wel zou passen omdat dat vroeger in de brommerscooter ook ging. Neem je helm dus even mee naar de dealer om dit vooraf te testen, kortom..
Zowel de alarmlichten als de 12v aansluiting nog niet gebruikt, toch fijn dat er aan is gedacht. De LED (kop)lamp is een uitkomst. Je ziet in het donker zelf erg goed, maar vooral bij daglicht valt op hoeveel sneller medeweggebruikers je zien in vergelijking met m’n motor. Het start-stop systeem laat ik voor wat het is (lang leve smering). De verbruiksmeter geeft (in de huidige kou) 2.2 l per 100 km aan, zo kun je je nog eens een leuk onzinnig toerritje veroorloven…