Even een aanvulling op de eerdere stelling betreffende de cylinderkoppen en splitsen van een V4 blok..
Het blok is te splitsen zonder de koppen te verwijderen...
Het kan op twee manieren:
Manier 1:
De kleppendeksels verwijderen
De kettingen op de tandwielen vastzetten met tiewraps en de NAKS in de servicepositie zetten..
De carterbouten van het bovenblok verwijderen..(De bout van de massakabel wel geheel lossen, maar kan niet verwijdert worden)
Koppelingsdeksel en hierachter de inhoud verwijderen..
Dynamokap en dynamo verwijderen..
Final drive huis verwijderen..
Blok op zijn rug en de oliepan, oliepomp en de onderste carterbouten verwijderen.
Blok splitten..
Bij het terugzetten ontstaat er een risico dat de spanbladen niet goed in de positie vallen dus wees hier nauwkeurig in.. En nadat het ondercarter terug is gemonteerd dient de spanner weer geactiveerd te worden en is het raadzaam de timing van de nokenasssen te controleren. (Op T1-3 moeten alle merktekens op de tandwielen gelijk liggen met het pasvlak van de kop)
Manier 2:
De kleppendeksels verwijderen
De cylinders aftappen middels de twee boutjes op de voorste cylinders
Alle kopbouten verwijderen behalve de moeren aan de zijkant. De kop blijft dus wel op zijn plaats.
Nokkenassen eruit, spanners eruit..
Lagerkappen en olieleidingbracket terugplaatsen en de kopbouten volgens moment vastzetten.
Bovenste carterbouten verwijderen.. (De bout van de massakabel wel geheel lossen, maar kan niet verwijdert worden)
Koppelingsdeksel en hierachter de inhoud verwijderen..
Dynamokap en dynamo verwijderen..
Final drive huis verwijderen..
Blok op zijn rug en de oliepan, oliepomp en de onderste carterbouten verwijderen.
Blok splitten..
Blok splitten..
Blok wederom opbouwen en de nokkenassen en spanbladen monteren..
Beide manieren werken, echter niet zonder risico. Manier 1 is erg tricky vanwege de spanners. Manier 2 is meer werk, met een mogelijk risico op lekkage van de koppakkingen (Echter nihil).
Beide manieren heb ik toegepast op een V4 blok, en ja, ik heb de nodige ervaring in deze fietsen. In totaal met in en uithalen is de klus in 8 tot 10 uurtjes te doen indien je het juiste gereedschap en onderdelen op voorraad hebt.