Honda VFR 800 2004 loopt warm

Flurpsel

Die hard MF'er
15 nov 2008
814
41
Rotterdam
Hallo allemaal,

Sinds januari heb ik een VFR 800 (VTEC en ABS) uit 2004. Fantastisch apparaat en ben er harstikke blij mee, maar in de winter viel me al op dat hij relatief snel warm word. Ik heb toen besloten het aan te kijken tot de zomer, want ik kan me voorstellen dat een V4 blok met kuipwerk en zijwaarts geplaatste radiators wat warmer loopt dan de vier in lijn motoren met radiator in de rijwind die ik gewend ben. Maar nu de buitentemperatuur boven de 20c komt vind ik dat hij toch echt te snel warm wordt. Alleen op de snelweg houdt hij de temperatuur rond de 80, binnen de bebouwde kom loopt dat (ook met alle stoplichten op groen) razendsnel op naar 104 waarna de fan aanslaat en hij met moeite terugloopt naar 96C om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Koelvloeistofpeil in radiator en reservoir is in orde en 3 jaar/6000km geleden vervangen door een dealer. Ik las wat verhalen dat er vaak lucht blijft hangen in deze modellen maar lijkt mij dat dit na 6000km wel omhoog is gekomen. Beide radiators worden goed heet vanaf 80C dus de thermostaat gaat in ieder geval open maar misschien niet volledig. dat valt natuurlijk te testen maar een thermostaat kost 5 tientjes en is vrij lastig om te bereiken (kuipwerk, benzinetank, airbox en gasklephuis moeten eraf) dus die wil ik eigenlijk gewoon direct vervangen samen met de radiatordop.

Daarmee verwacht ik dat het opgelost is maar het zou natuurlijk ook nog iets met de waterpomp kunnen zijn. Hoe kan ik die werking eenvoudig testen? WPH geeft daar geen tips voor en beschrijft alleen hoe je hem kan vervangen en de mechanische seal kunt checken. Als ik de radiatordop eraf haal en de motor start hoor ik dan iets van stroming te zien?

Dus lang verhaal kort, hoe test ik eenvoudig de werking van de waterpomp?
 
Maar nu de buitentemperatuur boven de 20c komt vind ik dat hij toch echt te snel warm wordt. Alleen op de snelweg houdt hij de temperatuur rond de 80, binnen de bebouwde kom loopt dat (ook met alle stoplichten op groen) razendsnel op naar 104 waarna de fan aanslaat en hij met moeite terugloopt naar 96C om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
conclusie : hij wordt niet te warm. boven 110 zoiets, dat is pas te warm.
 
Je eigenlijke vraag; laat de motor draaien en wacht tot de thermostaat opengaat, voel dan aan de onderste dan nog koude slang of die die ook warm/heet word.

Maar zoals al gezegd, maak je geen zorgen om die temperatuur, dat is de bedrijfstemperatuur van je motor. En anders meet m op met een geijkte temperatuur meter,
 
Mijn ervaring is dat het normaal is.
Ik heb wel een 2014 model, wat beter koelt door de rijwind.
Jouw motor moet veel meer gebruikt maken van de ventilatoren.
Het temperatuur verloop ziet er normaal uit.
Bij mij is het rijdend normaal 75-80 graden, en bij langzaam tot stilstand loopt het op tot 105 graden.
Waarna de ventilator het weer terugbrengt tot zo’n 95.
En als je dan weer een stuk rijd zakt het weer verder.
Maar dat kan bij jou wel minder zijn omdat je radiatoren dwars zitten.
 
Bij de vtec wil de thermostaat nog wel eens vast gaan zitten, dit komt door de door Honda gebruikte koelvloeistof. Vaak in de open positie, waardoor de motor te langzaam opwarmt. Het bij hoge temperatuur aanslaan van de fan is normaal.
 
Hallo allemaal,

Sinds januari heb ik een VFR 800 (VTEC en ABS) uit 2004. Fantastisch apparaat en ben er harstikke blij mee, maar in de winter viel me al op dat hij relatief snel warm word. Ik heb toen besloten het aan te kijken tot de zomer, want ik kan me voorstellen dat een V4 blok met kuipwerk en zijwaarts geplaatste radiators wat warmer loopt dan de vier in lijn motoren met radiator in de rijwind die ik gewend ben. Maar nu de buitentemperatuur boven de 20c komt vind ik dat hij toch echt te snel warm wordt. Alleen op de snelweg houdt hij de temperatuur rond de 80, binnen de bebouwde kom loopt dat (ook met alle stoplichten op groen) razendsnel op naar 104 waarna de fan aanslaat en hij met moeite terugloopt naar 96C om vervolgens weer opnieuw te beginnen.

Koelvloeistofpeil in radiator en reservoir is in orde en 3 jaar/6000km geleden vervangen door een dealer. Ik las wat verhalen dat er vaak lucht blijft hangen in deze modellen maar lijkt mij dat dit na 6000km wel omhoog is gekomen. Beide radiators worden goed heet vanaf 80C dus de thermostaat gaat in ieder geval open maar misschien niet volledig. dat valt natuurlijk te testen maar een thermostaat kost 5 tientjes en is vrij lastig om te bereiken (kuipwerk, benzinetank, airbox en gasklephuis moeten eraf) dus die wil ik eigenlijk gewoon direct vervangen samen met de radiatordop.

Daarmee verwacht ik dat het opgelost is maar het zou natuurlijk ook nog iets met de waterpomp kunnen zijn. Hoe kan ik die werking eenvoudig testen? WPH geeft daar geen tips voor en beschrijft alleen hoe je hem kan vervangen en de mechanische seal kunt checken. Als ik de radiatordop eraf haal en de motor start hoor ik dan iets van stroming te zien?

Dus lang verhaal kort, hoe test ik eenvoudig de werking van de waterpomp?
Vandaag met mijn vtec opstap geweest, ding wappert tussen de 105, ventilator springt aan en daalt naar 98….en uit bij langzamer stukken met verkeerslichten…..rijdend 88…

kortom, niets aan de hand.
 
Zit er wel genoeg olie in? Goed volhouden! 5 mm boven plus! Anders ook grotere kans op stukgaan stator...

8)7 Vreemdste advies ooit, teveel olie zou stator stukgaan voorkomen?
Daarnaast: alsof een Honda olie verbruikt......

Het oliepeil heeft in ieder geval niet met het warmlopen te maken, er van uit gaande dat de ts de olie netjes op peil houdt.
Teveel olie veroorzaakt vaak meer problemen dan dat het ergens goed voor is, dus ik zou dat argument graag onderbouwd zien.

Verder volgens mij weinig bijzonders, zolang de temperatuur onder de 110a115 °c blijft zou ik me geen zorgen maken.
 
Bedankt voor de tips. Normale situatie dus. Kwam er nu achter dat de olie ook een koeler heeft die wel in de rijwind geplaatst is dus de olie zal waarschijnlijk wel op temperatuur blijven.
 
Stator wordt gekoeld door de olie! Is zwak punt van die motoren! Dus minimum pijl krijgt hij minder koeling....
Vandaar dat ik het glaasje mooi vol heb, bij de motorzaak die de voorjaarsbeurs heeft uitgevoerd zijn ze niet zuinig omgesprongen met olie.… :+. Stator is al een keer hier uitgefikt vandaar een opnieuw gewikkelde van Carmo en zeker niet de originele van Honda. Dealers willen je graag de originele en dure aansmeren….

en voor de bijdehandjes: ook niet te vol….. _O-
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips. Normale situatie dus. Kwam er nu achter dat de olie ook een koeler heeft die wel in de rijwind geplaatst is dus de olie zal waarschijnlijk wel op temperatuur blijven.
Ga uit dat de warmtehuishouding water en olie wel goed is. Pas als het temp lampje op het dashbord aangaat dan heb je wel een probleem, lekkage, te weinig koelvloeistof, thermostaat stuk oid…
 
Vandaar dat ik het glaasje mooi vol heb, bij de motorzaak die de voorjaarsbeurs heevt uitgevoerd zijn ze niet zuinig omgesprongen met olie.… :+. Stator is al een keer hier uitgefikt vandaar een opnieuw gewikkelde van Carmo en zeker niet de originele van Honda. Dealers willen je graag de originele en dure aansmeren….

en voor de bijdehandjes: ook niet te vol….. _O-
Stator is een zwak punt dus?
Bij mijn Fireblade uit 2000 was dat ook al zo. Die heb ik toen vervangen voor een Carmo. Ik hou het peil in de gaten maar volgens mij is het niet zo n olieboot
 
Stator is een zwak punt dus?
Bij mijn Fireblade uit 2000 was dat ook al zo. Die heb ik toen vervangen voor een Carmo. Ik hou het peil in de gaten maar volgens mij is het niet zo n olieboot
Ja, zwak punt en net als de spanningsregelaar…net als andere merken..Yamaha, Ducati…ik heb ze ook daar moeten vervangen.

Mijn vtec gebruikt geen olie, iig niet meetbaar als ik weer voor de gein kijk. Tussen de reguliere beurten nog nooit olie hoeven bij te vullen.

Honda’s zijn in het algemeen geen olieboten…..Yamaha’s en bmw’s kunnen er meer van…. :+

En voor de rest een fijne motor, stuurt en rijdt fantastisch. Gisteren samen met mijn motormaat een tocht gemaakt naar Bronckhorst en TomTom zijn werk laten doen met de spannenderoute optie…rustig rijdend en af en toe ff op gang laten komen. Kan me op dit moment geen betere voor mij bedenken… _O-
 
Laatst bewerkt:
Ja, zwak punt en net als de spanningsregelaar…net als andere merken..Yamaha, Ducati…ik heb ze ook daar moeten vervangen.

Mijn vtec gebruikt geen olie, iig niet meetbaar als ik weer voor de gein kijk. Tussen de reguliere beurten nog nooit olie hoeven bij te vullen.

Honda’s zijn in het algemeen geen olieboten…..Yamaha’s en bmw’s kunnen er meer van…. :+

En voor de rest een fijne motor, stuurt en rijdt fantastisch. Gisteren samen met mijn motormaat een tocht gemaakt naar Bronckhorst en TomTom zijn werk laten doen met de spannenderoute optie…rustig rijdend en af en toe ff op gang laten komen. Kan me op dit moment geen betere voor mij bedenken… _O-

Edgar zal dat wel weten! Hier zei plaatselijke dealer dat ook! Volhouden dat glaasje! Bij oudere VFR pijlstok kijk instructieboekje! 4 minuten laten lopen 2 minuten wachten! Dan pijlstok erop leggen! Doe je dat niet rij je standaard met 400 cc te weinig olie in het blok!
 
Terug
Bovenaan Onderaan