Honda VFR400R start niet

denzell

MF veteraan
21 okt 2008
1.456
308
Hey,

Mijn Honda VFR400R is spontaan gestopt met starten, gisteravond reed ik een klein rondje met de choke aan, een klein stukje door de buurt. Ik merkte al dat deze anders (raar) liep, hij maakte namelijk evenveel toeren met volle uitslag als bv. met halve gasuitslag. Na ca. 200m sloeg hij af en sindsdien krijg ik m niet meer aan de praat. Ik dacht zelf dat hij mss verzopen zou zijn, dus ik heb de bougies eruit gehaald, vervolgens een halve minuut " doorgespoeld", bougies terug, maar nog steeds geen teken van leven. De bougies vonken overigens netjes. Starten met choke, zonder, gas vol open, stationair het maakt allemaal niets uit. Ik heb de tank los gehaald en handmatig de benzineslang voorzien van benzine maar ook dit mocht niet baten.

alle zekeringen zijn in orde, de startmotor draait als vanouds, maar zonder resultaat.

Suggesties of tips, iemand? Word erg gewaardeerd.
 
Laatst bewerkt:
Draai eens een aftapschroef op de vlotterbak van 1 van de carburateurs open, en kijk of er wel degelijk benzine in de carburateurs komt. Zit er een brandstoffilter tussen de carburateurs en de tank ?? Wellicht die verstopt ??
 
Zit geen filter tussen voor zover ik weet, die zit in de benzinekraan zelf. Ik zal idd eens kijken naar de aftapschroef, als ik die los draai moet het er dan direct uit sijpelen?

Het luchtfilter zag er overigens nog goed uit, alleen krijg ik die bak zelf niet los, dus ik weet niet of ik eventueel de carbs kan loshalen..

iig bedankt voor de tip!
 
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/206047/Het-grote-VFRRVF-400-topic-deeltje-3-1.html

Misschien voor wat info.

Eerst die aftapschroeven maar eens demonteren, benzine moet er vrijwel direct uitstromen.


full

dit was mijn probleem met de Vfr400

zie : http://www.motor-forum.nl/forum/lis...00-stopt-na-14km-en-gaat-weer-na-3-min-1.html

tis dan wel een paar km ver dan die 200mtr van jou, maar ge wit ut nie

Luchtfilterbak en carburateurs moet je met wat "gepast geweld" demonteren. Alles staat onder een hoek gemonteerd en is dus vrij lastig te demonteren en nog lastiger te monteren.
 
Laatst bewerkt:
Niet gewoon toevallig vergeten om de benzine kraan open te zetten? Zodra ze geen benzine meer krijgen duurt het echt eeuwen om ze weer aan de praat te krijgen. Vriend van me had een keer vergeten om bij z'n nc24 de kraan open te zetten. Na paar honderd meter nokte die ermee. Vervolgens hebben we wel een dikke 5-10minuten moeten starten voordat dat ding weer is aansloeg. Gigantische knal en toen liep ie weer. Alleen hoorden we dat niet vanwege onze gehoorbeschadiging ....

Dus tip 1, probeer hem dan niet te starten in je schuur!
 
Niet gewoon toevallig vergeten om de benzine kraan open te zetten? Zodra ze geen benzine meer krijgen duurt het echt eeuwen om ze weer aan de praat te krijgen. Vriend van me had een keer vergeten om bij z'n nc24 de kraan open te zetten. Na paar honderd meter nokte die ermee. Vervolgens hebben we wel een dikke 5-10minuten moeten starten voordat dat ding weer is aansloeg. Gigantische knal en toen liep ie weer. Alleen hoorden we dat niet vanwege onze gehoorbeschadiging ....

Dus tip 1, probeer hem dan niet te starten in je schuur!

Als de boel altijd goed gelopen heeft, en nu ineens niet meer, dan is er echt wat gebeurt!

En dat kan best eens een kraantje zijn...

Of een andere verstopping.
 
Hey,

Ik heb de tank los gehaald en handmatig de benzineslang voorzien van benzine maar ook dit mocht niet baten.

Lijkt me dan niet de benzinekraan die het probleem veroorzaakt. Inderdaad lijkt het op verstopte filters op de carbs dus eerst de test door de vlotterbakken te controleren middels de aftapschroef.

Stroomt er benzine uit de vlotterbakken, en de bougies slaan niet nat, dan zit er een verstopping in de sproeiers, carbs uitbouwen en reinigen. Stroomt er geen benzine uit de vlotters, dan kunnen de zeefjes in de zitting van iedere vlotternaald verstopt zitten, zoals eerder vertoont in de foto.
 
Ik vond de bougies aardig nat toen ik ze demoteerde, goede benzinelucht ook. Tevens uit de uitlaat. Vind het zo raar, het kan niet zo zijn dat 4 cils er gelijk mee stoppen, compressie heeft ie (kon hem btw nauwelijks aanlopen zonder bougies, vreemd?) hij vonkt voor zover ik zie goed..
hij heeft het ook altijd gewoon goed gedaan, geen motorische aanpassingen ook onlangs.
 
Probeer hem is aan te lopen, laatst hadden we dat ook bij een Kawa ZX6R, iets verkeerd gestart en dus verzopen. Ik was de lul met duwen, maar na een paar "runs" en een hoop zweet kwam er weer langszaam leven in. Dit allemaal zonder choke en gas in het begin.
 
Meet ook eens de spanning die op de accupolen staat tijdens het starten, als die beneden de 10 volt komt door b.v. een accu waar een cel van kortgesloten is, dan doet je ontsteking het niet meer goed, terwijl je startmotor nog wel rond gaat.
Je kan kijken wat er gebeurd, als je de accu loskoppeld en de motor via startkabels met een autoaccu probeert te starten
En als hij erg snel verzuipt heb je waarschijnlijk last van een niet goed sluitende vlotternaaldklep. Dan loopt de carb over en verzuipt de desbetreffende cilinder tijdens het lopen. Tik eens met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbakken. dan wil een vlotternaaldklep nog wel eens loskomen.
 
Meet ook eens de spanning die op de accupolen staat tijdens het starten, als die beneden de 10 volt komt door b.v. een accu waar een cel van kortgesloten is, dan doet je ontsteking het niet meer goed, terwijl je startmotor nog wel rond gaat.
Je kan kijken wat er gebeurd, als je de accu loskoppeld en de motor via startkabels met een autoaccu probeert te starten
En als hij erg snel verzuipt heb je waarschijnlijk last van een niet goed sluitende vlotternaaldklep. Dan loopt de carb over en verzuipt de desbetreffende cilinder tijdens het lopen. Tik eens met de achterkant van een schroevendraaier tegen de vlotterbakken. dan wil een vlotternaaldklep nog wel eens loskomen.

Ik zal 't laatste eens proberen, en ik was al gauw overgestapt op de auto-accu omdat mijn accu niet langer dan een paar minuten de startmotor op full speed kan draaien .. :)

Overigens moet ik zeggen dat ik een tweede zelfde VFR heb, dus misschien is het slim om eens de carbs over te zetten? Of is dat heel veel werk, lijkt mij van niet. Al vind ik het wel vreemd als dit de oplossing zou zijn aangezien ik niks echt heb verandert aan de fiets.
 
Laatst bewerkt:
Let wel op met lang doorstarten, dat vind je startmotor niet bepaald leuk.
Je kan beter kort starten, ff wachten, weer kort starten.

Overigens kan ik je niet verder helpen met je startprobleem. Hij krijgt benzine en een vonk dus het lijkt me dat het enige de lucht toevoer nog kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Let wel op met lang doorstarten, dat vind je startmotor niet bepaald leuk.
Je kan beter kort starten, ff wachten, weer kort starten.

Overigens kan ik je niet verder helpen met je startprobleem. Hij krijgt benzine en een vonk dus het lijkt me dat het enige de lucht toevoer nog kan zijn.

luchtfilter zag er nog prima uit..
 
Hoelang zitten de bougies erin?
Grote fout die gemaakt wordt is denken dat als de bougie vonkt dat ie ook goed is.
Na 12k wordt de kracht van de vonk minder en ergens tussen de 16- en 20k zal de kracht dusdanig laag zijn dat er geen (goede) ontbranding meer mogelijk is.
Ik heb het zelf ook gehad met m'n ZXR en na een setje nieuwe bougies was het probleem meteen verholpen.
 
En de carbs overzetten wil wel, maar zeker als ze al lang niet van de fiets zijn geweest, willen ze moeilijk los en ook het er weer op zetten zal nog wel wat krachttermen vergen. (weet ik uit ervaring, zowel bij de 750 als de 400. Als je de carbs er af hebt simpelweg even de vlotterbakken loshalen en kijken of de boel goed schoon is. Omwisselen zou ik niet aan beginnen, straks zit je met 2 niet startende motoren.

En kijk ook even het vacuum slangetje na, dat de benzinekraan opent bij het draaien van de motor. Dat slangetje is bij de 400 wel vaker bron van ellende, door te gaan lekken, waardoor de benzine toevoer hapert. Ook al denk ik niet dat dit de oorzaak zal zijn gezien de natte bougies.

Probeer anders of de fiets wil starten met de bougies van je 2e vfr. Heb je de mogelijkheid van verotte bougies ook gelijk getest.
 
Laatst bewerkt:
En de carbs overzetten wil wel, maar zeker als ze al lang niet van de fiets zijn geweest, willen ze moeilijk los en ook het er weer op zetten zal nog wel wat krachttermen vergen. (weet ik uit ervaring, zowel bij de 750 als de 400. Als je de carbs er af hebt simpelweg even de vlotterbakken loshalen en kijken of de boel goed schoon is. Omwisselen zou ik niet aan beginnen, straks zit je met 2 niet startende motoren.

En kijk ook even het vacuum slangetje na, dat de benzinekraan opent bij het draaien van de motor. Dat slangetje is bij de 400 wel vaker bron van ellende, door te gaan lekken, waardoor de benzine toevoer hapert. Ook al denk ik niet dat dit de oorzaak zal zijn gezien de natte bougies.

Probeer anders of de fiets wil starten met de bougies van je 2e vfr. Heb je de mogelijkheid van verotte bougies ook gelijk getest.

Goed idee, zal ik zeker doen. Idd nu je het zegt is carbs overzetten mss wel teveel van het goede. Ik heb net even gekeken, ik heb bij een willekeurige carb dat schroefje iets uitgedraaid en de benzine kwam daar direct uit stromen, dus dat is in orde denk ik.
Ik zal vanmiddag even die bougiecheck gaan doen, ik laat wel wat horen :)
De benzinekraan is uitgesloten in dit probleem, omdat ik weet dat deze werkt (goed getest) en ik heb direct in de benzineslang benzine gegoten.

In welke versnelling raden jullie aan hem aan te lopen, komt namelijk straks toch een vriend bij mij langs..?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet in de 1 proberen. Probeer eens de 3 of 4 en als je slim bent ga je zelf op de motor zitten en laat je de vriend duwen. ;)

anders kon je wel eens erg moe worden O-)
 
Tweede versnelling, tis altijd het proberen waard. Vaak start die dan toch makkelijker dan met je startmotor.

Tip van vroembert kan je dan ook proberen, tikken op de vlotterbakken.
 
Hey jongens,

Na het verwisselen van de (goed vonkende :S) bougies heb ik weer een brulmachine!
Bedankt voor het meedenken, mijn dag kan niet meer stuk!

kortom ik ga nog even een vers setje bougies kopen, dan heb ik het hopelijk nooit meer!
 
Laatst bewerkt:
Hey jongens,

Na het verwisselen van de (goed vonkende :S) bougies heb ik weer een brulmachine!
Bedankt voor het meedenken, mijn dag kan niet meer stuk!

kortom ik ga nog even een vers setje bougies kopen, dan heb ik het hopelijk nooit meer!


houd bij het onderhoud de km stand een beetje in de gaten en je zal dit probleem niet meer tegenkomen.
 
Hey jongens,

Na het verwisselen van de (goed vonkende :S) bougies heb ik weer een brulmachine!
Bedankt voor het meedenken, mijn dag kan niet meer stuk!

kortom ik ga nog even een vers setje bougies kopen, dan heb ik het hopelijk nooit meer!

Denzell, zou je in het VFR/RVF400 topic kunnen kijken... ik probeer je te pakken te krijgen ivm die VFR van je! :W
 
Een bougie die in de vrije lucht vonkt hoeft niet altijd onder druk te vonken. Vaak na een verzopen motor zijn je bougie's overleden. Gebeurt ook vaak bij buitenboord motoren(ook al is het wat anders..de bougie en probleem geeft hetzelfde teken ;) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan