Als ik het denk te begrijpen zit er achter dus een trommel-rem ?
Als dat zo is weet ik niet zo zeker of dit extra geluid veroorzaakt bij slijtage.
Bij slijtage wordt hij wel merkbaar slechter qua remkracht.
Vaak zit er bij trommelrem een remschoen slijt indicator aan het (hefboom) mechanisme.
Een versleten lager, of tandwiel of spijpsel/metaaldeeltjes in de eindoverbrenging komt idd. bij bepaalde merken wel eens voor.
Zet de scooter op de middenbok, ontspan dan ook eens de remkabel aan de hefboom van het trommelrem mechanisme, en draai eens flink met de hand aan het achterwiel, om de locatie van het geluid beter te lokaliseren
Probeer ook te bekijken of het wiel misschien zijdelingse speling heeft.
In CVT aan koppeling zijde eventueel ook speling checken van overbreng-as en de 2 lagers van halfpoulie die achter de koppeling zit checken zou ook nog een optie kunnen zijn.
Als er daadwerkelijk speling op de overbreng-as zit is idd. de kans aanwezig op een versleten eind transmissie onderdeel zoals lager en of tandwiel(as)
Het achterste lager in de halfpoulie is overigens een naaldlager (kan heel soms ook droog staan of kapot gaan), waardoor er een zoom geluid optreed
Het voorste lager in de halfpoulie is een gesealde of enkelzijdig gesealde lager die gaat eigenlijk haast nooit kapot.
Checken van transmissie olie nivo:
Zet de scooter op de midden-bok op een vlakke ondergrond.
Verwijder de bout voor controle van het transmissie olie niveau twee
of drie minuten nadat de motor is afgezet, en controleer
of de olie al of niet wegvloeit uit de desbetreffende
controleopening. Als het niveau laag is (de olie komt niet uit
de opening) moet de gespecificeerde olie worden bijgevuld
totdat de onderkant van de bijvul opening wordt bereikt.
Succes gewenst cheers Jan