Teller afwijking Honda ADV350

MichaelV2

Rookie
6 jun 2005
7
4
Amsterdam
Ik heb vorige week een ADV350 opgehaald en kwam daarmee door de trajectcontrole te Utrecht. Normaal rijd ik dan constant 103 met de auto. Dit deed ik dus ook met de ADV, maar werd echt behoorlijk ingehaald door iedereen. Voor mn gevoel dus een teller afwijking van wel bijna 10km/u.
Heeft iemand hier dat al getest?

Mvg,
Mike
 
Mijn Forza 350 heeft dit ook. 89 km/u op de teller is 80 km/u op de GPS. Als je 110 op de teller rijdt, zal het ca. 100 in het echt zijn?
 
Mijn Benelli 502C heeft ook een teller die zo'n 10% afwijkt. Volgens mij doen fabrikanten dat expres. Zogenaamd een hoge topsnelheid en een 'lager' verbruik omdat je in werkelijkheid langzamer rijdt dan je denkt. Iedereen blij totdat je erachter komt. Het went, op een gegeven moment ga je gewoon 10% te hard rijden. Maar moderne auto's hebben wel een vrij nauwkeurige teller vandaar dat je voortdurend ingehaald wordt.

Bij sommige motoren kan de teller gekalibreerd worden.
 
Ik heb vorige week een ADV350 opgehaald en kwam daarmee door de trajectcontrole te Utrecht. Normaal rijd ik dan constant 103 met de auto. Dit deed ik dus ook met de ADV, maar werd echt behoorlijk ingehaald door iedereen. Voor mn gevoel dus een teller afwijking van wel bijna 10km/u.
Heeft iemand hier dat al getest?

Mvg,
Mike
Jep.
110 is 100.
142 is 130.
80 is 72
50 is 45.
 
Dankjewel Theunie voor de gegevens en dat zijn behoorlijke afwijkingen op een modern digitaal scherm. Maar ik zal er rekening mee houden 😏
 
Heeft niet zo zeer met 'afwijkingen' te maken. Fabrikanten doen dit expres.
Je kan je voorstellen dat bijvoorbeeld Pon geen zin heeft in juridisch getouwtrek met klanten. Als 1 iemand een zaak wint ben je het haasje voor iedereen die gebruik maakt van die betreffende jurisprudentie. De grootste van de grootse fabrikanten van auto's, motoren of wat dan ook kunnen linea directa opdoeken.
Naast de tellerafwijking zit je ook nog met de wettelijke correctie welke altijd in het voordeel van jou is. Trajectmetingen kloppen altijd maar de correctie die je krijgt op de snelheid is gewoon een cadeautje. In feite is die correctie nergens voor nodig maar ook die is in het leven geroepen om geen talloze juridische zaken te krijgen.

Hoe dan ook; heeft jouw instructeur nooit gezegd; snelheid + 10% is de snelheid die je op je teller moet rijden op de motor? 100 km/u is dus 110, 80 km/u is 88 en 50 km/u is 55?
 
Zowel mijn Forza 350 als z’n opvolger, de ADV 350 hadden dezelfde afwijking, 10% teveel. De daarop volgende Honda CB500x had slechts 3% afwijking naar boven. Mijn huidige Yamaha XSR700 geeft ook 10% teveel aan.
 
Heeft niet zo zeer met 'afwijkingen' te maken. Fabrikanten doen dit expres.
Je kan je voorstellen dat bijvoorbeeld Pon geen zin heeft in juridisch getouwtrek met klanten. Als 1 iemand een zaak wint ben je het haasje voor iedereen die gebruik maakt van die betreffende jurisprudentie. De grootste van de grootse fabrikanten van auto's, motoren of wat dan ook kunnen linea directa opdoeken.
Naast de tellerafwijking zit je ook nog met de wettelijke correctie welke altijd in het voordeel van jou is. Trajectmetingen kloppen altijd maar de correctie die je krijgt op de snelheid is gewoon een cadeautje. In feite is die correctie nergens voor nodig maar ook die is in het leven geroepen om geen talloze juridische zaken te krijgen.

Hoe dan ook; heeft jouw instructeur nooit gezegd; snelheid + 10% is de snelheid die je op je teller moet rijden op de motor? 100 km/u is dus 110, 80 km/u is 88 en 50 km/u is 55?
Ik vind dit echt iets van analoge tellers en dus van vroeger. Wat iemand eerder ook al vertelde, autos hebben hier amper last van, dus gaat jouw stelling wat mij betreft niet op. Wel wat betreft dat dit expres wordt gedaan en daar kiezen bepaalde merken dus blijkbaar voor. Persoonlijk denk ik ook dat ze het product interessanter en spannender willen laten lijken dan de werkelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit echt iets van analoge tellers en dus van vroeger. Wat iemand eerder ook al vertelde, autos hebben hier amper last van, dus gaat jouw stelling wat mij betreft niet op. Wel wat betreft dat dit expres wordt gedaan en daar kiezen bepaalde merken dus blijkbaar voor. Persoonlijk denk ik ook dat ze het product interessanter en spannender willen laten lijken dan de werkelijkheid.
@LEIP0 heeft wel gelijk en bij auto’s komt dit zeker wel voor.
Voor mn werk kreeg ik zo uit de showroom een splinternieuwe peugeot en die heeft alles “digitaal” wat uiteindelijk een “load of crap” benaming is want de oude teller gaat ook gewoon op aan /uit of hoog/laag. De aanwijzing op het dashboard is alleen elektronisch. Net als een lcd of led scherm in plaats van een fysieke naald. Afwijking is ook tussen de 8 tot 10%
Misschien dat anderen een minder grote afwijking hebben, soms is dit ook doordat ze grotere banden hebben gemonteerd.
 
Mijn Beverly zit er vanaf zeg 70km/h zo een 10km/h over.
Mijn huidige zit en vorige x wagens zaten er stabiel altijd ongeveer 4km/h over.
De snelheidsmeter van een auto is dichter bij de werkelijkheid dan die van een scooter.

De constructeur moet er voor zorgen dat de aangegeven snelheid nooit lager is dan de werkelijke snelheid en bouwt daarom een marge in.

Elk meetapparaat heeft een meetfout. Ook die flitscamera's en die trajectcontroles.
Die worden regelmatig geijkt. Dat wil niet zeggen dat ze dan perfect meten, het betekent dat ze dan meten binnen de meetfout die het apparaat vanuit het ontwerp heeft. En het minst nauwkeurige meetapparaat dat de overheid gebruikt bepaalt de meetfout.

Die meetfout wordt in jouw voordeel gehanteerd omwille van juridische redenen, maar dat is geen cadeau, het is een realiteit.
 
Ik vind dit echt iets van analoge tellers en dus van vroeger. Wat iemand eerder ook al vertelde, autos hebben hier amper last van, dus gaat jouw stelling wat mij betreft niet op. Wel wat betreft dat dit expres wordt gedaan en daar kiezen bepaalde merken dus blijkbaar voor. Persoonlijk denk ik ook dat ze het product interessanter en spannender willen laten lijken dan de werkelijkheid.
Zelf zit ik zo nu en dan in de autohandel en het spijt me maar je hebt zeker geen gelijk.
Inmiddels heb ik in zeer veel verschillende auto's gereden en omdat het altijd maar voor een hele korte periode is rijd ik altijd met navigatie op de telefoon ipv Carplay/Android auto (als de eigenaren die optie hebben aangevinkt) iedere keer in te stellen of met oude kaarten van de ingebouwde navigatie.
Mijn stelling komt bij 95% van de auto's uit. Zoals altijd zijn er uitzonderingen naar boven en beneden, bewust of onbewust.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan