Ben benieuwd of dit een beetje aansluit met wat jij tegenkomt.
Benodigd gereedschap:
vario blokkeer tool om via de tanden op de voorste poelie de aandrijving te blokkeren, zodat jij de vario moer kan lossen.
Blokkeren doe je met b.v. de volgende vario blokeer tool:
>deze<
Zelf iets bedenken om simpel de voorste poelie te blokkeren mag natuurlijk ook.
De 2 uiteinden van de vario-blokkeer-tang zet je op de vertanding van de voorste poelie en je kunt vervolgens de vario moer lossen.
Hoe je de moer van het koppelingshuis los haalt moet je zelf maar even bekijken ik doe dat altijd met de luchttool, en heb dus geen ervaring met ander gereedschap.
Maar wat je wel vaak tegenkomt is dat ze er een spanband omheen zetten,
zie deze foto
Heb wel een andere tip:
Probeer je achterwiel te blokkeren met een houten balk door de spaken en houd de remhendel max. ingedrukt, verwijder dan de moer van het variohuis.
Extra opmerking:
Er is eventueel een kleine mogelijkheid dat juist het wphb met het geen ik hier boven heb uitgelegd afwijkt bij 110cc, en dat dus alleen de 50cc een bendix systeem heeft.
dat horen we dan wel weer van jou, want op dat moment gebruik je waarschijnlijk beter een vario-blokkeertool van een ander type zoals:
namelijk deze
Begin:
Zet scooter op middenbok, en demonteer de CVT deksel.
Controleer dan eerst de lager die achterin in de zo juist gedemonteerde 'CVT deksel' zit.
Normaliter zou ik nu ter uitsluiting opmerken: "Start de scooter en check of het geluid nu zonder deksel verdwenen is" Maar jij kunt jou scooter nu niet starten omdat het waarschijnlijk een systeem met bendix is?
Je kunt nu trouwens ook voor in de CVT deksel een soort van afscherm kapje zien zitten wat volgens mij alleen voorkomt bij scooters met een bendix, en dat zijn eigenlijk alleen maar 50cc en mogelijk een enkel 110cc exemplaar?
Zie daarvoor het eerst volgende screenshot hieronder
Bendix mechanisme afschermkap in CVT deksel, alleen in 50cc ?
Alhoewel ik eigenlijk zeker weet dat er niets mis mee is met alles achter dat kapje, check je daar wel even een eventueel aanwezig mechanisme en op vet gehalte.
Het kapje zit met 5 schroefjes/boutjes vast in de deksel met 3 N-m.
Heb je geen bendix syteem dan zit het kapje ook niet in de deksel!
Vervolgens ga je verder en demonteer je uit de cvt-kast zelf de voorste poelie en dan de bendix.
Dan als laatste verwijder je nog even de moer die op het koppelingshuis zit.
Nu kun je aan voorzijde van de CVT de variateur en aan achterzijde het koppelingshuis er af halen en vervolgens de koppeling/achter-poelie en V-snaar naar buiten trekken.
Let bij verwijderen van de V-snaar wel op de looprichting!!
Probeer als dat wil lukken de vario + rollen + gradenplaat er in zijn geheel uit te halen zodat je de loop richting van de rollen bij montage altijd juist hebt.
Om dit te doen is het handig de vario alleen een heel klein stukje naar voren te trekken op de aandrijfas, vervolgens je vingertoppen aan de achterkant op de gradenplaat houden/drukken en de vario in zijn geheel voorzichtig naar buiten trekken.
(zie foto hier onder)
Nu is je CVT kast zoals op het screenshot hieronder helemaal leeg, en kun je op de middenbok naar hartenlust flink aan het achterwiel draaien om te lokaliseren of het geluid daadwerkelijk uit de eind-overbrenging/transmissie komt.
Zo JA dan is er een lager kapot in de eind-overbrenging, of mogelijk een tandwiel/wormwiel beschadigd/kapot.
Probeer ter indicatie ook de zijwaartse speling op achteras aan wiel zijde alsook aan cvt zijde om te zien of er speling op de naaf/as zit.
Als je later specifieke demontage uitleg wil over de eind-overbrenging/transmissie en hun kogel lagers dan hoor ik dat wel.
Is alles goed bevonden in de eind-overbrenging/transmissie?
Zo JA dan is daarvan alles uitgesloten en ga je verder met het controleren van de achterpoelie in de CVT kast
Er is dan mogelijk het dubbel gesloten kogellager of de naaldlager kapot of droog die zich bevindt in de achterste poelie die vast zit aan de koppeling.
(voor check + vervangen naald(lager) is verdere demontage niet nodig)
Het naaldlager kun je aan de achterzijde van poelie zien zitten, stop je vinger er in en check of hij wel vet is?
Plaats de koppeling met poelies terug op de achteras zonder V-snaar en zonder koppelingshuis.
Geef nu een flinke zwieper aan de koppeling en luister of er tijdens het mooi soepel ronddraaien/uitlopen een vreemd kogellager geluid uit de achterliggende poelies komt.
Als jij een flinke zwieper met de hand hebt gegeven dan horen de koppeling
en daar aan vast zittende poulies mooi en vrij rond te draaien op de achter-as/naaf,
e.a. moet dus vanzelf mooi, soepel en lang door draaien. Check ook zijwaartse speling als de koppeling op de as/naaf ligt!
Hier een voorbeeld:
Dus niet het koppelingshuis (1) en v-snaar monteren als je een zwieper geeft! Gewoon de koppeling en poelies er los op schuiven en rond draaien
Mocht je vast hebben gesteld dat het of het naaldlager of het dubbel gesloten kogellager in de achterpoulie is welke niet goed is of droog staat, dan weet je wat je te wachten staat.
Vraag mij dan t.b.v. demontage van die lagers om dit verder toe te lichten.
Dubbel gesloten lager en naaldlager locatie in de achterste poelie, zie rode omcirkeling
Montage aanhaal moment:
Vario moer 59 N-m
(Jemag evt. borgmiddel Loctite 'semi-vast' gebruiken op de vario moer)
Achterste moer op koppelingshuis 49 N-m
Boutjes van CVT deksel 3 N-m
Overigens ook weer achter gekomen waar ik dat wphb vandaan had,
staat nota bene op iedere pagina een stempel met de naam.
Je moet wel een account aanmaken voordat je kunt downloaden:
Honda Vision NSC-50-WH workshop manual-DEU
Iets niet duidelijk?
Vraag dan gerust verder, en anders succes gewenst.
Mvg. Jan