Ik zou me echt niet druk maken om die 3 seconden, koop dan geen chopper/cruiser/etc...
tja , ligt aan het bouwjaar natuurlijk , ik heb een harley uit 89 met 17000 op de teller en een yamaha met 45000 uit 85 en beiden doen het prima , misschien dat het anders word als je er een uit 2014 koopt met 40000 op de teller ,
het ligt er ook wel aan hoe er mee gereden is en dat weet je natuurlijk nooit , zou proberen om onder de 50000 te blijven maar waarom dat weet ik ook niet :-)
en als ik jou was zou ik eerst eens rustig beginnen zonder er uit te halen wat er in zit , ik wil het volgende berichtje over jou niet in de krant lezen :-)
Fabrieksopgave zijn eigenlijk per definitie te mooi,vooral met de prestaties en vermogen.
Daarbij, wanneer denk je nu snel op te willen trekken met een chopper/cruiser. Ze mogen achter mij al blij zijn dat ik met normale snelheid wegga
Ik weet dat de Kawa VN800 heel snel is, getuige het Youtubefilmpje van Highking, maar och, van mij hoeft het niet, dan had ik mijn ZZR1100 en mijn GTR1400 wel gehouden
Het zijn allebei leuke motoren. Ik heb zelf een dragstar 650 gehad en laatst een proefrit gedaan op een spirit. Qua motorblok zeg ik de spirit maar qua stuurgedrag zeg ik de dragstar.
Als je met de spirit een halve draai wil maken bijvoorbeeld wil die naar binnen vallen en daar moet je wel rekening mee houden verder is het een fijne motor. De dragstar heeft daar weer niet echt last van en heeft inderdaad wat minder purrie maar dat merk je eigenlijk alleen op de snelweg.
Als je voor een spirit gaat kijken kijk dan naar één met een cardan as.
Maar voordat je er één koopt zou ik op beide motoren eerst een proefrit maken om te zien welke JIJ lekkerder vind rijden.
Dragstar 650, ik heb er ook één, het zijn mooie grote machines die eigenlijk amper onderhoud nodig hebben, ik moet wel toegeven dat ik af ten toe wat power mis daarom ben ik aan het kijken voor een 1100 of een Wildstar. Mocht je een Dragstar kopen, even het luchtfilter en de oliefilter vervangen en de olie van de cardan verversen en je hebt er jaren rijplezier van.
En de foto
Ik zou zelf denk ik voor de dragstar gaan. Die heeft misschien wat minder purrie maar daar merk je alleen wat van op de snelweg. Niet dat ie de 120 niet haalt of zo maar hij draait wat meer toeren dan ik lekker vind. (ik zou dan ook voor de 1100 gaan)Bedankt, hier heb ik wat aan! Goed om te weten dat het stuurgedrag van de Spirit wat minder is. Heb je het verschil in vermogen tussen beide motoren goed gemerkt, of is het verwaarloosbaar? Overall gezien, welke motor zou je kiezen?
Ik zou zelf denk ik voor de dragstar gaan. Die heeft misschien wat minder purrie maar daar merk je alleen wat van op de snelweg. Niet dat ie de 120 niet haalt of zo maar hij draait wat meer toeren dan ik lekker vind. (ik zou dan ook voor de 1100 gaan)Bedankt, hier heb ik wat aan! Goed om te weten dat het stuurgedrag van de Spirit wat minder is. Heb je het verschil in vermogen tussen beide motoren goed gemerkt, of is het verwaarloosbaar? Overall gezien, welke motor zou je kiezen?
De Shadow heeft wel wat meer purrie maar nu ook niet zo veel meer dat het een wereld van verschil is.
Het stuurgedrag wint het dan uiteindelijk bij mij.
Ik heb ook een dragstar 650 gehad, en ik had daar toen voor gekozen om het uiterlijk en de rijeigenschappen. In de custom uitvoering (met de korte spatborden, en zonder die idiote treeplanken) kan je er nog best vlot mee de bocht om. Die dingen zitten goed maar simpel in elkaar, dus als je zelf graag wat sleutelt dan kom je niet snel gekkigheid tegen.
Qua prestaties; je zit snel op de 100, maar boven de 120 gaat de fut er al gauw uit door te veel toeren en ademnood. Het luchtfilterhuis is orgineel enorm restrictief (klein pietepeuterig gaatje aan de achterkant om lucht aan te zuigen) en hij staat daarnaast orgineel wat arm. Verbruik 1:22 bij aardig vlot rijden.
Op www.650ccnd.com staan instructies over hoe je goed je orginele luchtfilterhuis kan aanpassen (vooral icm (half)open uitlaten), en welke maat sproeiertjes dan goede startwaardes zijn. Die Mikuni sproeiertjes kan je overal voor een knaak kopen, en is een half uurtje werk samen met het verstellen van de gasschuif.
Resultaat: veel beter optrekken vanaf het middengebied, en veeel beter hoger in de toeren. Verbruik 1:18 bij vlot rijden. Echt een groot verschil, dus als je hem wat te futloos vindt dan kan er nog wat aan geprutst worden. Ze kunnen ook best prima klinken met goede uitlaten, vooral onderin. Voor een beetje knap geluid heb je geen 1100 nodig.
Nadeel: hele korte versnellingen. Je klikt de hele tijd met een noodgang alle versnellingen door, en bij 120 rijd je echt al aardig hoog in de toeren. Dat zou wel een reden zijn om voor de 1100 uitvoering te gaan.
Ik denk dat mensen met een Shadow een Shadow zullen aanraden en mensen met een Dragstar zullen aanraden. Qua performance zou het wel hetzelfde zijn. Ik heb zelf een Ace waar ik veel plezier mee heb. Voordeel van een Ace is dat deze een kettingaandrijving heeft. Mocht je de nodige power missen in de hogere versnellingen dan kan je overwegen om tandwielen met minder tanden te nemen. Ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik die van mij vooral in de stad gebruik. Daarentegen heb ik wel het idee dat er meer aftermarket onderdelen beschikbaar zijn voor de Dragstar.
Uiteindelijk zul je zelf een proefrit moeten maken om te kunnen beoordelen welke JIJ het leukst vind en het lekkerst vind rijden. Dat kan alleen jij beoordelen. Het zijn er maar twee dus dat valt nog mee
Veel plezier. het zijn allebei leuke motoren.
Dat van de ketting vs cardan. Een ketting heeft het voordeel dat je eventueel met de verhoudingen kunt spelen maar heeft weer het nadeel van onderhoud en slijtage. Het is maar net wat je belangrijk vind.
De shadow is met ketting en cardan te vinden (afhankelijk van bouwjaar) de dragstar alleen met cardan.
De dragstar classic (de cruiser zeg maar) met de treeplanken raakt in de bocht vrij snel de grond met die planken, de custom heeft steppies en heeft daar minder last van net als de shadow spirit. De shadow spirit wil weer meer naar binnen vallen in de bocht en daar heb je bij de dragstar weer minder last van.
Keuzes keuzes
Dit betekent gewoon dat de Dragstar beter stuurt dan een gemiddelde chopper. De Shadow will vooral goed rechtdoor blijven rijden, en bij het nemen van een bocht moet je meer werken, en bij scherpe bochten gaat het dan van met enige moeite willen naar plots wel willen. Daar moet je even op voorbereid zijn.
Zelf hou ik daar niet zo van, ik rij daarom dan ook geen Shadow.
Over het algemeen, in mijn (beperkte) ervaring, sturen Yamaha choppers het beste van allemaal.
Groetjes, Wim