Honda XR 650 R

Marco Janssen

Rookie
22 mei 2023
6
0
Goedendag, mijn Honda XR 650 R heeft een paar jaar stil gestaan. Nu wil ik weer gaan rijden maar er lekt benzine uit de carburateur. Ik heb hem al twee keer schoongemaakt maar hij blijft lekken uit een slangetje onderaan de carburateur. Wat kan het zijn?
 
Vlotter is niet lek. Ik heb gelezen dat het aan de benzine kan liggen. Ik heb Euro 95 getankt.....
Dat vinden gecarberateurde fietsen niet heel erg leuk.... Al helemaal niet voor meer dan een maand😬 denk dat je het beste je carbs uit elkaar kan halen en dan de rubbers vervangen en de boel doorspoelen/ultrasoon reinigen. En daarna 98 tanken ;)
 
Als een vlotter blijft hangen wil het ook wel eens helpen om met een hamer en een stuk hout als verlengstuk een paar tikken op de carburateur te geven.

Niet stukrammen, gewoon percussief onderhoud.
Als dat niet werkt dan is ultrasoon reinigen altijd nog een optie.

Mocht je hem weer wegzetten voor een langere tijd dan kan een brandstofstabilisator uitkomst bieden. Of de vlotterkamer aftappen :)
 
Dat zou kunnen maar ik denk dat dat niet het geval is. De benzine komt uit een overloopslangetje.
En dat overloopslangetje zit aangesloten op je vlotterbak, en er komt benzine uit omdat deze overloopt, vandaar de term 'overloopslangetje', en deze loopt over omdat de vlotter te hoog staat, lek is, blijft hangen of omdat de naal niet meer afdicht.

Dus als je klaar bent met ultrasoon reinigen, tikken op de carburateur geven en nadenken over door ethanol opgevreten rubbers, check dan even je vlotter en vlotternaald?
 
Als je gelijk rigoureus ultrasoon gaat reinigen i.p.v. even doorspoelen en schoonmaken, zorg er dan ook voor dat alles tussen het brandstoffilter en de carburateur ook goed schoon is. Als daar schilfertjes zitten komen die ook weer op de vlotterzitting terecht en heeft het reinigen 'niet gewerkt'.
 
Terug
Bovenaan Onderaan